۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۸۵۷۹
تیتر امشب، چهارشنبه 28 تیر؛
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما همواره دنبال آن بودیم که از فناوری سایبر در حوزه سلامت بخوبی استفاده کنیم اما اگر تنها به فکر وارد کردن تجهیزات و فناوری از هر کشوری باشیم و بدون ملاحظه آن را بکار گیریم، این فناوری مفید می تواند تهدیدهایی به همراه داشته باشد، اما اگر از قبل مطالعه و بررسی داشته باشیم می توانیم نکات آسیب زا را شناسایی و رفع کنیم.
به گزارش پایداری ملی، سردار جلالی در برنامه تیتر امشب چهارشنبه 28 تیر 96 به  حملات سایبری در حوزه بهداشت و درمان به ذکر مصادیق پرداخت و گفت: به عنوان مثال دستگاه های رایانه ای بیمارستانی که علائم حیاتی بیمار از قبلی ضربان قلب یا فشار خون را نشان می دهند، می توانند دچار اخلال شده و اطلاعات غلط نمایش دهند. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه استفاده از فناوری سایبری در عرصه های متنوع حوزه بهداشت مفید است، به ذکر نمونه هایی از کاربرد نرم افزارهای این حوزه پرداخت و گفت: این فناوری در معاینه و تشخیص بیماری و صدور دستور پزشک از راه دور به روند کار سرعت می بخشد و با آرشیو اطلاعات و در دسترس قرار دادن اطلاعات قبلی امکان مقایسه بیماری و ویروس جدید با نمونه های قبلی را فراهم می کند و به پزشک در شناسایی سریع عامل بیماری کمک می کند.

بیو سایبر، تهدیدها و هشدارها

جلالی افزود: ما همواره دنبال آن بودیم که از فناوری سایبر در حوزه سلامت بخوبی استفاده کنیم اما  اگر تنها به فکر وارد کردن تجهیزات و فناوری از هر کشوری باشیم و بدون ملاحظه آن را بکار گیریم، این فناوری مفید می تواند تهدیدهایی به همراه داشته باشد، اما اگر از قبل مطالعه و بررسی داشته باشیم می توانیم نکات آسیب زا را شناسایی و رفع کنیم.

رئیس سازمان پدافندغیرعامل ادامه داد: به عنوان مثال همه سرورهای گوشی های هوشمند در خارج از کشور است و امکان سو استفاده از اطلاعات کاربران، حتی برای اعمال تروریستی وجود دارد.

جلالی در پاسخ به سوالی درباره موضوع "هارپ" گفت: تحقیقات حکایت از آن دارد که این موضوع از حد تئوری بالاتر نرفته است. اینکه برخی از قدرت های سایبری مانند امریکا بتوانند با تاباندن اشعه به لایه اوزون یا بخش های دیگر اتمسفر، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی بوجود آورند، هنوز ثابت نشده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورمان افزود: خود امریکا صحراهای خشک و بی آب متعددی دارد و چنانچه به این امکان دست یابد، باید  آنجاها را آباد کند. به هر روی این موضوع جایی اثبات نشده و دیده نشده که تغییرات عامدانه اقلیمی شکل گرفته باشد.

جلالی خاطرنشان کرد: با این حال ما وجود تحقیقات در این زمینه را ممکن می دانیم و بررسی هایی نیز انجام داده ایم.

وی ادامه داد: در یک تحقیق ما به مدت 5 سال مناطقی را زیر نظر گرفتیم و عکس های هوایی و اطلاعات آب و هوایی یک منطقه را بررسی کردیم و دیدم در برخی سال ها این مناطق کلا برفی است و بعضی سال ها  کلا خشک می شود. این موضوع مشکوک به نظر آمد و این سوال مطرح شد که چطور است که در ارتفاع 3 هزار متری در یک منطقه جغرافیایی، در آنسوی مرز (ترکیه) برف سنگین بیاید، اما در این سوی مرز (بخش ایران همان منطقه) هیچ برفی نیاید.

جلالی افزود: برخی عقیده دارند که اسرائیل و ترکیه همکاری در این زمینه کرده اند. این موضوع هنوز رسما جایی مطرح نشده است، اما در مراکز علمی ما به عنوان یک فرضیه بررسی می شود.

همچنین پیرحسین کولیوند دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در این برنامه گفت: چندی پیش حملاتی در عرصه سایبری به بخش بهداشتی ما شد، اما با توجه و استفاده از توصیه ها و هشدارهای قبلی سازمان پدافند غیر عامل این حمله کنترل و خنثی شد و خوشبختانه آسیبی ندیدم.
 
دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت افزود: در حوزه بهداشت و درمان کشور، زیرساخت های مختلفی وجود دارد که هر یک هدف حمله قرار گیرد و با آن مقابله نشود، می تواند خسارات فراوان و جبران نشدنی وارد کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر