۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۸۸۰۵
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان:
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان در دومین جلسه کمیته پدافند غیر عامل استانداری که مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری و اعضا حضور داشتند با توجه به نقش، جایگاه و اهداف بلند پدافند غیر عامل افزود استانداری و فرمانداریها بعنوان دستگاههای حاکمیتی باید در اجرای برنامه های پدافند غیر عامل الگو و شاخص برای دیگر دستگاههای اجرایی باشند.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان در دومین جلسه کمیته پدافند غیر عامل استانداری که مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری و اعضا حضور داشتند با توجه به نقش، جایگاه و اهداف بلند پدافند غیر عامل افزود استانداری و فرمانداریها بعنوان دستگاههای حاکمیتی باید در اجرای برنامه های پدافند غیر عامل الگو و شاخص برای دیگر دستگاههای اجرایی باشند.

محمد همتیان با اشاره به آسیب پذیری در حوزه سایبری گفت هر چند اقداماتی در سطح مجموعه دستگاههای اجرایی در این عرصه انجام شده است اما نیاز است فضای امنیت حوزه سایبری به دقت مورد توجه قرار گیرد و کلیه دستگاهها و سازمانهای مستقر در استان سمنان نسبت به شناسایی آسیب ها و رفع مشکلات و رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیر عامل تلاش نمایند.

استانداری و فرمانداری‌ها باید در اجرای پدافند غیر عامل الگو و شاخص باشند

وی همچنین به مصوبه بودجه سال 96 اشاره داشت و اضافه کرد بر اساس مواد بودجه کل کشور در سال 96 همه دستگاههای اجرایی مکلفند یک درصد از اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای خودشان را به برنامه ها و اهداف پدافند غیر عامل اختصاص دهند و در این زمینه نیاز است سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مبادله موافقت نامه های دستگاههای اجرایی این موضوع را اجرایی و عملیاتی کند.

همتیان اظهار داشت: آموزش مهمترین مسأله در پیشگیری از حملات سایبری است به شرط آنکه فقط جنبه تئوری نداشته باشد و همه با مسئولیت پذیری بالا در جلسات آموزشی شرکت نمایند، و درصورت تحقق این امر، احتمال بروز خطا در سیستمها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود:  با به روز رسانی دانش سایبری و اولویت قرار دادن این موضوع، و تامین مطالب و محتوای غنی و بهره گیری از اساتید فن آگاهی و کارایی کارکنان و متولیان را در مقابله با انواع تهدیدات در این حوزه افزایش دهیم.

همتیان افزود: برای تأمین مولدهای برق اضطراری، 19 مولد برای فرمانداری ها و بخشداریها پیش بینی شده که با مدیریت صحیح در این بخش تا پایان سال  اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد با توجه به دستورالعمل پدافند غیر عامل ایجاد و استقرار مولد برق اضطراری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که لازم است کلیه دستگاهها پیش بینی مناسبی در اعتبارات سالجاری برای تامین آن اختصاص دهند.

در این جلسه همچنین مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با اشاره به ابلاغ تشکیل کمیته پدافند غیرعامل در دستگاههای اجرائی افزود با پیگیریهای صورت پذیرفته بیش از 50 دستگاه اجرائی کمیته پدافند غیرعامل را تشکیل داده اند که در این کمیته مسائل مرتبط با پدافند غیرعامل مورد بحث و بررسی و اجرائی قرار می گیرد.

ایرج کارخائی در ادامه به مسائل و مشکلات امنیت حوزه فناوری و حملات اخیر سایبری اشاره داشت و گفت: در دو حمله اخیر سایبری در جهان که در قالب باج افزارواناکرای و پتیا انجام شد اکثر کشورها درگیر این چالش سایبری بودند که حتی کشورهای دارای تکنولوژی پیشرفته هم نتوانستند در مقابل رخنه حملات اقدام مؤثری انجام دهند و سیستمهای آنها دچار مشکل و اختلال شد.

وی ادامه داد برهمین اساس باید بیش از گذشته به امنیت، حفاظت و حراست فضای فناوری و اطلاعات توجه شود که با اقدامات پیشگیرانه در سطح استان خلل و اختلال مؤثری در این عرصه از سوی دستگاههای اجرائی اعلام نشده است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان سمنان در ادامه به دشمنی ها و توطئه ها و تهدیدات استکبار جهانی و ازناب آنها در منطقه بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره داشت و اضافه کرد بر اساس اصول پدافند غیرعامل حفظ و حراست از زیرساختها امر ضروری است و ساختمان استانداری از لحاظ طبقه بندی حساس قلمداد می شود و ساختمانهای فرمانداریها نقاط مهم محسوب می گردند که باید تمهیدات و اقدامات حفاظتی و ایمنی در آنها لحاظ گردد.

کارخایی همچنین مقوله آموزش را امری محوری و شاخص برای بالا بردن کارایی و کارآمدی عنوان کرد و بیان داشت برنامه های آموزشی پدافند غیرعامل در سه سطح مدیران و کارکنان، نخبگان و متخصصین و اقشار مختلف مردم طرح ریزی و به کمک دستگاهها و واحدهای مربوطه اجرایی می گردد.

در این جلسه همچنین اعضا کمیته نقطه نظرات و پیشنهادات خودشان را مطرح کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر