۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۲۹۵۷۸
در پی سفر رئیس قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور به تبریز، فعالان سایبری استان به بررسی ظرفیت ها، قابلیت ها و چالش های فضای سایبری استان پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، در ابتدای این نشست، احمد جهانسری مدیرکل پدافند غیرعامل استان به ارائه گزارشی از عملکرد تیم سایبری این اداره کل و قرارگاه سایبری پرداخت. جهانسری گفت: پدافند غیرعامل استان دیپلماسی هدفمند و فعالی را در سطح استان دنبال کرده که بواسطة آن توانسته تعامل سازنده ای با اراگانهای تأثیرگذار در فضای سایبر استان اعم از دانشگاهیان، مرکز مدیریت راهبردی افتا، فاوا، پلیس فتا، اداره کل حراست استان و سایر ارگانها داشته باشد. در این راستا اهداف پدافند غیرعامل استان نهادینه سازی فرهنگ، ادبیات و مفاهیم سایبری و مشارکت جدی ظرفیت ها ی بخش دولتی و خصوصی بوده است. جهانسری اضافه کرد: اداره کل پدافند غیرعامل استان توانسته با همکاری اساتید دانشگاهی استان، یک تیم قوی سایبری راه اندازی کند که این تیم بازوی مشورتی آقای استاندار و معاونان ایشان بوده و توانسته با مدیریت صحیح استان را از بحران های سایبری همانند بحران باج افزارها به سلامت عبور دهد. جهانسری در ادامه گفت: ما معتقدیم که در بخش فضای سایبری با برخی خلاء های قانونی و موازی کاری ها روبرو هستیم تا زمانیکه عزمی راسخ برای حل این مشکلات وجود نداشته باشد نابسامانی و هرج و مرج در این حوزه امری بدیهی خواهد بود.

نشست فعالان سایبری استان آذربایجان شرقی با رئیس قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشوردر پی سفر رئیس قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور به تبریز، فعالان سایبری استان به بررسی ظرفیت ها، قابلیت ها و چالش های فضای سایبری استان پرداختند.

در ادامه جانشین قرارگاه سایبری استان به بیان نکته نظرات و دیدگاهای خود پرداخت. آقای صالحی گفت: باید وضعیت دستگاههای اجرایی استان از لحاظ امنیت سایبری ساماندهی جدی شوند. مدیرکل حراست استان نیز در این جلسه بر ضرورت وجود نیروهای متخصص امنیت شبکه در حراست دستگاهها تأکید کرد. وی همچنین از آموزشهای مداوم این اداره کل برای ارتقاء سطح علمی کارشناسان در حوزه امنیت اطلاعات خبر داد. مدیر مرکز راهبردی افتای استان نیز با برشمردن وظایف افتا در استانها، امنیت سنجی و نظارت بر سازمانها و ادارات و مراکز حساس استان را اولویت برنامه های مرکز افتای استان ذکر کرد. در ادامه شرکت های سایبری استان که در زمینه امنیت اطلاعات رزومه قوی دارند به بیان دیدگاهها، خلاءها و مشکلات این حوزه پرداختند. مهمانان دیگر این جلسه برخی اساتید دانشگاه تبریز بودند که در زمینه امنیت شبکه و امنیت اطلاعات کار کرده اند. این اساتید ضمن ارائه نظرات خود از عدم اهتمام جدی سازمان پدافند غیرعامل بر حمایت از طرح های مهم و کاربردی ارسالی از دانشگاهیان انتقاد کردند. مهمان ویژه این نشست دکتر ماهان سرپرست تیم روبوکاپ دانشگاه تبریز بود. تیم روبوکاپ دانشگاه تبریز توانسته در مسابقات جهانی در مرداد ماه سال جاری در ژاپن رتبه اول را کسب نماید. دکتر ماهان ضمن اشاره به توانایی ها و قابلیت های اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز در حوزه سایبری بر لزوم حمایت از جوانان نخبه تأکید کرد. در ادامه جلسه رئیس قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل به بیان نکته نظرات خود پرداخت. آقای مهندس فرجی پور در این جلسه گفت: اینکه همه اعم از دانشگاهیان، شرکت های سایبری و مدیران ارشد استان دغدغة امنیت کشور را دارند مغتنم و ارزشمند است. وی گفت: ما باید استاندارهای امنیت جهانی را بومی سازی کنیم و برای خودمان استانداردهایی دیگر تعریف کنیم. وی با اشاره به چند صدایی در مدیریت فضای سایبر کشور نیز گفت: این مشکلات با کمک مرکز ملی فضای مجازی در حال مرتفع شدن است و امیدواریم با فرماندهی واحد و تقسیم کار این مشکلات در کشور و استانها به حداقل برسد. آقای فرجی پور اضافه کرد: در بازدیدهایی که ما داشتیم استان آذربایجان شرقی اولین استانی است که به این صراحت و دقت به مشکلات فضای سایبری خود واقف است و این نشان از رصد دقیق مشکلات توسط مدیران و اشراف آنها بر این موضوع است که جای تقدیر و تشکر دارد. وی همچنین بر آموزش و فرهنگ سازی در این حوزه تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات بسیاری از مشکلات این فضا مرتفع گردد. وی تأکید بر بحث امنیت در دستگاههای اجرایی گفت: رعایت نکردن مولفه های امنیت علاوه بر اینکه با حیثیت و اعتبار آن ارگان ارتباط مستقیم دارد از ریسک تجاری بالایی نیز برخوردار است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر