۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۸۰۴۱
در جنگ های سایبری، با حمله به شبکه های اینترنتی و ساختارهای حیاتی که قلب جامعه مدرن را تشکیل می دهند، به راحتی می توان کلیه دستاوردهای انقلاب دیجیتال از جمله تجارت، اقتصاد، ارتباطات و فرهنگ جوامع را به چالش کشید.
به گزارش پایداری ملی، ظهور جوامع اطلاعاتی با یک پارادایم جدید همراه بود؛ هجرت از فناوری های سخت به فناوری های نرم. 

هم راستا با این فرایند تغییر، ماهیت فرصت ها و تهدید ها نیز دگرگون شده و اقتصاد، صنعت، فرهنگ، سیاست و دیگر شئون زندگی ما نیز به شدت متاثر از این فناوری های نرم شده است. در چنین شرایطی تهدیدها نیز ماهیت نرم افزاری به خود گرفته و همچون تهدید سخت می تواند کلیه شئون اجتماع را در بر بگیرد.

جنگ سایبر و تروریسم اینترنتی یکی از همین تهدیدها است که بدون نیاز به کوچکترین اسلحه گرم می تواند در چند ساعت نیازهای حمله کننده را تامین و هویت او را همچنان مخفی نگاه دارد.

در جنگ های سایبری، با حمله به شبکه های اینترنتی و ساختارهای حیاتی که قلب جامعه مدرن را تشکیل می دهند، به راحتی می توان کلیه دستاوردهای انقلاب دیجیتال از جمله تجارت، اقتصاد، ارتباطات و فرهنگ جوامع را به چالش کشید. 

فناوري اطلاعات همه جا حضور دارد و تقریباً تمام ساختار جامعه آمریکا همچون سدها، ماشین آلات، انرژی هسته ای، کنترل ترافیک هوایی، ارتباطات و نهادهای مالی را در بر گرفته است. شركتهاي كوچك و بزرگ به همين ترتيب براي مديريت پرداخت حقوق، فروش و تحقيقات و توسعه به رايانه اتكا كرده‌اند. هر مرحله از توزيع غذا و انرژي به فناوري اطلاعات وابسته است. 

اما در حال حاضر مسائل فلسفي حل نشده در اين حوزه، پاشنه آشیل چنين سيستمي محسوب مي شود. به طوری که هر چه شبكه‌هاي رايانه اي پيشرفته‌تر مي‌شوند، جامعه انساني بطور روز‌افزون نسبت به حملات سايبري آسيب پذيرتر مي شود.

جنگ سایبر برای مهاجم بسیار کم هزینه است. ابزارهای اصلي براي يك حمله عبارتند از يك لپ‌تاپ، مودم، تلفن و نرم‌افزار که در دسترس همه قرار دارند و برخلاف گذشته که دولت ها بازیگران جنگ بودند، این بار هر فرد براحتی می تواند با تهیه ابزارها و فناوری های لازم حیاتی ترین شریان های جوامع را به چالش بکشد. از این رو جنگ اطلاعاتي قابليت زيادي براي ايجاد جنگ‌هاي نامتقارن دارد.

در چنین شرایطی با توجه به اهمیت موضوع، دولت ها نیز در این زمینه وارد عمل شده و با ایجاد ارتش های سایبری در صدد دفاع یا هجمه به دشمنان خود برمی آیند. در شرایط کنونی شش کشور از جمله ایالات متحده، چین و روسیه توانایی حملات سایبر را در چنته دارند و۳۰ کشور هم در لیست تلاش کنندگان برای نیل به این فناوری هستند.

برای مثال همانطور که رسانه ها به نقل از روزنامه نیویورک تایمز اشاره کردند باراک اوباما شخصاً دستور حملات سایبری به تاسیسات حیاتی ایران را صادر کرده بود و نفوذ ویروس هایی همچون استاکس نت و دیگر نمونه های مشابه، با حمایت و خواست آمریکا صورت گرفته است. 

به هر حال با توجه به قابلیت های جنگ سایبر، جوامع مدرن فناوری محور امروزی همچون خانه هایی شیشه ای هستند که هر لحظه ممکن است با پرتاب سنگی مورد حمله قرار گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر