۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۹۴۵۳
جنگ نرم سعودی آمریکایی با ایجاد ده‌ها هزار اکانت جعلی در سایت‌های اجتماعی و القای افکار برنامه‌ریزی شده ضد محور مقاومت دنبال می‌شود تا این القائات را به افکارعمومی تزریق کند.
به گزارش پایداری ملی، پایگاه خبری المنار لبنان در مقاله‌ای به هجمه برنامه‌ریزی شده در فضای مجازی ضد محور مقاومت و عوامل پشت پرده آن اشاره کرد و نوشت: با پیروزی‌های بزرگی که محور مقاومت در بسیاری از جبهه ها دست آورد که تازه‌ترین آنها اخراج گروه تروریستی داعش از ارتفاعات مرزی لبنان و سوریه بود، هجمه تبلیغاتی گسترده‌ای برای تخریب وجهه این پیروزی‌ها به راه افتاده و رسانه‌های ارتباط جمعی اجرای این طرح را دنبال می‌کنند.

صرف نظر از حمله‌هایی که برخی محافل داخلی لبنان ضد مقاومت و رهبران به کار می‌گیرد، هجمه مذکور از برخی مشکلاتی که در روند انتقال تروریست‌های داعش به منطقه‌ البوکمال به وجود آمده به عنوان پلی برای تحریک بخش‌های از ملت ما ضد محور مقاومت اسلامی و رهبری آن یعنی سید حسن نصرالله استفاده می‌کنند.

در رابطه با پشت‌پرده ‌این هجمه تبلیغاتی و عوامل تحریک کننده مخفی آن، جستجوهای فنی به نکته‌های جالبی دست پیدا می‌کند. چندی پیش سلمان بن عبدالعزیز با حضور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و تعدادی از سردمداران کشورهای اسلامی شرکت ‌کننده در اجلاس عربی نظامی آمریکایی که در شهر جده صورت گرفت، مرکزی را افتتاح کرد که نام آن را "مرکز جهانی مبارزه با تندروی- اعتدال" گذاشته بود. بر اساس اعلام منابع سعودی این مرکز مبتنی بر سه خاستگاه اساسی یعنی مبارزه با تندروی از طریق ابزارهای پیشرفته و لوازم فکری و تبلیغاتی و دیجیتال است.

مرکز مذکور تجهیزات پیشرفته ای را در اختیار دارد که می‌تواند رصد و پیگیری و تحلیل  گفتمان افراطی و تمامی مراحل بررسی بیانیه‌ها و تحلیل آنها را به صورت سریع و در حدود 6 ثانیه زمان نسبت به حجم گسترده مطالب و واکنش‌ها در فضای مجازی انجام دهد. براساس اعلام منابع سعودی این اتفاق در روند مبارزه با فعالیت‌های افراط ‌گرایی در فضای مجازی بی‌سابقه بوده است.

منابع سعودی اعلام کردند که این مرکز تعدادی از کارشناسان بین‌المللی متخصص و برجسته در زمینه مبارزه با گفتمان تبلیغاتی افراط‌گرایان در سطوح رسانه‌های سنتی و فضای مجازی را در اختیار دارد. مرکز مذکور به زبان‌های مختلف و لهجه های متفاوت به ‌کارگرفته شده توسط گروه‌های افراطی کار می کند و نمونه‌های تحلیلی خود را برای مشخص کردن سایت های مجازی تندرو و تمرکز بر کانون های افراط گرایی و منابع محرمانه وابسته به فعالیت های جذب و عضو گیری نیروهای آنها افزایش داده است.

بعد از بررسی مأموریت‌هایی که در فضای این مرکز تعریف شده بود ، می‌توان از ارتباط این مرکز و مراکز مشابه آن در آمریکا و اسرائیل با هجمه کنونی ضد حزب الله و سید حسن نصرالله سخن گفت.

بر کسی پوشیده نیست که عربستان سعودی حزب‌الله لبنان و رهبران و گروه‌های مختلف و مؤسسات وابسته به آن را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است، این بدان معناست که حزب الله و شخص دبیرکل آن نیز براساس معیارهای عربستان تروریست هستند، ازآنجا که مأموریت مرکز مذکور مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم با روش‌های پیشرفته و ابزارهای فکری و تبلیغاتی و فضای مجازی است، حزب‌الله و سید حسن نصرالله اهداف اساسی و مستقیم این مرکز هستند.

از اینجا می‌توان ماهیت هجمه تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده در سایت‌های اجتماعی که بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران و اصحاب رسانه وابسته به آمریکا و غرب  نیز در آن  نقش دارند، قابل درک می شود. اینها علاوه بر هزاران صفحه شخصی است که مرکز مذکور و سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا اقدام به تأسیس آن با لهجه عراقی کرده اند. سعودی ها در این زمینه از سایت ها و صفحات مختص به خود استفاده نمی‌کنند. بلکه با لهجه عراقی و با صفحات به ظاهر عراقی استفاده می کنند. آنها همچنین با استفاده از صفحات ساخته شده ظاهرا لبنانی و با لهجه لبنانی اقدام به بالا بردن تنش بین گروه های مختلف محور مقاومت می کنند، بدون اینکه دلیل قانع کننده نظامی - امنیتی در این رابطه وجود داشته باشد.

به این ترتیب سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به دنبال آن هستند که از طریق جنگ فضای مجازی و نرم با استفاده از مراکز و موسساتی که آنها را تامین مالی کرده اند، چیزهایی را محقق کنند که نتوانسته اند از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی نظیر داعش و امثال آن، به آن دست پیدا کنند. بعد از شکست پروژه فتنه‌انگیزی میان اهل تسنن و شیعیان و ناکام ماندن آن در رسیدن به اهداف مورد نظر، مرکز مذکور به رهبری عربستان و دولت‌های متحد آن، به دنبال ایجاد شکاف بین ملت های محور مقاومت هستند تا بین آنها جدایی ایجاد کنند.

سعودی‌ها و آمریکایی‌ها پیشرفته‌ترین تجهیزات فنی مربوط به چنین مرکزی را از نظر سرورهای بزرگ و برنامه‌های پیچیده و سرعت اینترنت بسیار بالا در اختیار دارند. آنها می‌توانند از این تجهیزات برای استفاده از هزاران برنامه نرم‌افزاری استفاده کنند که بتواند حجم بسیار بالایی از اکانت های ساختگی را در فیس بوک و توئیتر ایجاد کند و نامه ها و پیام های بسیار زیادی را که از قبل از سوی تحلیلگران و روان‌شناسان مأمور تهیه این پیام‌ها آماده سازی شده و می‌تواند با عواطف و احساسات ملی و نژادی و وابستگی‌های سیاسی مردم بازی کند، به صورت گسترده منتشر کنند.

با استفاده از این اکانت های ساختگی امکان هجمه تبلیغاتی کوچکی از طریق فضای مجازی و تحلیل اطلاعات مربوط به صفحات و گروه‌های مختلف فیس بوک داده می‌شود و پیام های متناسب با آن در صفحات انتخاب شده توزیع می شوند تا فعالان فضای مجازی آن را به عنوان یکی از شاخص‌های افکار عمومی مطرح کرده و سیاست‌مداران نیز مجبور به تسلیم شدن در برابر آن شوند. این همان روندی است که در تحولات کنونی نیز مطرح شده است.

می توان صفحاتی که اقدام به ترویج این رویکرد تبلیغاتی ضد محور مقاومت کرده‌اند را در سه بخش تقسیم کرد:

بخش اول صفحات و اکانت های جعلی است که در مجموع می بینیم اسامی و تصویرهای جعلی دارند که گاه به صورت دستی و از طریق افراد مأمور در این حوزه مدیریت می شوند و گاه از طریق برنامه های رایانه ای و به صورت خودکار فعالیت می کنند. در این زمینه می‌توان به دهها صفحه در فضای مجازی اشاره کرد که به شکل الکترونیکی به دنبال تفرقه و القای تفکرات مشخص در رابطه با درگیری‌های ارتفاعات سوریه ضد گروه های ترورسیتی هستند  که به موجی در پیام های فیس بوک و توئیتر تبدیل شده و می‌خواهند شرایط لازم جهت ایجاد فضای متشنج را فراهم کرده و پروژه فتنه‌انگیزی در میان ملت‌های منطقه مقاومت را دنبال کنند.

بخش دوم از این اکانت ها مربوط به شخصیت‌های حقیقی مخالف حزب‌الله و سید حسن نصرالله است که از فرصت استفاده کرده و با تمامی امکانات و پتانسیل‌ها و لوازمی که در اختیار دارند، وارد این هجمه تبلیغاتی می‌شوند. این عناصر شامل جریان‌های هوادار گروه‌های تروریستی داعش و باقی‌مانده‌های جریان بعثی و عناصر و گروه‌های وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیلی و آمریکایی و غربی هستند. محافل جاسوسی غربی و اسرائیلی به شدت وارد این خط شده و رویکرد گسترده ای را در این زمینه برای تخریب وجهه مقاومت در تمامی ساختارهای خود از جمله الحشد الشعبی دنبال می کنند.

نکته قابل توجه اینکه اکانت های مذکور عمدا، از بدترین و توهین آمیز ترین الفاظ و عبارات استفاده می‌کنند تا بتوانند افکار عمومی را تهدید کرده و جلوی هر طرح عقلانی برای بررسی موضوع و ارائه ادله و برهان های مربوط به ظلم صورت گرفته ضد حزب الله را بگیرند.

بخش سوم شهروندان عادی هستند که به سمت این خط کشیده می شوند، چرا که این خط قدرت بالایی پیدا کرده و با عواطف و احساسات بازی می‌کند که در بیشتر موارد باید آنها را هوشیار کرده و موضوع را برای آنها تشریح کرد.

عوامل حاضر در بخش سوم معمولاً انتقاداتی را باز نشر می کنند که عوامل دو بخش سابق آن ها را طراحی کرده اند. آنها تحت تأثیر فضای برنامه‌ریزی شده مذکور قرار می‌گیرند.

المنار در پایان این مقاله می افزاید: خلاصه اینکه جنگ نرم ایجاد شده طی روزهای اخیر بسیار مهم تر از جنگ نظامی است و این چیزی است که محور متقابل آن را متوجه شده است. لذا هر شخص در میان محور مقاومت باید به سربازی در این جبهه تبدیل  شود، به شرطی که از نحوه فعالیت در این جبهه آگاه بوده و هر کلمه ای را به صورت حساب شده و با دقت و توجه بالا استفاده کند. ما نمی خواهیم حساسیت‌های جدید یا مشکلات بیشتری را ایجاد کنیم و ضرباتی را وارد کنیم که از منافع کارهای ما بیشتر باشد، بلکه می خواهیم این طرح را به شکست بکشانیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر