۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۲۷۹۷۹
کشاندن عملیات تروریستى از مرزهاى ایران به داخل کشور و به‌ ویژه تهران راهبرد سعودى‌ها براى ناامن‌سازى ایران است.
به گزارش پایداری ملی، حادثه تروریستى اخیر در تهران، اگرچه نخستین عملیات تروریستى در سال‌هاى اخیر در تهران بود، اما این نخستین عملیات تروریست‌هاى اجاره‌اى در کشور نیست، بلکه آن‌ها پیش از این با حمله به پاسگاه مرزى کشورمان در منطقه‌ى میرجاوه، حمله به یک پاسگاه انتظامى در اهواز و پیش از این، در چندین نوبت، حمله به برخى اماکن نظامى در شمال‌غرب کشور در سال گذشته و... پرده از خباثت خود برداشته بودند.

این عملیات که حاصل همکارى گروهک تروریستى داعش، منافقین و حامیان منطقه‌اى و بین‌المللى آن‌ها بود، نشان داد که با هویدا شدن شکست‌هاى سنگین گروهک‌هاى تروریست تکفیرى در عراق و سوریه، بر هم زدن امنیت جمهورى اسلامى ایران در دستور کار جدى دشمنان ملت ایران قرار گرفته است.

این در حالى است که جمهورى اسلامى ایران در منطقه آشوبناک غرب آسیا از اقتدار و امنیت بالایى برخوردار است و چنین حملات نیابتى و کورکورانه نمى‌تواند خدشه‌اى بر امنیت و اقتدار ایران اسلامى وارد کند. حادثه تروریستى تهران و جمع شدن سریع آن، در حالى‌که در اطراف ایران، تروریست‌هاى اجاره‌اى عربستان سعودى پخش شده‌اند، نشان‌دهنده اقتدار نظامى و امنیتى ایران است و پیام‌هایى که مقامات کشورهاى مختلف دنیا در پى حادثه تهران ارسال کردند، نشان مى‌دهد که تنها امید آن‌ها به برقرارى امنیت در غرب آسیا، جمهورى اسلامى ایران است.

نزدیک به شش سال است که از اعلام موجودیت گروهک تکفیرى تروریستى داعش مى‌گذرد. گروهکى که در طول این مدت در سایه حامیان افراطگرا و خشونت‌طلب با کشتار وسیع در عراق و سوریه و ایجاد ناامنى در بسیارى از کشورها، ازجمله کشورهاى اروپایى و عربى به‌دنبال رعب و وحشت بوده است؛ از همین رو انتشار تصاویر شکنجه و قتل با روش‌هاى وحشیانه این گروه تا عملیات‌هاى تروریستى در کشورهاى مختلف در صدر اخبار جهان قرار گرفته است.

در این میان، ایران تنها کشورى است که از ابتداى ظهور این پدیده شوم با آن مبارزه کرده است. شاید بتوان گفت، در هر جاى جهان، تروریستى اعلام موجودیت کرده، جمهورى اسلامى داعیه‌دار مبارزه با او بوده است. در برابر داعش نیز ایران همیشه در خط مقدم مبارزه بوده و ازاین‌رو توانسته است ضربات سخت و مهلکى را در عراق و سوریه به همراه جبهه مقاومت بر پیکره تروریسم منطقه وارد آورد که در روزهاى اخیر شکست‌هاى سنگین در عراق و سوریه سبب شده است داعش و هم‌پیمانانش به فکر انتقام‌جویى از ملت ایران باشند.

اوج خباثت‌ها به نشست ریاض موسوم به نشست «تشکیل ائتلاف ضد تروریسم» برمىگردد. ائتلافى متشکل از آمریکا به سرکردگى دونالد ترامپ از یک‌سو و در سوى دیگر آن قبایل عربى که خزانه مالى اصلى تروریست‌ها در یکى دو دهه گذشته محسوب مى‌شوند.

دول مذکور به‌دنبال ائتلافى بودند تا خط مقاومت در برابر تروریسم را تضعیف کنند. ترامپ که با رقص شمشیر با پدران تروریسم در منطقه، سرمست چپاول دلارهاى نفتى عربستان بود، با این ائتلاف به فکر تشدید آتش‌افروزى در منطقه افتاد و ایران را که همیشه در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده، به تروریسم‌پرورى و عامل‌ بى‌ثباتى منطقه متهم کرد.

کسانى‌که نفع‌شان در وجود داعش و امثال آن است، در پایان نشست ریاض بیانیه‌اى قرائت مى‌کنند که مفاد آن به‌جاى آن‌که ضد تروریسم باشد، عمدتاً ضد ایرانى است. این بیانیه با محوریت تروریسم خواندن ایران و هم‌پیمانانش در منطقه به مقابله دولت‌هاى عضو این ائتلاف با ایران تأکید مى‌کند. در این بیانیه گفته شده است، با دخالت ایران در امور داخلى کشورها مقابله خواهند کرد؛ اما در روزهاى بعد، مجادله بر سر ایران همچنان داغ است؛ از خروج قطر از ائتلاف گرفته تا اظهار نظر ناپخته و حساب‌نشده وزیر خارجه عربستان.

ساعاتى پیش از حمله تروریستى در تهران، عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتى تند، ایران را اولین حامى تروریسم در جهان معرفى مى‌کند. او هم‌چنین مدعى مى‌شود، ایران به‌دلیل دخالت در امور کشورهاى منطقه باید تنبیه شود!

ایران جایى است که برهم زدن امنیت آن براى داعش و عربستان یک رؤیا است و فاصله بسیارى تا وقوع آن وجود دارد. در طول این سال‌ها تلاش‌هاى فراوانى از سوى این گروهک براى عملیاتى‌سازى این رؤیا در ایران صورت ‌گرفته بود که با هوشیارى نیروهاى امنیتى و اطلاعاتى کشور تعبیر نشده بود. 

پس از چندین سال اقدامات ناکام تنها در روز چهارشنبه (17/3/96) توانستند در حرم امام راحل(ره) و مجلس شوراى اسلامى به اقداماتى دست بزنند که با وجود شهادت تعدادى از مردم‌ بى‌گناه، همه تروریست‌ها به دست نیروهاى سپاه و امنیتى کشته شدند. 

حملاتى که هدف اصلى آن خدشه‌دار کردن امنیت جمهورى اسلامى در منطقه بود و به‌زعم آنان رویدادى عظیم است و تمام اتفاقات دیگر را تحت‌تأثیر خود قرار خواهد داد. آن‌ها مى‌خواهند در بوق و کرنا کنند که ایران یک کشور آسیب‌پذیر است. آن‌ها فکر مى‌کنند این اتفاق رعب و هراسى ایجاد کرده که به‌واسطه آن مى‌توانند ملت را به مقابله با سیاست‌هاى حاکمیت در مبارزه با تروریسم بکشانند؛ اما اتفاقات به‌گونه‌اى دیگرى رقم مى‌خورد: اول این‌که عملکرد نیروهاى امنیتى و انتظامى ما در برخورد با این حادثه و دستگیرى باقى‌مانده آن‌ها موفقیت‌آمیز است.

دوم این‌که پس از پایان درگیرى‌ها، به‌ویژه با حضور گسترده مردم در تشییع جنازه شهدا، موضع ملت نیز به‌روشنى دیده مى شود، آن‌ها ترسى در دل ندارند و بر روى یک نکته تأکید دارند و آن، اتحاد و برادرى بیش از پیش است. 

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با دانشجویان به این حمله واکنش نشان داده و از آن به ترقه‌بازى یاد کرده و فرمودند: «ملت ایران دارد حرکت مى‌کند و پیش مى‌رود؛ این ترقه‌بازى‌هایى هم که امروز شد، این‌ها هم در اراده مردم تأثیرى نخواهد گذاشت.» ایشان بار دیگر آب پاکى را بر دست دشمنان ریخته و فرمودند: «البته خود این حوادث نشان داد که اگر چنان‌چه جمهورى اسلامى در آن نقطه‌اى که مرکز اصلى این فتنه‌هاست ایستادگى نمى‌کرد، ما تا حالا گرفتارى‌هاى زیادى از این ناحیه در داخل کشور داشتیم.» این جملات نشان مى‌دهد، جمهورى اسلامى نه تنها در مبارزه با تروریسم لحظه‌اى کوتاه نخواهد آمد؛ بلکه عزم خود را جزم خواهد کرد و تا نابودى تروریسم پیش خواهد رفت.

اما در ارتباط با این حادثهِ‌ى تروریستى توجه به چند نکته ضرورى است:

1-این حادثه نخستین عملیات تروریستى تکفیرى‌ها در ایران، به‌ویژه تهران نبود، بلکه آن‌ها پیش از این نیز بارها قصد انجام عملیات تروریستى در ایران داشته‌اند که توسط نیروهاى اطلاعاتى - امنیتى کشورمان، عملیات‌هاى آن‌ها پیش از وقوع کشف و خنثى شده است. به‌عنوان مثال در همین رابطه فقط در سال 95 بیش از 50 تیم تروریستى مشابه در تهران دستگیر شده است و یا این‌که طی این چند روز در اقصى نقاط کشور بیش از 40 نفر از این تروریست‌ها شناسایى و دستگیر شدند. بنابراین، حادثه‌ى اخیر على‌رغم جانکاه بودن، اما به‌هیچ‌وجه ذره‌اى از اهمیت مجاهدت‌هاى سربازان تأمین امنیت کشور را کم نمى‌کند.

2-حادثه‌ى اخیر، سیاست عقلانى و مبتنى بر محاسبات صحیح جمهورى اسلامى در دفاع از حریم اهل‌بیت در عراق و سوریه را نشان داد؛ زیرا این حادثه که به‌خوبى از نیات شوم تکفیرى‌ها در قبال کشورمان پرده برداشت، نشان داد که اگر مدافعان جان برکف کشورمان در عراق و سوریه حاضر نمى‌شدند، اکنون صحنه‌ى امنیت و وضعیت عمومى کشور به مطلوبیت کنونى نبود. درواقع، این حادثه نشان داد که برخلاف تبلیغات سوء برخى طیف‌ها در داخل کشور، مدافعان حرم، نه تنها از حریم اهل‌بیت دفاع مى‌کنند، بلکه با این‌کار خود از حریم امنیت کشور نیز پاسدارى مى‌کنند. در همین زمینه قابل‌ذکر است که آنچه سایه‌ى جنگ را از سر کشور کم کرده و امنیت را بر آن حکم‌فرما کرده است، نه مذاکره و نشست‌وبرخاست با دشمن، بلکه مجاهدت‌هاى سربازان امنیت کشور و ازجمله مهم‌ترین آن‌ها مدافعان حرم است.

3-على‌رغم هزینه‌بردار بودن این حادثه و تأسف بابت وقوع خسارت‌بار آن، اما حداقل از دو جهت عمده حائز اهمیت بود؛ صف خدشه‌ناپذیر ملت و مسؤولان در مقابل تروریسم و وحدت آن‌ها را به نمایش گذاشت؛ زیرا با قاطعیت مى‌توان گفت که قاطبه‌ى ملت در ضرورت برخورد با این تروریست‌ها پشتیبان مسؤولان و مأموران تأمین امنیت کشور بوده و هستند. این حادثه هم‌چنین حاوى این پیام مهم بود که در پاسدارى از امنیت کشور باید پیوسته مراقب بود.

4-آنچه بیش از همه در این میان جالب‌توجه بود، مشابهت این عملیات تروریستى با عملیات‌هاى تروریستى منافقین در دهه‌ى 60 بود. از این‌رو، همانگونه که منافقین در آن زمان، منفور ملت بودند و توطئه‌ها و ترورهاى آن‌ها نتوانست در صراط مستقیم ملت ایران خللى وارد کند، تروریست‌هاى کنونى نیز که از اذناب منافقین دهه‌ى 60 و موردحمایت آن‌ها هستند نیز منفور ملت بوده و در حدى نیستند که ترقه‌بازى‌شان در اراده‌ى ملت ایران تأثیرى داشته باشد.

5- کشاندن عملیات تروریستى از مرزهاى ایران به داخل کشور و به‌ویژه تهران، راهبرد سعودى‌ها براى ناامن‌سازى ایران از یک‌سو و هدف قراردادن ظرفیت‌هاى راهبردى ایران در منطقه و به‌نوعى جبران شکست‌هاى خود از ایران در منطقه است. از این‌رو، عاملان حادثه‌ى تروریستى تهران را مى‌توان تروریست‌هایى اجاره‌اى دانست. علاوه بر این، حامیان تروریسم باید بدانند با این قبیل کارها نمى‌توانند جمهورى اسلامى را از راه سراسر عزت و اقتدار خود مأیوس و پشیمان کنند. 

درواقع، این قبیل اقدامات به‌هیچ‌وجه جبرانى براى شکست‌هاى حامیان تروریسم در منطقه نیست و آن‌ها با این قبیل کارها نمى‌توانند معادله‌ى تحولات منطقه را به نفع خود تغییر دهند.
نکته پایانى آن‌که کسانى مى‌توانند شعار مبارزه با تروریسم را سر دهند که دست‌شان به خون جانباختگان ترور در اعصار مختلف آلوده نشده باشد که این ویژگى نه در آمریکا هست که خود نظریه‌پرداز ایجاد تروریسم جهانى است و نه در عربستان که هر زمان و در هر جایى تروریسمى شکل‌گرفته، جاى پایش قابل مشاهده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر