۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۴۸۹
سردار مهدی پور گفت:اگر هر کدام از موارد زیستی تهدید شود دستگاه های متولی باید سریعا وارد عمل شده و اقدامات لازم رابر اساس سند پدافند زیستی انجام دهند.

به گزارش پایداری ملی هرگونه آلودگی از نوع ویروسی یا میکروبی که به وسیله آذوقه یا هر نوع نیازمندی‌های طبیعی توسط دشمنان به کشور وارد شود، تهدید زیستی به شمار می‌رود و مجموعه اقداماتی که در جهت کاهش آسیب‌پذیری جامعه و حفظ سرمایه انسانی انجام می‌شود، پدافند غیرعامل است.

سردار مهدی پور معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل در گفتگو با پایگاه خبری پایداری ملی در رابطه با تهدیدات زیستی گفت: این تهدیدات حوزه های متفاوتی را از جمله آب، غذا، دام، محیط زیست ،هوا و... در برمیگیرد. اگر آلودگی برای هر کدام از این موارد بوجود بیاید دستگاه های متولی باید سریعا وارد عمل شده و اقدامات لازم رابر اساس سند پدافند زیستی انجام دهند.

سند پدافند زیستی چیست؟

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل تشریح کرد: پیش‌نویس این سند در سال 1391تهیه و در کارگاهی سه روزه بحث شد تا اینکه در کمیته دائمی سازمان پدافند غیرعامی به تصویب رسید و به کل کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این سند تهدید محور است و به مسائل و بلایای طبیعی ربطی ندارد. یکی از نکات مثبت سند پدافند زیستی نگاه مشترک و جهت‌گیری یکپارچه برای کل کشور است.

عوامل تهدیدات زیستی

سردار مهدی پور منشا تهدیدات زیستی را سه عامل حوادث طبیعی زیستی و تهدیدات بیوتروریستی و دشمن ساخت دانست و گفت:

حوادث طبیعی مانند آنفولانزا است . بیماری که سالیان طولانی وجود داشته و حوزه انسان و طیور را تهدید میکند و مدیریت این بیماری با دستگاه های اجرایی است و سازمان پدافند غیرعامل برای راه های مقابله به آن ها کمک میکند.

تهدیدات بیوتروریسم هم که گروهی برای پیشبر اهداف خود آن را انجام میدهند که وزارت کشور، وزارت اطلاعات و سازمان پدافند غیرعامل با همکاری هم به مقابله با آن می‌پردازند.

تهدیدات دشمن ساخت هم به این معنی است که دشمن حرکتی را انجام میدهد مثل بیماری سارس که با منشا خارجی و به عمد در چین بوجود آمد و ارتش این کشور وارد عمل شد و کار کنترل و نظارت را بر عهده گرفت.

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: تهدیدات زیستی نیاز به مکان و سلاح خاص ندارد یعنی ممکن است در هواپیما یا مترو یک نفر بیمار باشد و این بیماری به بقیه سرایت کند و در شهر فراگیر شود در این صورت سازمان های اجرایی و پدافند غیرعامل باید سریعا وارد عمل شوند.

ماموریت قرارگاه های زیستی

وی در مورد ماموریت قرارگاه های زیستی این طور بیان کرد: سیاستگزاری، برنامه‌ریزی، راهبری و فرماندهی، کنترل و نظارت و مدیریت یکپارچه از وظایف و ماموریت های سازمان پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات زیستی است.

سردار مهدی پورادامه داد: ماموریت مهم برای یک قرارگاه زیستی داری پرخه ای به شرح زیر است:

1. رصد و پایش طرح( در پدافند زیستی آسیب ها را رصد و پایش میکنیم)

2. شناسایی و تشخیص( اگر تهدید زیستی بود در همان مراحل اولیه شناسایی شده و از شیوع آن جلوگیری شود)

3. هشداردهی

4. تصمیم و عملیات

5. محدودسازی

6. رفع آلودگی

7. امداد ونجات

8. درمان وبازیابی

9. پاکسازی و دفن بهداشتی

10. مصون سازی

11. تولید آمادگی و ارتقای آن

12. ارزیابی مجدد چرخه بالا

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل در مورد محدوده عملکرد این سازمان در مورد تهدیدات و خطرات زیستی تصریح کرد: جنس عملکرد سازمان پدافند غیرعامل حاکمیتی است. این سازمان کار اجرایی انجام نمیدهد بلکه در مواقع بحران با مدیریت و نظارت کمک میدهد و در مواقع لزوم وارد میدان میشود.

وی بیان کرد: مردم امنیت و سلامت را دوست دارند ما مسئول سلامت مردم در شرایط سخت هستیم در شرایط عادی وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و دیگر نهادهای مرتبط متولی هستند.

سردار مهدی پور با اشاره به قانون و نقش قانونی پدافند غیرعامل ادامه داد: هم نهادها طبق قانون موظف هستند زیرساخت های پدافندی را در مکان هایی که مردم نیاز دارند مهیا کنند. به عنوان مثال به ازای هر بیست تخت آ‌سی یو یک تخت فشار منفی باید تولید شود تا بیماریهای ناشناخته در اتاق ایزوله باشند و از سرایت بیماریها جلوگیری به عمل بیاید این یک کار پدافندی است.

وی در پایان بیان کرد: تمام استان های کشور ما قرارگاه زیستی دارند و استانداران مسئول این قرارگاه ها هستند تا اگر آسیبی سلامت مردم را تهدید کند بتوانند هر چه سریعتر وارد عمل شوند.


انتهای پیام/

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر