۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۸۲۰۲
حسن بیگی:
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بسیاری از کشورهای منطقه و شورای همکاری خلیج فارس از سیاست های مغرضانه و غیر واقعی سعودی ها خسته شده و از آن پیروی نمی کنند.
به گزارش پایداری ملی، ابوالفضل حسن بیگی در خصوص " اظهار نظر برخی مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پیرامون اینکه اگر قطر شروط 13 گانه سعودی ها را نپذیرد از این شورا اخراج می شود و تحریم های بیشتری در انتظار دوحه خواهد بود "،اظهار کرد: عربستان سعودی و کشورهای حامی آنها در منطقه درصد آن هستند که سیاست های نابخردانه و غیر منطقی خود را به دیگر کشورها گسترش دهند و آنها را وادار به اجرای این مواضع و سیاست ها نمایند.

وی با تاکید بر اینکه مطمئنا کشورهای هم پیمان سعودی ها با اقدامات غیر عادلانه خود نمی توانند با تحریم و فشار اقتصادی دیگر کشورها همچون قطر را مجاب به پذیرش دیدگاه های خود نمایند، گفت: بسیاری از کشورهای منطقه و شورای همکاری خلیج فارس از سیاست های مغرضانه و غیر واقعی سعودی ها خسته شده و از آن پیروی نمی کنند و این نشان از شکست سیاست های خصمانه آنها در منطقه دارد.

نماینده مردم دامغان با اشاره به اینکه وضعیت و شرایط منطقه کاملا برای همگان آشکار است و مردم و دولت ها متوجه شده اندکه سعودی ها با توجه به سیاست های واشنگتن به دنیال تجزیه و برهم زدن آرامش منطقه به عنوان سرباز آمریکا می باشند، تصریح کرد: عربستان و هم پیمانان آن در تلاش بودند که قطر را با سیاست های خصمانه، غیر منطقی و نابخردانه خود در منطقه همسو نمایند که این حرکت آنها با مخالفت دوحه مواجه شده است.

حسن بیگی با بیان اینکه قطر حاضر به پذیرفتن قیومیت و تسلط سعودی ها در منطقه و ادامه رفتارهای غیر واقعی نیست، بیان داشت: این موضوع گیری ها مطمئنا روند جدیدی را در اوضاع منطقه بر ضرر سعودی ها شکل خواهد داد.

وی با بیان اینکه مطمئنا قطر شروط غیر واقعی ریاض را نخواهد پذیرفت ،‌تاکید کرد: عربستان اکنون در اوضاع منطقه تنها مانده و تنها برخی کشورهای که از این کشور ارتزاق می کنند حمایت می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: اختلاف و نزاع در شورای همکاری خلیج فارس گسترش یافته و این کشورها از سیاست ها و رفتارهای غیر منطقی و غیر واقعی سعودی ها حمایت نمی کنند و سیاست های عربستان را منفعت طلبانه و در راستای منافع خود می دانند.

عمر غباش، سفیر امارات در روسیه در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: اخراج قطر از شورای همکاری خلیج فارس که از آن به عنوان یک تحریم احتمالی یاد می‌شود "تنها گزینه موجود نیست".

وی گفت: به هر ترتیب یکسری تحریم‌های اقتصادی هستند که ما می‌توانیم اتخاذ کنیم زیرا در حال حاضر درست قلمداد می‌شوند. یک امکان این است که شرایطی علیه شرکای تجاری ما اعمال شده و از آنها خواسته شود که اگر می‌خواهند با ما همکاری کنند باید دست به یک انتخاب تجاری بزنند.

وی ادامه داد: اگر قطر نخواهد خواسته‌های ما را بپذیرد باید از این کشور خداحافظی کرد و گفت که ما دیگر به شما در چادرمان احتیاج نخواهیم داشت.

غباش مدعی شد: امارات در تلاش است با هم‌پیمانانش یک فصل جدید در خاورمیانه بگشاید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر