۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۸۴۲۴
در نامه حناچی ابلاغ شد؛
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار لرستان، مصوبه شورای‌عالی را درخصوص چهارچوب‌های طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد در هشت بند و با تاکید بر الزام رعایت اصول پدافند غیرعامل و سیاست‌های مکمل سند توسط تمامی دستگاه‌های اجرایی محلی، ابلاغ کرد.
به گزارش پایداری ملی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و مدیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان، مصوبه شورا را تحت‌عنوان اسناد پلان سیاست‌گذاری و چهارچوب طراحی‌شهری رودخانه خرم آباد در هشت بند، ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار لرستان آمده است: شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران درجلسه مورخ ۹۶.۳.۸ خود، موضوع طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد، كه با هدف ارتقاء كیفیت زندگی مردم، ایجاد طراوت، سرزندگی و زیبایی شهر خرم‌آباد، ایجاد زمینه‌های جذب گردشگر و توسعه فعالیت و اشتغال، تعریف شده است را بررسی و ضمن تصویب مدارك شناخت و سنجش وضعیت و راه‌حل تدوین شده و اسناد پلان سیاست‌گذاری و چهارچوب طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد، مقرر نمود:

۱. در تكمیل فرآیند طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد لازم است راه‌حل‌های حاصل از پلان سیاست‌گذاری و چهارچوب طراحی‌شهری در مقیاس ۱.۵۰۰۰،  از طریق طراحی شهری تفصیلی در مقیاس ۱.۲۰۰۰ و ترسیمات مصداقی، طرح‌های محوطه‌آرایی و تجهیز عرصه همگانی در مقیاس‌های ۱.۵۰۰۰ تا ۱.۲۰۰۰ و جزئیات اجرایی مربوطه، تدقیق و اسناد پشتیبان هدایت و كنترل طرح، تدوین برنامه تحقق‌پذیری، مطابق شرح خدمات پروژه طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد تهیه شوند.

۲. راه‌حل‌ها و اسناد تدقیق‌شده مذكور پس از بررسی در كمیسیون ماده پنج و كمیته فنی تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش (كمیته فنی۳) جهت تصویب نهایی به عنوان یك طرح ویژه به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود.

۳. با توجه به نگاه كلان طرح جامع شهر در خصوص رودخانه و به دلیل اینكه طرح تفصیلی و طرح  جامع حمل و نقل شهر خرم آباد در دست تهیه بوده و مطالعات و اسناد آنها قابل استناد و در اختیار مشاور طرح نمی‌باشد؛ پلان سیاست‌گذاری و چهارچوب طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد و اسناد پشتیبان هدایت و كنترل آن در قالب یك طرح ویژه برای كلیه طرح‌های مرتبط با بستر رودخانه و حوزه بلا فصل طرح، ملاك‌عمل است.

۴. هرگونه بارگذاری در حوزه بلافصل طرح شامل بستر و اراضی پیرامون و امتداد دیدهای متوالی و كریدورهای بصری كه با سیاست‌ها و چهارچوب طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد در تضاد بوده، یا زمینه‌های تهدید اهداف ارتقاء كیفی سیما و منظر شهری خرم‌آباد، یا زمینه‌های تهدید حریم بناهای ارزشمند را فراهم نماید، مغایرت محسوب شده و ممنوع است.

۵. به منظور تامین ایمنی و امنیت بستر رودخانه خرم‌آباد و ضرورت رعایت حرایم كمی و كیفی رودخانه و اراضی پیرامون آن لازم است كلیه دستگاه‌های اجرایی محلی در اجرای طرح‌های مرتبط با رودخانه علاوه بر اصول پدافند غیرعامل، سیاست‌های مكمل این سند را ملاك عمل قرار دهند. در این رابطه پیشنهاد نظام‌نامه مدیریت مخاطرات و سیستم هشدار سیل توسط وزارت نیرو تدوین و جهت اعمال در طرح به كمیته فنی شماره ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران(كمیته تخصصی معماری و طراحی شهری) ارائه خواهد شد.

۶. به منظور آرام‌سازی ترافیك‌شهری از طریق انتقال دسترسی‌های عبوری بین‌شهری به خارج از حوزه رودخانه لازم است دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با همكاری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح‌های كلان جاده‌ای بررسی و نتیجه و پیشنهادات مربوطه را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه نماید.

۷. طرح‌های محوطه‌آرایی و تجهیز عرصه همگانی و عناوین پروژه‌های موضعی پیشنهادی طرح طبق شرح خدمات پروژه طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد، در كمیته فنی تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش (كمیته فنی۳) بررسی و نتیجه اقدامات اجرایی لازم بر اساس تفاهم‌نامه همكاری مشترك مورخ ۹۳.۱۰.۱۵، بین معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسكن، شركت عمران و بهسازی شهری ایران، معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی كشور،  استانداری لرستان و شهرداری خرم‌آباد، همچنین راهكارهای اجرای پروژه و چگونگی تامین منابع مالی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام شود.

۸.  با توجه به احكام پلان سیاست‌گذاری و چهارچوب طراحی‌شهری رودخانه خرم‌آباد، لازم است اقدامات اجرایی در راستای تنظیم شرایط متعادل زیست‌محیطی و كنترل روان آب‌ها و منشاء آلودگی‌های آب رودخانه توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همكاری وزارت نیرو و واحدهای محلی با همكاری شهرداری خرم‌آباد، صورت گرفته و گزارش آن به شورای‌عالی شهرسازی و معماری توسط نمایندگان محترم وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه شود.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر