۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۲۸۳۰۴
استاندار کردستان:
استاندار کردستان گفت: بیوتروریسم با هدف قرار دادن سلامت نسل آینده، مرگ خاموشی را برای از بین بردن کارآمدی و توانمندی‌های جامعه را قرار داده است.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، عبدالمحمد زاهدی صبح امروز در اولین همایش منطقه‌ای «پیشگیری و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت‌محور، دستاوردها و چالش‌ها» که در تالار ابن‌سینا پردیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار داشت: در استان کردستان کارهای جدی برای مقابله با این تهدید انجام شده است.

وی با بیان اینکه مرز در همه کشورها یک پدیده فرصت‌ساز و هم تهدیدآفرین است، افزود: مبادلات مرزی در همه کشورها مختلف به صورت رسمی و غیررسمی وجود داشته است و برای ساکنان دو سوی مرز، هم تهدید و هم فرصت ایجاد کرده است.


زاهدی با اشاره به قرارگیری کشورمان در مسیر جاده ابریشم از گذشته، اظهار داشت: به تبع این مساله کشور ما از دیرباز از مسیرهای اصلی تجارت بین‌الملل بوده و در این شرایط مورد استفاده از فرصت و تهدید بوده است.

استاندار کردستان، با پرداختن به مساله تهدید مرزها، گفت: تا زمانیکه یک کالا در کشور مصرف‌کننده دارد آن کالا به صورت رسمی یا غیررسمی وارد می‌شود که جنبه نخست آن، مشکلی ندارد.

به گفته وی، همسایگی ایران با 15 کشور، شرایط خاصی را برای کشورمان ایجاد کرده است که کمتر کشوری از این تنوع برخوردار است و به همین دلیل نظارت تام و کامل بر مرزها را غیرممکن است و همین مساله موجب بروز مشکلاتی شده است.

زاهدی با بیان اینکه ایران از کشورهای هدف عمده ورود کالاست، گفت: هدف قاچاقچیانی که کالا را از مبادی غیررسمی وارد می‌کنند، از یک سو کالاهای معمولی و علی‌السویه است که می‌تواند به صورت رسمی هم وارد شود و بخش دوم، کالاهای غیرقانونی است که حمل، توزیع و مصرف آن هم حرام است و هم منع قانونی دارد.

به گفته وی، در حوزه قاچاق کالاهای سلامت‌محور با مشکل بسیار پیچیده‌ای روبرو هستیم که سلامت مصرف‌کننده را به طور جدی تهدید می‌کند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه قشر مصرف‌کننده کالاهای قاچاق ضدفرهنگی، مشروبات الکلی و مواد مخدر، قشر خاصی از جامعه را تشکیل می‌دهد که نگرش جامعه هم به آنان مثبت نیست، افزود: در این سو کالاهای سلامت‌محور مورد استفاده عموم جامعه است و تا زمانی که کار گسترده فرهنگی و آگاهی‌بخشی عمومی انجام نشود، نمی‌توان با این معضل مقابله کرد.

وی با بیان اینکه اکثریت جامعه از برچسب سلامت، اطلاعی ندارند، افزود: تا زمانی که کالای ارزانتر برای مصرف‌کننده مطلوب است، راهکار مناسبی برای آن نمی‌توان یافت چراکه مصرف‌کننده کالای سلامت‌محور قاچاق، منحصر به عده خاصی نیست.

زاهدی به عزم جدی به وجود آمده در کشورمان در زمینه مقابله با قاچاق کالاو ارز اشاره و اظهار داشت: در راس این عزم جدی مقام معظم رهبری قرار دارند و در رده‌های بعدی، دولت و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی به نقطه مشترکی رسیده‌اند که هم در امر پیشگیری و هم در مقابله با قاچاق کالاو ارز، باید اقدامات جدی انجام گیرد.

وی افزود: بر همین اساس، حجم کالای قاچاق در دولت تدبیر و امید نسبت به آغاز فعالیت آن به نصف کاهش یافته است و این در حالی است که شرایط امنیتی مرزها، تغییر محسوسی نداشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر