۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۹۵۸۶
رئیس بخش تحقیقات حفاظت و حمایت جنگلها و مراتع کشور گفت: سفید بالک در تهران وجود داشته است و تغییرات اکولوژیک و اقلیمی و وجود بستر مناسب جهت فعالیت این آفت از جمله تعداد بسیار زیاد درختان توت از گونه های مختلف به ویژه توت کاکوزا در سطح شهر باعث طغیان این آفت شده است.
به گزاش پایداری ملی،محمد ابراهیم فرآشیانی گفت: در سال‌های اخیر مطالعاتی  در خصوص علل بروز و طغیان آفت سفید بالک در تهران انجام شده است.

وی در ادامه افزود: در مطالعات حشره‌شناسی مبحثی به نام رفتارشناسی حشرات وجود دارد که توضیح مبسوطی در مورد جلب حشرات به رنگ می‌دهد. به طور کلی می توان گفت که هر حشره‌ای می‌تواند جذب رنگ خاصی شود و علاقه‌مندی به رنگ زرد تقریبا در حشرات عمومیت دارد که آفت سفید بالک نیز جزو همین حشرات است و علاقه شدیدی به این رنگ دارد. در نتیجه در برخی مواقع جهت کنترل جمعیت آفت از چسب‌های رول زرد استفاده می شود.

فرآشیانی در پاسخ به این پرسش که آیا سفیدبالک زنگ خطر برای تهران محسوب می‌شود،اظهارکرد: شهر تهران مشکلات بسیار بزرگتری از این حشره دارد و از سوی خطرات زیست محیطی بزرگتری تهدید می شود. بنابراین نمی توان گفت که این آفت، خطربزرگی  برای تهران محسوب می‌شود.

وی درباره وجود سفیدبالک در شهرهای دیگر کشور گفت: علت عمده طغیان سفیدبالک وجود تعداد فراوان درختان توت در سطح شهر تهران است که بستر مناسبی برای تغذیه و فعالیت این آفت ایجاد کرده است بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل در شهرهای مختلف می‌توان از تنوع زیستی در فضای سبز شهری استفاده کرد  و گونه‌های مختلف درختی کاشته شود.  کاشت تک گونه در سطح شهرها توصیه نمی‌شود چون زمینه را برای طغیان آفات فراهم می‌کند و فضای سبز شهر در مقابل آفات بسیار آسیب پذیر خواهد بود بنابراین ضرورت دارد که فضای سبز شهری از تنوع گونه ای بالایی برخوردار باشد

رئیس بخش تحقیقات حفاظت و حمایت جنگلها و مراتع کشور افزود:در شهرهای دیگر اطلاعات زیادی در مورد طغیان سفیدبالک در دسترس نیست ولی در برخی از  شهرها که باغ مرکبات از جمله نارنج در آن وجود دارد، به نظر می رسد که جمعیت سفیدبالک بیشتر باشد.

فرآشیانی درباره بهترین روش برای مقابله با سفیدبالک گفت:برای کنترل آفت سفید بالک می توان از راه‌های زراعی و کنترلی استفاده کرد. در فضاهای سبزی که درختان توت زیادی وجود دارد، هرس سبز درختان توت یکی از راه‌های کنترل آفت است. در این روش در مواقعی که در  پشت برگ‌ها در سرشاخه های توت، علائم تخم‌ریزی شدید مشاهده شود می توان این قسمتها را حذف کرد و از این روش از درختان توت به عنوان تله استفاده  و با حذف آثار تخم ریزی و مقابله با مرحله تخم ریزی شدید از بروز مراحل دیگر زیستی آفت جلوگیری کرد.

وی افزود: استفاده از تله‌های رول زرد و نصب کارت زرد روی درختان توت نیز از دیگر روش‌های کنترل حشره است همچنین آبشویی با صابون حشره‌کش پالیزین روشی دیگر برای کنترل سفیدبالک است.در این میان مبارزه بیولوژیک نیز حائز اهمیت است و به نظر می‌رسد حشرات مفیدی مثل کفشدوزک و بالتوری  پتانسیل کنترل این آفت را دارند و ضرورت دارد که مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود.

فرآشیانی در پایان گفت: در نقاطی که زیتون وجود دارد، هرس درختچه‌های زیتون و حذف پاجوش و تنه جوش زیتون در زمستان، روغن‌پاشی درختان زیتون با روغن و لک زمستانه در بهمن ماه جهت کنترل و از بین بردن نسل زمستان گذران این آفت روی درختان زیتون از اقدامات موثر برای کنترل آفت به حساب می آیند. در نهایت اگر این راه‌ها منجر به کنترل موثر آفت سفیدبالک نشد می‌توان از سموم گیاهی یا شمییایی کم خطر استفاده کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر