۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۳۰۲۵۰
سردار جلالی در دومین کنفرانس پدافند غیرعامل و توسعه پایداربارویکرد مردم محور:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه رویکرد پدافند غیرعامل مردم محور است و مردم عالیترین سرمایه ملی کشور هستند که پدافند غیرعامل از آنها باید حفاظت کندگفت: نکته مهم این است که نمی توان میان مردم و انقلاب جدایی به وجود آورد مردم آماده هستند برای حفظ کشور و انقلاب و خاک کشورشان فداکاری کنند و این موضوع در 8 سال دفاع مقدس به اثبات رسیده است

به گزارش خبرنگار پایداری ملی،، سردار دکترغلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در دومین همایش "پدافند غیرعامل و توسعه پایدار" با رویکرد مردم محور ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم با بیان اینکه ادراه امور مردم در شرایط اظطراری بسیار حائز اهمیت است،گفت: در گذشته مردم نقش موثری در جنگ‌ها داشتند و کشورها سعی می‌کردند از طریق قتل وعام مردم بر کشور رقیب برای تسلیم شدن فشار وارد می‌کردند.

" در جنگ مردم محورهدف زیرساخت است"

وی با اشاره به الگوهای جدید جنگ و تغییر جنگ از جنگ سیستماتیک و نظامی به جنگ غیرسیستماتیک و غیرنظامی گفت: در الگوهای جدید جنگ پیش بینی شده است که اگر زیرساخت های خدماتی از بین برود حکومت ناتوان از اداره مردم است و این نظریه امریکایی هاست که می گویند اگر می خواهید حکومتی از کار بیفتد لازم است رابطه میان حکومت و مردم را از بین ببرید و برای این موضوع ابتدا زیرساخت های هر کشوری را مورد هدف قرار دهید.

" نقش مردم و رسانه در جنگ "

جلالی با بیان اینکه نقش مردم و رسانه در جنگ ها بسیار مهم است، گفت: آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که نمی تواند در برابر اراده مردم ایستادگی و با آنها برخورد کنند؛ به همین دلیل جنگ های بی قاعده را مطرح کردند که در آن مردم را با ابزاری مانند رسانه، علیه حکومت ها بسیج کنند و باعث ایجاد شورش شوند.

مردم عالی ترین سرمایه ما هستند که پدافند غیرعامل از آنها باید حفاظت کند

" پدافند غیرعامل و اولویت زیرساخت "

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره اینکه زیرساخت های موردنیاز مردم در 7 حوزه مانند آب، غذا، انرژی، ارتباطات، امنیت و ... تعریف می شود، تصریح کرد: باید کارکردهای نیازهای گوناگون مردم مشخص باشد و این موضوع در حوزه پدافند غیرعامل در اولویت قرار دارد.

" مطالعه شیوه های مدیریتی مردم در شرایط بحران "

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورادامه داد: برای مواجهه با شرایط بحران نیازمند مدل مدیریتی هستیم که در این موضوع استانداران، وزارت کشور، بخشداری ها باید روش ها و شیوه های مدیریتی مردم در شرایط بحران را مطالعه، تمرین و آموزش ببینند.

وی اظهار کرد: در شرایط بحران نمی توان شروع به برنامه ریزی و تقسیم نقش کرد این نقش ها باید براساس دستگاه های قانونی مشخص و بر روی کارکرد آن در فرمانداری ها، بخشداری ها، الگوی مدیریتی برای مدیریت مردم در شرایط بحران و در چارچوب مشخص دیده شود.

"وجود مراکزپرخطر در اطراف شهرها"

سردار جلالی با بیان اینکه 72 درصد جمعیت کشور شهری و 28 درصد روستایی هستند، یادآور شد: بسیاری از مراکز پرخطر مانند کارخانجات هسته ای، شیمیایی در مراکز شهرها به کار خود ادامه می دهند که این مراکز به طور بطنی در شهرها شکل گرفته اند و به کار خود ادامه می دهند که باید به خارج از شهرها منتقل شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: در تمام سازمان ها و کارخانجات و نهادهای پرخطر باید پیش بینی سناریوی اضطراری وجود داشته باشد قابل قبول نیست که کارخانه و مرکز صنعتی که موشک می سازد در محیط شهری و در مرکز زندگی مردم قرار داشته باشد این مراکز حتما باید به خارج از شهر منتقل شود.

وی ادامه داد: تا وقتی که این جابجایی ها انجام شود بخشداری ها فرمانداریها و استانداریها مکلف هستند پنل آموزشی در شرایط خطرناک و بحران را در فضاهای صنعتی و کارخانجات پرخطر ارایه دهند.

مردم عالی ترین سرمایه ما هستند که پدافند غیرعامل از آنها باید حفاظت کند

"لزوم تدوین طرح برخورد با شرایط اضطراری "

سردار جلالی افزود: در هر شهر استان و هر بخشی حتماً باید طرح برخورد با شرایط اضطراری تدوین شود و این امر جزو واجبات است تا برابر سناریوهای مختلف اگر حادثه ای به وجود آید نقش ها و وظایف مشخص باشد خوشبختانه وزارت کشور بر این موضوع توجه داشته و در اقدامات الزام آور بخشداران و استانداران را قرار داده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل نیز مکلف به تجهیز آموزش رزمایش و تمرین در حوزه زیرساخ تها و کارخانجات و نهادهای پرخطر است.

" مردم عالیترین سرمایه ملی کشور "

وی گفت: خوشبختانه در حوزه هسته ای تمامی استان ها با فرماندهی مرکز تکالیفشان آماده است و این موضوع در بوشهر، اراک و اصفهان مورد توجه قرار گرفته است. حوزه جدی تهدیدات مردم محور هستند و تهدیدات با یک تغییر جدی مردم محوری را مدنظر قرار دارند و مردم محوری از جنبه رسانه ای و زیرساختی در حوزه علوم انسانی دنبال می شود.

سردار جلالی با عنوان اینکه رویکرد پدافند غیرعامل مردم محور است و مردم عالیترین سرمایه ملی کشور هستند و پدافند غیرعامل از آنها باید حفاظت کندگفت: نکته مهم این است که نمی توان میان مردم و انقلاب جدایی به وجود آورد مردم آماده هستند برای حفظ کشور و انقلاب و خاک کشورشان فداکاری کنند و این موضوع در 8 سال دفاع مقدس به اثبات رسیده است.

" شرایط بحران در جنگ مردم محور"

رییس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: باید الگویی برای مردم در شرایط عادی و شرایط بحران تعریف شود وزارتخانه ها ، استانداری ها و فرمانداری ها باید شرایط موثر در نیازهای مردم (بهداشت درمان و غذا و ...) رابا برنامه های خاصی دنبال کنند.

وی تصریح کرد: شرایط بحران یعنی شرایطی که شرایط عادی را بر هم زده و اداره امور از مسیر عادی خارج باشد که می توان عواملی از جمله جنگ را در این موضوع در نظر گرفت.

مردم عالی ترین سرمایه ما هستند که پدافند غیرعامل از آنها باید حفاظت کند

" تهدیدات در حوزه مردم بسیار جدی است "

سردار جلالی اظهار کرد: جنگ هایی که در منطقه از سوی داعش و عناصر تکفیری صورت می گیرد با محوریت امریکا و مردم محور است که شاهد تلفات زیاد مردمی در این جنگ ها هستیم و نتیجه می گیریم موضوع تهدیدات در حوزه مردم بسیار جدی است و عوامل زیرساختی در مدیریت این حوزه موثر هستند.

"استفاده از مردم برای تحمیل قدرت"

وی گفت: شرایط نامتعادل و بیرونی می تواند تعادل زیرساختی را بر هم بزند که لازم است برای این موضوع نیز برنامه ریزی کنیم در جنگ جهانی دوم نقش مردم در این جنگ مورد هدف قرار گرفته شد و تلاش شد با کشتن جمعیت قدرت مقابل را وادار به عقب نشینی کنند امریکایی ها برای وادار کردن ژاپن به عقب نشینی با بکار بردن بمب هسته ای به این هدف خود رسیده اند و در نهایت با افزایش آمار تلفات انسانی در ژاپن این کشور را وادار به عقب نشینی کرده اند در واقع برای تحمیل قدرت خود به طرف مقابل از مردم استفاده کرده اند.

"قدرت رسانه و تغییر رفتار در جنگ"

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند نگاه بازدارنده بر ارتش ها و حکومت ها داشته باشند تا حکومت ها نتوانند هر رفتاری را در جنگ ها در پیش بگیرند.

وی با اشاره به جنگ 22 روزه تصریح کرد: در جنگ 22 روزه رسانه ها و افکار عمومی نقش بازدارنده ای ایفا کرده اند و موجب توقف جنگ شده اند.

مردم عالی ترین سرمایه ما هستند که پدافند غیرعامل از آنها باید حفاظت کند

" شبکه‌های اجتماعی و تاثیرگذاری آن‌ها بر اذهان "

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به توسعه شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، اظهار داشت: علاوه بر تاثیر رسانه‌ها در جنگ، تاثیرگذاری آن‌ها بر اذهان افراد خصوصا با گسترش شبکه‌های اجتماعی نیز مطرح است.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما این ابزار در اختیار حکومت نیست و باعث می‌شود جهت دهی به اذهان عمومی از خارج از مرز‌ها صورت بگیرد.

"نقش افکار عمومی و رسانه در جنگ"

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه سیاست امریکا برای مقابله با یک کشور اظهار کرد: آمریکا برای ورود به جنگ سه محیط را در نظر دارند ابتدا محیط داخلی آمریکاست که باید مردم در آن موافق جنگ باشند دوم محیط کشوری است که می خواهد بر آن تسلط پیدا کند و سوم فضای بین المللی است که باید موافق جنگ باشد و افکار عمومی جنگ را بپذیرند در حقیقت تلاش می کند تا افکار عمومی و رسانه را موافق خود بکنند و نقش مردم در جنگ را تغییر دهد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر