۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۸۹۷۹
ایران و هند درباره مقابله با تنش های زنده و غیرزنده سه محصول کشاورزی بیوتکنولوژی برنج، کلزا و گندم طرح تحقیقاتی پژوهشی انجام می دهند.
به گزارش پایداری ملی، در راستای توافق همکاری ایران و هند برای اجرای طرح های مشترک بیوتکنولوژی، مطالعه و تحقیق درباره مقابله با تنش های زنده و غیرزنده سه محصول کشاورزی بیوتکنولوژی برنج، کلزا و گندم به تصویب دو کشور رسید.

این امضای سند همکاری میان متخصصان هند و ایران و پیرو نخستین کارگاه هم اندیشی علمی با حضور ۱۱ دانشمند کشورمان از ۶ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی، برای اجرای طرح های مشترک بیوتکنولوژی صورت گرفت.

نخستین کارگاه هم اندیشی علمی بیوتکنولوژی بین ایران و هند به میزبانی مرکز بین المللی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در دهلی نو، برگزار شد و در آن دانشمندان بیوتکنولوژی کشورمان بر سر اجرای ۶ طرح بیوتکنولوژی با دانشمندان هندی به توافق رسیدند.

علاوه بر مطالعه درباره مقابله با تنش های زنده و غیرزنده سه محصول کشاورزی برنج، کلزا و گندم، تحقیق در زمینه درمان سلول های بنیادی، شناسایی و درمان بیماری های واگیر منطقه ای ایران و هند، درمان سرطان، تولید حیوانات مهندسی شده و تولید سوخت از پسماند کشاورزی از طرح هایی است که بین متخصصان دو کشور به تصویب رسید.

این نخستین باری است که بعد از انقلاب اسلامی، ایران و هند در این زمینه برای کار مشترک به توافق رسیده اند. براین اساس قرار است این طرح ها به وزارتخانه های علوم و تحقیقات دو کشور ارجاع و در صورت تصویب به مرحله اجرا گذاشته شود.

با اجرایی شدن این طرح ها هر کدام از کشورها ۵۰ درصد هزینه کارهای پژوهشی را پرداخت می کنند و عملا با نیمی از هزینه طرح های کاربردی علمی برای کشور به سرانجام خواهد رسید.

گفته می شود، هند در زمینه بیوتکنولوژی با ۸۰ کشور تفاهم نامه دارد اما با ۴۴ کشور کار مشترک تحقیقاتی انجام می دهد که با این توافق، ایران ۴۵ کشوری است که با هند پژوهش های بیوتکنولوژی را انجام خواهد داد.

این کشور  در سال ۲۰۱۶ در چاپ مقالات بیوتکنولوژی رتبه سوم در جهان را به خود اختصاص داد و ایران هم با چاپ ۶۱۸ مقاله علمی در زمینه بیوتکنولوژی، سال ۲۰۱۶ در جایگاه چهاردهم جهان قرار گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر