۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۸۵۴۲
سردار جلالی در حاشیه نخستین همایش ملی پدافند‌ بیوسایبری‌ در نظام سلامت:
رییس سازمان پد‌افند غیرعامل‌ به تهدیدات بیولوژیکی‌ در حوزه سلامت به کمک فضای سایبر‌ی اشاره کرد و گفت: تهدیدات بیولوژیکی‌ در حوزه سایبر‌ی امکان‌پذیر بوده و بر اساس نظر کارشناسان امکان استفاده از ویروس‌های بیولوژیکی در فضای سایبر‌ی و ویروس‌های سایبر‌ی به صورت بیولوژیک وجود دارد.

به گزارش خبرنگارپایداری ملی؛سردار غلامرضا‌ جلالی رئیس سازمان پد‌افند غیرعامل‌ درحاشیه نخستین همایش ملی پدافند‌ بیوسایبری‌ در نظام سلامت در جمع خبرنگاران گفت: این همایش به منظور بررسی‌ فرصت‌ها و تهدیدها‌ در حوزه بیولوژیکی‌ و سایبری‌ برگزار شده و دانشمندان حوزه زیست‌ و فناوری حضور دارند‌ تا به بررسی‌ تهدیدات‌ در این حوزه پرداخته و رویکرد مناسب در کشور را اتخاذ‌ کنیم.

وی به گفته‌های بیل‌ گیتس به عنوان یکی از افراد فعال و مطرح در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: در همایش امنیت جهانی در مو‌نیخ بیل گیتس تهدیداتی‌ را در حوزه بیوسایبری به نظام سلامت دنیا مطرح کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی کشورها‌ در زمینه حملات بیو‌سایبری ورود پیدا کرده‌اند.

رییس سازمان پد‌افند غیرعامل‌ عنوان کرد: بسیاری از تجهیزات پزشکی در نظام سلامت دارای سیستم‌ عامل‌اند و با اتصال به واحدهای مرکزی در بستر اینترنت به روزرسانی‌ می‌شوند که این موضوع می‌تواند آسیب و تهدیدی‌ برای حوزه سلامت محسوب شود.

جلالی به شایعه هارپ‌ و حملات بیوسایبری‌ مربوط به آن پرداخت و گفت: در سازمان پد‌افند غیرعامل‌ از دانشمندان 7 رشته دعوت کردیم تا به بررسی‌ پدیده هار‌پ بپردازند و پس از بررسی‌ها جمع‌بندی متخصصان این بود که این بحث هنوز در حد یک نظریه است و امکان‌‌پذیری آن اثبات نشده و ما به آن به دید شک و تردید نگاه می‌کنیم.

رییس سازمان پد‌افند غیرعامل‌ تلفن‌های همراه را تهدیدی در حوزه سایبر‌ی معرفی کرد و گفت: گوشی‌های هوشمند تلفن همراه که کاربردهای‌ بسیاری دارند به عنوان یک تهدید محسوب می‌شوند و 14 عامل شناسایی هر فرد در تلفن همراه ذخیره است و امکان ارسال آن به پایگاه داده‌ای سازنده وجود دارد.

وی ادامه داد: اثر انگشت‌، تصویرقرنیه‌ای چشم، اطلاعاتی مانند عکس، پیام و پسورد‌ها و فعالیت‌های اجتماعی یک فرد در تلفن همراه ذخیره و امکان ارسال آن در فضای سایبری‌ وجود دارد که می‌تواند یک فرصت و تهدید محسوب شود.

رییس سازمان پد‌افند غیرعامل‌ افزود: مسئولان کشوری به دلیل مسئولیتی‌ که در بر عهده دارند در استفاده از گوشی‌های هوشمند در معرض تهدید بیشتری قرار دارند اما خوشبختانه شاهد آن هستیم که مسئولان کشوری هوشمندانه‌ از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

جلالی به مردم در زمینه استفاده از تلفن همراه هشدار داد و گفت: مردم باید آگاه باشند که گوشی‌های هوشمند امکان ارسال اطلاعات را در فضای سایبر‌ی دارند‌ و با در دست داشتن گوشی هوشمند هر جا که باشیم مکان‌یابی می‌شویم امکان شنود و فیلمبرداری‌ مخفی در بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد و بسیاری از این تلفن‌ها میکروفن‌های مخفی دارند که با به روزرسانی‌ سیستم عامل آنها امکان ارسال این اطلاعات به خارج از کشور وجود دارد و این موضوع می‌تواند یک عامل خطر و تهدید محسوب شود.

رییس سازمان پد‌افند غیرعامل‌ به تهدیدات بیولوژیکی‌ در حوزه سلامت به کمک فضای سایبر‌ی اشاره کرد و گفت: تهدیدات بیولوژیکی‌ در حوزه سایبر‌ی امکان‌پذیر بوده و بر اساس نظر کارشناسان امکان استفاده از ویروس‌های بیولوژیکی در فضای سایبر‌ی و ویروس‌های سایبر‌ی به صورت بیولوژیک وجود دارد.

وی به خطر تهدیدات سایبر‌ی به بانک‌های اطلاعاتی حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: بانک‌های اطلاعاتی حوزه سلامت مانند بانک‌های ژنتیکی و بانک اطلاعات بیمارستانی‌ در معرض تهدیدات سایبر‌ی قرار دارند و ما برای مقابله با این تهدیدات باید آمادگی پیدا کنیم.

جلالی یادآور شد: در حوزه سلامت تهدیدات بسیاری وجود دارد که یکی از آنها بیوتروریست‌ است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر