۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۵۲
مدیر کل پدافند غیرعامل استان مرکزی:
مدیر کل پدافند غیرعامل استان مرکزی گفت: تدوین سند عملیاتی مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی ضروری است.
به گزارش پایداری ملی، مجید عسگری ظهر امروز در جلسه قرارگاه پدافند زیستی با اشاره به تجمع پشه‌ها در مناطق روستایی حاشیه تالاب میقان اظهار داشت: تجمع این پشه‌ها مشکلاتی را برای مردم این مناطق ایجاد کرده و زندگی در برخی از این روستاها نظیر مبارک‌آباد و شهرجرد را با اختلال روبه‌رو کرده است که این موضوع نه تنها زندگی انسان‌ها بلکه زندگی دام‌های این منطقه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: بنابراین انجام اقداماتی هدفمند به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ضروری است تا بتوان منشا اصلی این معضل را پیدا کرد و در راستای برطرف کردن آن گام برداشت.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استان مرکزی تصریح کرد: برطرف کردن این معضل نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های متولی در این زمینه و پای کار آمدن آنها است، نکته مورد نیاز دیگر تهیه گزارشی کارشناسی شده، جامع و گویا توسط محیط زیست و آب و فاضلاب برای ارائه به مقام ارشد استان است تا در این زمینه تصمیم لازم را اتخاذ کند.

عسگری بیان کرد: همچنین انجام اقدامات مقابله‌ای در قالب تصمیمات کوتاه مدت با توجه به شرایط مردم آن منطقه ضروری بوده و باید دستگاه‌های متولی در این زمینه تلاش لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی که امنیت و سلامت مردم  دارای اولویت است، بنابراین در این موارد هیچ تعارفی نداریم و عمل به وظایف و تکالیف سازمانی، انجام اقدامات به‌هنگام و مداخله‌ای، فرهنگ‌سازی و تقویت حساسیت‌ها در زمینه تقویت امور پیشگیرانه، از موارد مهمی هستند که باید توسط دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرند.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استان مرکزی عنوان کرد: با توجه به پیش رو بودن اعیاد قربان و غدیر دستگاه های متولی در زمینه اجرا و تبلیغات باید فعالیت خود را در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به منظور پیشگیری از انتقال برخی از بیماری‌های مشترک را شروع کنند.

عسگری اضافه کرد: ذبح خانگی رفتار پرخطری برای سلامت انسان بوده و هشدارها و توصیه‌های لازم در این زمینه باید توسط  رسانه‌ها و نهادهای متولی به اطلاع مردم برسد تا از خطرات انتقال برخی بیماری‌ها به ویژه تب کریمه کنگو مطلع شوند و هدایتگری لازم برای ذبح دام در کشتارگاه انجام شود و مردم باید نکات لازم برای داشتن ایمنی و بهداشت در تهیه و مصرف گوشت را بدانند.

 وی با اشاره به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است سال گذشته به عنوان یک تهدید زیستی در استان پدیدار شد و خسارت بسیاری را هم به همراه داشت بنابراین امسال باید با دقت و هوشیاری کافی در این زمینه مراقب بود تا از مخاطرات آن پیشگیری شده و عوارض ناشی از آن را به حداقل ممکن برسانیم.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استان مرکزی خاطرنشان کرد: از جمله وظایف ضروری دستگاه‌های اجرایی تدوین سند عملیاتی مقابله با آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان است و لازم است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این زمینه ارزیابی انجام دهد و نیازها را گردآوری و به قرارگاه زیستی ارائه کند تا پایان شهریورماه یک مانور آمادگی در این حوزه در محدوده تالاب میقان اراک انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر