۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۲۷۷۸۷
با يک تعبير " فوکويي " مي توان گفت نيروهاي واقعي خشونت با صراحتي خشن تر از ذات خود قدرت ، در پي سيطره بر جهان هستند اين نيروهاي واقعي و خشن، در عصر نوين، ديگر در پي پنهان کاري و رفتارهاي مزورانه نيستند. قدرت هاي خشن، در آني تصميم مي گيرند و در همان آن، اراده هاي شان را عملي مي کنند.

قدرت هاي خشونت طلب، که با انديشه اي " قبيله سالار" در پي نشانه گذاري حد و حدود مالکيت خود هستند، با بستن راه هاي ارتباطي ، تهديد به ساختن ديوارهاي حائل در مرزها ، ممنوع کردن ترددهاي هوايي، هک کردن سايت هاي دولتي و مردمي و ايجاد تنش در روابط ديپلماتيک، جهان را به سوي ناامني سوق مي دهند.

ناامني ، براي وجود و ادامه ي هستي اين قدرت ها، به شدت ضروري است ، از آن جهت که آنان را مدام در خاطر مردمان جهان ، زنده و حاضر نگه مي دارد و اين احساس را به همه ي ساکنان زمين القا مي کند که حضور خشونت بار آن ها مي تواند هر دم دامن هر کدام از ملت ها را بگيرد و در اين ميان، فرقي بين خودي و غير خودي وجود ندارد.

قطر، يک نمونه ي بارز از اين خودنمايي قدرت خشن است؛ کشور کوچکي که مايحتاج مردمش را به طور روزانه تهيه مي کند و بنا به شنيده ها تقريبا، هيچ ذخيره غذايي ندارد.دولت و ملتي که با هزينه کردي سرسام آور، در انتظار ميزباني مسابقات جام جهاني بود، کشوري با برج هاي سر به فلک کشيده و تجملاتي بي مانند که اکنون به بن بست کشانده شده است.

سوي جالب و شگفت انگيز ماجرا اين است که علت تحريم قطر، حمايت اين کشور از تروريسم اعلام شده است. آن هم از سوي کشورهايي که خود نيز در اين زمينه ، در مظان اتهام قرار دارند و اين ظن و گمان ، در تعليقي از انکار و اثبات در نوسان است.

با توجه به معادلات پيچيده ي موجود در روابط سياسي و ادعاهايي که هر کدام از اين دولت ها بر سر حاکميت در منطقه دارند و نيز با توجه به معرکه گرداني شيطنت آميز ترامپ در اين ميان، بهتر آن است که به جنبه ها و پي آيندهاي مثبت اين ماجرا براي ايران توجه کرد و تدبيري در استفاده ي بهينه از اين فرصت انديشيد.

دليل اين تحريم ها و تهديدها هرچه که باشد، اکنون بر ايران است که از اين شرايط به دست آمده در جهت مبادلات تجاري و اقتصادي استفاده کند، چرا که قطر کشوري است صرفا مصرف کننده و همين ويژگي مي بايست، توليد کنندگان ايراني ، به خصوص توليد کنندگان مواد غذايي و خوراکي داخلي را متوجه اهميت شکل ، کيفيت مواد و نيز فرم و نوآوري در بسته بندي و ارائه، بکند.

قطر امروز براي ما، بازاري بالقوه براي معرفي برندهاي ايراني است. فرصتي که با درايت مسئولان دولتي و غير دولتي، مي تواند موجب معرفي محصولات کيفيت محور ايراني در مهم ترين بازار منطقه و لاجرم در نواحي مختلف ديگر باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر