۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۷۹۴۷
مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی قرارگاه پدافند زیستی گفت: امنیت غذایی در مسئله تهدیدات زیستی شیلات اهمیت زیادی دارد زیرا بخشی از پروتئین کشور از طریق مصرف ماهیان و آبزیان تامین میشود.
به گزارش پایداری ملی، تهدیدات زیستی در حوزه شیلات و با حضور مهندس دانایی فر مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند به روی آنتن رفت.

مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند در آغاز با اشاره به حوزه تهدیدات زیستی، آنها را در شش دسته تقسیم بندی کرد و گفت: حوزه انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، محیط زیست و منابع طبیعی، غذا و دارو و صنایع مرتبط با آنها شش دسته زیستی هستند.

وی اشاره کرد: دام به صورت عام مطرح است و در زیرمجموعه شامل دام و طیور، آبزیان و شیلات قرار می گیرند.

وی درباره تهدیدات زیستی شیلات بیان داشت: تهدیدات در این زمینه شامل بیماری ها می شود که متاسفانه در سال های اخیر شاهد هستیم یکسری بیماری ها به جز بیماری های بومی وارد کشور می شود. به عنوان نمونه بخشی از تخم چشم قزل آلا در داخل تولید می شود و بخشی دیگر از خارج وارد می شود. بعضی وقت ها ویروس بیماری روی تخم چشم قزل آلا دیده می شود که ممکن است عامدانه یا غیر عامدانه باشد. 

مدیر کل کشاورزی و منابع طبیعی قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند اظهار داشت: البته ممکن است زیرساخت های لازم برای جلوگیری از این بیماری در کشور وجود نداشته باشد یا قرنطینه هایی که برای جلوگیری از ورود محصول آلوده در نظر گرفته شده است، به خوبی عمل نکنند که نتیجه آن ورود بیماری به داخل کشور است. در سال های گذشته نیز مشکلاتی را در این زمینه شاهد بودیم و مشکلاتی را در رابطه با بیماری VHS مواجه بودیم که خسارت هایی را وارد کرد به طوری که بعضی از پرورش دهندگان ماهی قزل آلا دچار ضرر سنگینی شدند.

وی در ادامه متذکر شد: بحث امنیت غذایی در مسئله تهدیدات زیستی شیلات اهمیت زیادی دارد زیرا بخشی از پروتئین کشور از طریق مصرف ماهیان و آبزیان صورت می گیرد که اگر این بخش دچار آلودگی شود، مشکلاتی را برای انسان به وجود می آورد. بعضی از چشمه سارهایی که در آنها حوضچه های پرورش قزل آلا صورت می گیرد، از یک آبراه رد می شود و بعضا از این طریق آب آشامیدنی روستاها و کشاورزی آنها تامین می شود که ممکن است روی بهداشت انسان ها تاثیر منفی داشته باشد. البته غذایی هم که از طریق ماهی تولید می شود می تواند برای سلامت انسان مشکل ساز باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر