۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۹۱۵۰
سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه مساجد از صدر اسلام تا‌کنون جایگاه ویژه‌ای در جوامع اسلامی داشته‌اند، گفت: مساجد می‌توانند محوری‌ترین اماکن در مقابل هجمه‌های جنگ نرم باشند.
به گزارش پایداری ملی، حجت الاسلام رحیم جعفری، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان مساجد را مهم‌ترین پایگاه های فرهنگی، هنری، اعتقادی و دینی مسلمانان عنوان و اظهار کرد: مسجد محور همه خوبی‌ها، اندیشه‌های متعالی و الهی است که می‌تواند این ارزش‌ها را به نسل جوان منتقل کند.

وی به نقش و جایگاه مساجد اشاره کرد و افزود: مساجد به عنوان پایگاه های مطمئن و مورد وثوق مردم می تواند در همه عرصه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی ورود پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: وجود مراکز فرهنگی و هنری در مساجد در راستای رسیدن به اهداف متعالی اسلام، زمینه‌ای برای تأسیس کانون‌های مساجد فراهم کرد که شورای انقلاب فرهنگی دستور تأسیس ستاد عالی مساجد را صادر کرد.

وی مسجد محوری، تربیت محوری و جوان‌گرایی را از اصول و سیاست‌های کلی مساجد برشمرد و بیان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیشترین تأثیر را در مناطق کم برخوردار برای گسترش فرهنگ دینی دارند و باعث ارتقای توسعه فرهنگ در مناطق حاشیه شهر می‌شوند.

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد دارای ظرفیت بسیار قوی هم از جنبه دینی و هم جنبه فرهنگی و هنری را دارا هستند، اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و به تبع آن ادارات کل فرهنگ وارشاد اسلامی استانها از طریق این مبادی می توانند برنامه های مناسب و متنوع  فرهنگی، هنری و قرآنی را در سطح مساجد شهر و روستای مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه مناطق مرزی و حاشیه شهرها استان برگزار کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه  مسجد بایستی کانون و مرکز تفکر اسلامی باشد، عنوان کرد: مساجد پایگاه های عظیم برای تقویت باور‌های نسل جوان هستند، از این رو کانون های فرهنگی و هنری مساجد می تواند نقش تاثیرگذاری در تقویت و ترویج اسلام ناب محمدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ٩٥ تعداد ٥٢٣ کانون فرهنگی و هنری در سطح مساجد کردستان فعال بود، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه  کیفیت و کمیت کانون های مساجد مدنظر قرار گرفته است.

حجت الاسلام جعفری همچنین اظهار کرد: کانون های مساجد در کشور ما به یک فرصت استثنایی تبدیل شده است و باید از این فرصت نهایت بهره برداری به منظور تعالی و پیشرفت هر چه بیشتر برنامه های دینی و فرهنگی برده شود.

وی در خصوص نقش و جایگاه کانون در رونق فرهنگی مساجد گفت: مساجد نباید یک ساعت هم از وجود روحانی خالی باشد، همانطور که یک درمانگاه نباید از پزشک حاذق خالی باشد.

رحیم جعفری ، در پاسخ به سوال جایگاه کانون ها در برنامه های سالانه این اداره کل اظهار داشت: ٢٥ سال عملکرد کانون های فرهنگی و هنری مساجد نشان از پویایی و جهت دهی اصولی فعالیت های دینی و فرهنگی و هنری است و یکی از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملکرد مثبت کانون های مساجد است.

حجت الاسلام جعفری همچنین به مصوبه مجلس درخصوص راه اندازی کانون در کلیه مساجد کشور گفت: مصوبه مجلس در خصوص افزایش ٦ هزار کانون فرهنگی و هنری در سطح کشور در طول سال بر اساس سند توسعه ششم نشان از توجه نمایندگان به توان و ظرفیت کانون های مساجد است و در صورت تامین اعتبار این امر تحقق خواهد یافت و در استان کردستان نیز آمادگی خود را برای ایجاد و راه اندازی کانون های جدید برابر سند توسعه ٦ اعلام می کنیم.

دبیرشورای فرهنگ عمومی استان کردستان اضافه نمود: ماموستایان و روحانیون به عنوان متولیان مساجد استان کردستان و مسئولین کانون های فرهنگی هنری از مهمترین حلقه پیوند و مراجع  مورد اطمینان  اقشار مختلف مردم محسوب می شوند همین امر تضمین کننده  موفقیت طرح تأسیس کانون های فرهنگی هنری در مساجد استان و سراسر کشور بوده است.

وی ارتقاء دانش، آگاهی و بصیرت مدیران مسئول و اعضای کانون های مساجد را خواستار شد و خاطر نشان کرد: خوشبختانه کانون های فرهنگی هنری مساجد با رسالت تبلیغ محتوای فرهنگی مبتنی بر ارزش های انقلاب و اسلام فعالیت می کنند و جایگاه قابل قبولی در سطح کشور دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر