۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۲۸۷۲۶
سردار جلالی دراولین"کارگاه و نشست توجیهی شهر هوشمند":
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: به دلیل منطبق بودن حوزه سایبر بر سیستم، در شهر هوشمند یک رابطه سیستمی بوجود می آید که باعث میشود کارکردها و گره ها به یکدیگر وابسته شوند بنابراین باید به موضوع سایبر، شهرسازی و علم سیستم نگاه و توجه ویژه کرد

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور دراولین"کارگاه و نشست توجیهی شهر هوشمند"که با حضور اساتید ،معاونین ،مدیران و کارشناسان سازمان در سالن شهید آبشناسان سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد با اشاره به جابجایی تغییر نظامات جمعیتی از روستاها به شهرها بعد از انقلابی اسلامی گفت: حدود 72 درصد از جمعیت کشور، شهرنشین می باشد و امروز با شرایطی مواجه هستیم که بیشتر جمعیت در شهرها هستند که باعث شده است کشور و نظام و دولت،‌ مجموعه ای از خدمات، زیرساخت ها و کارکردها را در شهر متمرکز کند.

...

*تمرکز سازمان پدافند غیرعامل بر حفاظت و صیانت از مردم در برابر تهدیدات*

وی گفت: سازمان پدافند غیرعامل در موضوعات زیرساخت، تاسیسات، مراکز و ساختمان ها و ابنیه متمرکز بوده است و مباحث پدافند غیرعامل را دنبال می کند و در چند سال گذشته یکی از شاخص ها و رکن ها در پدافند غیرعامل مسئله حفاظت و صیانت از مردم در برابر تهدیدات مرتبط با پدافند غیرعامل در مباحث شهری می باشد.

*
ایجاد همگرایی و هم افزایی در زیرساخت لازمه ي مدیریت شهری*

سردار جلالی در تعریف شهر گفت: از یک منظر، شهر به محلی گفته می شود که همه سیستم های خدماتی، زیرساختی و کارکردی در یک محیط جغرافیایی درجهت خدمت اهداف شهر به هم منطبق و متمرکز می شود و باعث بوجود آمدن الزامات و هدف واحد و هم افزایی و همگرایی از جنس زیرساختی و شهرسازی و مدیریتی بین همه سیستم های درون شهر می شود.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد همگرایی و هم افزایی بین همه سیستم هایی که درون شهر وجود دارد الزامی است و باید به این مسئله از جنس زیرساختی، شهرسازی ومدیریتی توجه شود.

...

*ماموریت معاونت امور شهری، ایجاد هماهنگی در سطح کلان مدیریت شهری*

دکتر جلالی در ادامه افزود: به دلیل تجمع زیرساخت‌ها در شهرها و ارتباط و وابستگی با دستگاه‌ها و معاونت ها این موضوع از یک منظر پچیده و مهم می‌شود و علاوه بر اینکه لازم است همه این موارد را بصورت جزء جزء در داخل کشور بررسی کنیم ، باید در یک قابی بنام شهر همه زیرساخت ها را هماهنگ ببینیم و معاونت امور شهری سازمان پدافند غیرعامل از این منظر به این موضوع نگاه و برابر یک چارچوب همه موضوعات در قاب شهر و جغرافیای شهر تنظیم می کند .

*
ایجاد فهم مشترک از مدیریت شهری با همفکری و نگاه مجموعه ای*

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: لازم است در قالب یک چارچوب و برنامه و استراتژی و رویکرد به شهر یک نگاه مجموعه ای شود و با تشکیل کارگاه ها و جلسات همراه با تضارب آراء به این موضوع پرداخته و یک فهم مشترک و نگاه جامع از این موضوع بوجود آید.

لازمه داشتن مدیریت واحد شهری وجود مجموعه اهداف ، رویکرد و سیاست منطبق بر یک استراتژی می باشد + تصاویر

*شهر هوشمند، فرصت ها ، آسیب ها و تهدیدات *

سردار جلالی در ادامه ضمن تعریف شهر هوشمند فرصت هایی که از تلفیق فضای سایبری در شهرسازی بوجود می اید از جمله: پردازش اطلاعات 'ذخیره سازی اطلاعات و امکان تطبیق اطلاعات در همه حوزه ها و دقت بالا، امکان استفاده از اطلاعات حجیم ( big data) و بقیه قابلیت های فضای سایبرنتیک را بسیار زیاد دانسته و گفت: شهر هوشمند تلفیقی از مباحث شهری با فناوری اطلاعات و سایبری است و امروزه می توان با استفاده از فضای سایبر، اشیاء را مانند هواساز، موتورخانه ها و ... کنترل کرد فلذا امروزه قابلیت های فضای سایبر وارد حوزه مدیریت شهری شده است که این قابلیت ها ۲ تهدید آسیب پذیری های فضای سایبر و تهدید سایبری به ساختمان ها را به دنبال دارد که در کنار آن هو آسیب پذیری ها و تهدیدات فضای سایبری هم به این فضا اضافه میشود.

وی گفت: شهر هوشمند در کنار همه کارکردهای مثبت و خدمات و سرویس ها و قابلیت هایی که برای شهر تولید می کند با تهدیدات و آسیب های جدیدی از طریق فضای سایبر مواجه است که از فواصل خیلی دور می توان امورات یک شهر را متوقف کرد و باعث ایجاد بی نظمی، آتش سوزی، انفجار، تخریب، بهم ریختگی جمعیت شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: شهر هوشمند از دو حوزه شهرسازی و سایبری تشکیل شده است و لازم است یک کار مشترک در این دو حوزه انجام شود.


لازمه داشتن مدیریت واحد شهری وجود مجموعه اهداف ، رویکرد و سیاست منطبق بر یک استراتژی می باشد + تصاویر

*ارتباط حوزه سایبر و شهر هوشمند*

وی خاطر نشان کرد: به دلیل منطبق بودن حوزه سایبر بر سیستم، در شهر هوشمند یک رابطه سیستمی بوجود می آید که باعث می شود کارکردها و گره ها به یکدیگر وابسته شوند بنابراین باید به موضوع سایبر، شهرسازی و علم سیستم نگاه و توجه ویژه کرد.

دکتر جلالی افزود: یک نگاه تک محوری، نگاه تک بعدی، نگاه تک دستگاهی در مباحث مدیریت امور شهری امکان پذیر و پذیرفته نمی باشد و نیازمند هماهنگی است.

جلالی در پایان تاکید کرد: لازمه داشتن یک مدیریت واحد شهری داشتن یک مجموعه اهداف و رویکرد و سیاست منطبق بر یک استراتژی می باشد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر