۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۳۰۴۳۸
صوفی با تأکید بر اینکه 26 کشور جهان با 300 میلیون نفر جمعیت با بحران کم آبی مواجه اند، تصریح کرد: با تداوم این روند مصرف، 70 درصد جمعیت جهان و 66 کشور با بحران کم آبی مواجه می شوند.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، اولین همایش زیستی پدافند غیر عامل استان همدان با محوریت آب روز یکشنبه هفته جاری در سالن همایش های استانداری با سخنرانی پروفسور کردوانی «پدر علم کویر شناسی ایران » و با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار برگزار شد.

در ابتدای مراسم هاشم صوفی مدیر کل پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه 92 درصد آب استان صرف کشاورزی می شود، اظهار داشت: نیاز غذایی کشور را می شود حتی با 66 درصد میزان مصرف آب نیز تأمین کرد. 

وی با بیان اینکه دوام این روند منفی مصرف آب علاوه بر ایجاد تنش آبی در استان ها سبب افزایش میزان فرسایش خاک می شود، افزود: امروزه بزرگ ترین تهدید در جهان پدیده خشک سالی است.

صوفی با تأکید بر اینکه 26 کشور جهان با 300 میلیون نفر جمعیت با بحران کم آبی مواجه اند، تصریح کرد: با تداوم این روند مصرف، 70 درصد جمعیت جهان و 66 کشور با بحران کم آبی مواجه می شوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان با اشاره به اینکه بر اساس گزارش های ارائه شده میزان بارندگی در کشور 245 میلی متر است، بیان کرد: میزان بارندگی در جهان بیش از 800 میلی متر است.
برگزاری نخستین  همایش زیستی پدافند غیر عامل با محوریت آب در استان همدان با حضور پروفسور کردوانی

صوفی با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از بحران کم آبی اصلاح الگوهای مصرف و صرفه جویی است، عنوان کرد: وقایع تاریخی نشان دهنده این است که تاکنون یک هزار و 830 مناقشه بر سر آب در جهان رخ داده است.

وی با تأکید بر اینکه در برخی از مواقع ایران از این تنش ها به دور نبوده و 30 مورد از این مناقشات منجر به درگیری و جنگ شده است، ابراز کرد: مبارزه با تهدیدات پیش روی کشور که بزرگ ترین این تهدیدات کم آبی است از اهداف پدافند غیرعامل به شمار می آید.

صوفی با اشاره به اینکه در صورت عدم چاره اندیشی از سوی مسئولان برای بحران آب از این پس مناقشات برسر تأمین قطعات هواپیما رخ نمی دهد.

ایشان تأکید کرد: در صورت عدم چاره اندیشی مسئولان در این خصوص جنگ بر سر تهیه آب و غذا مورد نیاز  رخ می دهد.

در ادامه آقای ستوده  سرپرست آب منطقه ای استان به ارائه آماری از  شرایط آب استان  و  همچنین عملکرد شرکت آب منطقه ای پرداخت .

در ادامه مراسم پروفسور پرويز کردواني اظهارکرد: براي رهايي از مشکل کم آبي بايد عواملي که موجب گرفتار شدن کشور در اين بحران شده است را شناسايي کرد در حاليکه شوراي عالي آب هيچ رهاوردي ندارد.

وي تاکيد کرد: مسئولان کشوري با حضور در شوراي عالي آب علاوه بر تاکيد ضرورت عزم عمومي براي رفع بحران آب بايد براي اين معضل راهکار ارائه دهند.

کردوانی با ذکر اينکه چرا در کشورهاي خارجي شاهد رشد اقتصادي و رفاهي هستيم گفت: علت اين پيشرفت نوآوري در علوم است در حاليکه ما دنبال نوآوري نيستيم و با روش هاي سنتي خواستار رفع مشکلات هستيم.

پدر علم کوير‌شناسي ايران تصريح کرد: ملت ايران تنها در زمينه کت و شلوار و خودرو از اروپايي ها الگو برداري کردند ولي هيچ کاري براي استفاده از نوآوريهاي نکردند و هم اينک نوآوري در هيج جا وجود ندارد.

برگزاری نخستین  همایش زیستی پدافند غیر عامل با محوریت آب در استان همدان با حضور پروفسور کردوانی

کردواني گفت: مي توان آب باران را استفاده کرد يا در آب هاي علوفه اي جلبک کاشت ولي اين کارها را چرا نبايد ما انجام بدهيم.

وي طرح مالچ پاشي براي پيشگيري از بروز ريزگرد را نامناسب دانست و بيان کرد: مالچ 11 عيب دارد و مي توان به جاي آن با پاشيدن ريگ از بروز گرد و غبار جلوگيري کرد که با استفاده از اين شيوه حتي در صورت بروز شديدترين بادها و سيلاب ها، فرسايش آبي و بادي رخ نمي دهد. 

کرداواني افزود: گاهي کارشناسان با دادن اطلاعات نادرست به مسئول مافوق خود مشکلات زيادي را ايجاد مي کنند.

برگزاری نخستین  همایش زیستی پدافند غیر عامل با محوریت آب در استان همدان با حضور پروفسور کردوانی

پدر علم کوير شناسي ايران گفت: سد سازي ايرادي ندارد ولي در برخي مکان ها نظير سد بختياري که در بالا دست سد دز در حال احداث است اين کار اشتباه است و در مقابل بايد در مناطق شمالي کشور 10 ها سد احداث شود.

کردواني تاکيد کرد: اگر کشور ترکيه 10 ها سد هم احداث کند به طور حتم تاثيري بر روي افزايش ريزگرد نخواهد گذاشت.

وي اضافه کرد: با توجه به وضعيت منابع آبي کشور چمن کاري گناه و خيانت است بلکه بايد چمن ها را خشک و از چمن هاي مصنوعي استفاده شود.

کردواني اضافه کرد: بهترين شهردار کسي نيست که سرانه فضاي سبز را افزايش دهد بلکه فردي است که فضاي سبز را کاهش داده و درخت هاي کم آب بر بکارد.

وي گفت: منابع آب هر کشور بستگي به ميزان بارندگي است و نبايد هنگام ارائه آمار متوسط بارندگي را در نظر گرفت.

پدر علم کوير شناسي ايران تاکيد کرد: هنوز آمار دقيقي از ميزان آب موجود در سفره هاي زير زميني نيست چون دستگاه هاي باران سنج و تبخير سنج در مکانهاي مورد نياز نصب نشده است.

ایران حدود يک سوم بارندگي در جهان را دارد و مجبور به ادامه زندگي با اين ميزان آب است.

وي گفت: در ايران از تکنولوژي به نحو مطلوب استفاده نشده و با جايگزين شدن چاه نيمه عميق به جاي قنوات، قنوات از بين رفت و در ادامه چاه هاي عميق حفر شد و هم اينک با کندن چاه عميق هم دستيابي به آب دشوار شده است.

پدر علم کوير‌شناسي ايران افزود: کاهش 50 درصدي مصرف بدان معنا نيست که در مکاني که آب فعلي کفاف کشاورزي را نمي دهد آب آن منطقه نصف شود بلکه بايد از تناسب عادلانه استفاده کرد و مکان هايي که آب زيادي مصرف مي کنند را نصف کرد.

برگزاری نخستین  همایش زیستی پدافند غیر عامل با محوریت آب در استان همدان با حضور پروفسور کردوانی

کردواني تصريح کرد: اگر از روش هاي نوين از جمله استفاده از بذرهاي اصلاح شده براي مديريت آب استفاده نکنيم به طور حتم تا 10 سال آينده آب را بايد جيره بندي کرد و 30 تا 40 سال آينده آبي باقي نمي ماند.

معاون سياسي امنيتي استانداري همدان با اهداي لوحي از پرفسور کرداوني تقدير کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر