۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۸۰۴
الگو ها و دیدگاه ها در مدیریت بحران
الگو ها و دیدگاه ها در مدیریت بحران
نویسنده:
دکتر شهرام علمداری
انتشارات: 
وستان حمید
شناسنامه کتاب: 
عنوان : الگوها و دیدگاه ها در مدیریت بحران گرد آوری و تدوين: دکتر شهرام علمداری ويراستاری علمی: دکتر غلام رضا جلالی ناشر : بوستان حمید نوبت چاپ: اول (زمستان 1389) شمارگان: 2000 قيمت: 6000 تومان كليه حقوق اعم از چاپ و تكثير، نسخه‌برداري براي ناشر محفوظ است. (نقل مطالب با ذكر مأخذ بلامانع است). تلفن ناشر: 33700927 صندوق پستی 331- 17775

 فهرست مطالب                                                   
 
فصل اول  مروری بر ساختار های مدیریت بحران درکشورهای غربی و شرقی
1- بررسی وضعیت ایالات متحده آمریکا در کنترل و مدیریت بحران     11
2- اطلاعات شاخص های سامانه آمادگی ملی در کشورکانادا    43
3- اطلاعات شاخص های سامانه آمادگی ملی در کشور هند    50
4- اطلاعات شاخص های سامانه آمادگی ملی در کشور اوکرین     57
5- ساختار مركز ملي مديريت بحران روسيه (RNDMC)     63
6- اطلاعات شاخص های سامانه آمادگی ملی کشور جمهوری اسلامی ایران     78

فصل دوم   معرفی یک الگوی طرح مدیریت بحران
1- مقدمه    95
2- چند نمونه بحران    95
3- تجزیه و تحلیل تهدیدات    99
4- طرح پیوسته تجارت    100
5- مراحل بحران    112
6- تمرين ( امتحان ) در طرح مديريت بحران    116

(پنج)

فصل سوم  الگوی پیشنهادی سامانه ملی مدیریت بحران  
1- اصول ومفاهیم     127
2- مشخصات کلی سامانه ملی مدیریت بحران    132
3- اجزای اصلی سامانه ملی مدیریت بحران    134
4- فرآیند ایجاد آمادگی در سامانه ملی مدیریت بحران    135
5- مدیریت اطلاعات و ارتباطات در سامانه    153
6- مدیریت منابع در سامانه ملی مدیریت بحران    163
7- فرماندهی ومدیریت درسامانه ملی مدیریت بحران    178
8- سامانه های هماهنگی بین سازمانی    222
9- سامانه های اطلاع رسانی عمومی وهشدار    231
10- استمرار وحفظ مدیریت در سامانه ملی مدیریت بحران    239
- کتابنامه    243

(شش)

مقدمه

جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ژئوپولتیک، اقتصادی و ماهیت ضداستکباری، همواره درمعرض تهدیدهای نظامی وغیرنظامی آمریکا و کشورهای استکباری بوده است. رژیم صهیونیستی اشغالگر قدس در سال های اخیر تهدیدات خود را نسبت به کشور افزایش داده است و آمریکا با استفاده از شرایط ومنابع موجود در منطقه خاورمیانه، درحال توسعه نیروهای نظامی خود می باشد. تدابیر مقام معظم رهبری وفرمانده کل قوا بر جدی گرفتن تهدید توسط مسئولان کشور و آماده سازی کلیه دستگاه ها و زیرساخت های کشوری و لشگری بوده است. دفاع غیرعامل به عنوان مکمل دفاع عامل، شامل اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی وتسهیل مدیریت بحران درمقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می گردد، می باشد.
پدافند غیرعامل به عنوان یکی از مؤثرترین و پایدارترین روش های دفاع در مقابل تهدیدات، همواره مدنظر اکثر کشورهای جهان قرار داشته است وحتی کشورهایی مانند آمریکا و شوروی سابق با وجود برخورداری از توان نظامی بسیار بالا به این موضوع به صورت ویژه ای توجه داشته اند وکشوری مانند سوئیس با وجود بی طرفی در دو جنگ جهانی و مواجه نبودن با تهدید، به این موضوع توجه بسیار زیادی دارد. در کشور ما با وجود موقعیت خاص از نظر ژئو پولتیک، دارا بودن ثروت های عظیم نفت و گاز، نظام ضد استکبار و ورود به عرصه فناوری های نوین و تهدیدات استکبار جهانی، به موضوع پدافند غیرعامل توجه کافی نشده است.
طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، پدافند غیرعامل عبارت است از :
(هفت)

مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی وتسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می گردد. (مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1386)
 هدف از تدوین این کتاب، ارائه الگوی پیشنهادی برای تدوین مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی کشور است که حاصل سال ها تجربه ، مطالعه و تحقیق زیاد در نظامات و ساختار های کشور ها بوده  که منجر به ارائه الگو های اجرایی و معتبر شده است.
فصل اول کتاب، به مطالعه تطبیقی ساختار مدیریت بحران ودفاع غیرنظامی کشورهای منتخب اختصاص دارد، سعی شده است تا ضمن معرفی نظام مدیریت بحران ودفاع غیرنظامی کشور ها، فرآیندهای سازماندهی، برنامه ریزی، هدایت و کنترل در مدیریت بحران کشورها، مورد بررسی قرارگرفته، و به بیان الگوهای مطرح در این خصوص در سطح جهان پرداخته شود.در فصل دوم به مسئله مدیریت بحران از دیدگاه دیگری بصورت فشرده پرداخته و به عنوان یک دیدگاه مطرح ،جوانب آن بحث شده است.
 در فصل سوم با نتیجه گیری از مطالعات تطبیقی ، به ارائه الگوی پیشنهادی سامانه ملی مدیریت بحران اختصاص دارد. سامانه ملی مدیریت بحران به عنوان جزئی از سامانه آمادگی ملی، نقش برنامه ریزی وکنترل کلیه اقدامات هماهنگی و فرماندهی بحران ناشی از تهاجم دشمن را برعهده خواهد داشت. امیدواریم این کتاب مورد    بهره برداری مدیران و کارشناسان سازمان ها ، دانشجویان کارشناسی ارشد رشته   پدافند غیرعامل و سایرین قرار گیرد.
                                                                    والسلام


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر