۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۲۹۷۷۷
عضو شورای عالی فضای مجازی:
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به فعالیت دشمنان در فضای مجازی برای ضربه زدن به اسلام، بهترین راهکار مقابله با دشمنان در این فضا را تقویت قدرت سایبری نظام اسلامی عنوان کرد.
به گزارش پایداری ملی، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا عاملی در نخستین روز همایش فعالان مجازی حوزه های علمیه خواهران کشور در سالن اجتماعات این مرکز، اظهار داشت: در دنیای امروز فضای مجازی یکی از هسته های مهم قدرت دولت ها و ملت هاست و چه بسا تاثیرگذاری آن از سایر قدرت های متعارف نیز بیشتر است و به همین علت باید با تولید نرم افزارهای مبتنی بر ارزش های اجتماعی بومی و داخلی به بهترین نحو اقدام به تولید محتوا کنیم.

وی فضای مجازی را در برگیرنده همه عرصه های مثبت و منفی زندگی برشمرد و گفت: فضای مجازی عرصه قدرت بزرگ است و با قدرت کوچک نمی توان کار موثری انجام داد، چراکه از یک میلیارد و 300 میلیون وبسایت موجود در شبکه جهانی اینترنت تنها برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی توانستند نفوذ گسترده ای داشته باشند که عضویت 2 میلیارد تن از مردم جهان در فیسبوک گویای این واقعیت است.

عاملی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت موضوع سیستمی کردن فعالیت ها، گفت: توسعه دولت الکترونیک به معنای واقعی آن، موجب از بین رفتن فساد اداری در دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور می شود.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این مساله یک شخص که برای خرید تراکم به شهرداری مراجعه می کند، به علت مشخص بودن موقعیت مکانی مورد نظر با استفاده از جی. پی. اس و ثبت اطلاعات در سیستم امکان هیچ گونه تخلفی وجود ندارد.

وی، شفافیت در نظام اداری را از مزایای انجام فعالیت ها در بستر فضای مجازی ذکر کرد و افزود: الکترونیکی کردن فرایند ارایه خدمات اداری تاثیر زیادی در مسائلی مانند تامین رفاه و آسایش مردم و رفع معضلات زیست محیطی دارد.

عاملی با بیان این که 50 درصد شعبه های بانکی اروپا به دلیل تراکنش تعطیل شده است، افزود: برغم پیشرو بودن بانک ها در میان نهادهای دیگر در ارایه خدمات الکترونیک ولی همچنان 18 هزار شعبه بانک موجود در کشور در فضای حقیقی فعالیت می کنند.

وی افزود: قوانین و مقررات اصلاح کننده فرهنگ جامعه است از این رو نظام تقنینی کشور نیز باید با بهره گیری از فضای مجازی دایره گسترده ای پیدا کند.

عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین سیستمی کردن کارها را سازنده فرهنگ توصیف کرد و افزود: زمانی روند تغییرهای فرهنگی در جامعه از طریق توسعه آموزش و مراکز آموزشی دنبال می شد، ولی امروز با انتقال ظرفیت های فرهنگی از سیستم آنالوگ به سیستم دیجیتال این مساله امکانپذیر می شود.

عاملی همچنین با تاکید بر ضرورت یکپارچه سازی فعالیت های حوزه های علمیه در فضای مجازی گفت: مجموعه ظرفیت های موجود در حوزه باید با هم افزایی، در یک محیط مجازی هماهنگ با یکدیگر قرار بگیرند.

** حوزه های علمیه برای پاسخ به شبهات از آمادگی کامل برخوردار باشند

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور نیز در این همایش با اشاره به توجه حوزه علمیه خواهران به تولید و توزیع محتوا، افزود: تولید محتوا بدون برنامه ریزی دقیق قدرت تاثیرگذاری چندانی را نخواهد داشت.

امیر خوراکیان، طراحی چرخه تولید محتوا در فضای مجازی را یکی از ضروری ترین کارهای این حوزه دانست و افزود: فرایند محتواسازی در فضای مجازی شامل پیش تولید، تولید، توزیع و انتشار است. 

وی همچنین با اشاره به نظارت، اثر سنجی و بازخوردگیری از فعالیت ها افزود: در حوزه پیش تولید اقدام هایی از جمله محیط شناسی، رصد، مساله یابی، موضوع شناسی، سوژه گزینی و تولید محتوای اولیه بسیار مهم است که اگر این چرخه به نحو مطلوبی تنظیم شود، به طور حتم همه فعالیت ها برای تولید محتوا محدود به یک شخص خاص باقی نمی ماند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی همچنین با اشاره به تغییر روش طرح شبهات در جامعه با استفاده از فضای مجازی گفت: در گذشته برای طرح یک شبهه باید چندین صفحه مطلب را می نوشتند تا این شبهه را در ذهن مخاطب ایجاد کنند، ولی امروزه با یک عبارت کوتاه و بسیار ساده منفذی در اذهان عمومی جامعه بوجود می آید که ترمیم آن بسیار دشوار است.

خوراکیان با تاکید بر آمادگی همه جانبه حوزه های علمیه برای پاسخگویی به شبهه ها افزود: دارابودن مهارت لازم برای تبدیل آموزه های دینی به محصول های قابل استفاده در فضای مجازی و همچنین طراحی مدل ها و روش های سازماندهی نیروها در این فضا بسیار حائز اهمیت است.

وی با اذعان این که فعالیت نیروهای حوزوی در فضای مجازی به شکل پراکنده است، گفت: ایجاد یک سازمان دهی متناسب با فعالیت های موثر در فضای مجازی به نحوی که از طریق آن مطالب و گزارش به مخاطب انتقال داده شود، از نیازهای ضروری کشور است. 

دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه علمیه خواهران کشور با هدف بازآفرینی محتوای دینی در فضای مجازی، امروز در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران آغاز شد و عصر فردا به کار خود پایان می دهد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر