۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۲۷۷۰
هزارتوی جنگ نرم
هزارتوی جنگ نرم
نویسنده: 
علی‌محمد نائینی
انتشارات: 
نشر ساقی
شناسنامه کتاب: 
نام کتاب: هزارتوی جنگ نرم انتشارات: نشر ساقی نویسنده: علی‌محمد نائینی ویراستار:حسین افشار تعداد صفحات:576

 

مؤلف کتاب ارزشمند «اصول و مبانی جنگ نرم» معتقد است انقلاب اسلامی از عمق راهبردی و پایه‌های مستحکمی برخوردار است و اندیشه جدید آن تمام مدل‌های موجود از جمله «لیبرال ـ دموکراسی» را به چالش کشیده است.

کتاب «اصول و مبانی جنگ نرم» اثر دکتر علی‌محمد نائینی، استاد دانشگاه که در کمتر از چهار ماه (پس از نمایشگاه کتاب و در سال جاری) به چاپ سوم رسید، اثری ارزشمند در راستای شناخت بیشتر چرایی، چیستی و چگونگی شکل‌گیری جنگ نرم و اصول و راهبردهای مقابله با آن است. این اثر می‌تواند به بهبود مدیریت امنیت ملی در خصوص تهدیدات نرم کمک کند. به طور قطع افزایش شناخت و آگاهی محافل و مراکز راهبردی، مدیران و نخبگان کشور منجر به افزایش هماهنگی، انسجام و هم‌افزایی در مواجهه با جنگ نرم خواهد شد.

این کتاب پنج فصل دارد. در هر فصل، پنج تا شش موضوع محوری با سر فصل‌های اصلی جنگ نرم، مورد بررسی قرار گرفته است. در این کتاب تلاش شده است

مبانی نظری جنگ نرم، از جمله نسبت امنیت، تهدید و قدرت مورد بررسی قرار گیرد. از دیگر موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفت، تحولاتی است که در حوزه نظری اتفاق افتاده است. تحولات اخیری که در موضوع امنیت و تهدید وجود دارد که نهایتا این تحولات به رویکردهای نرم‌افزارانه رسیده‌اند.

 

رویکرد کشور در حوزه امنیت، قدرت و تهدید کلاً نرم‌افزارنه شده است. در فصل نخست کتاب تلاش شده است که این رویکردها مورد بررسی قرار گیرد تا نهایتا رویکرد تامین امنیت با استفاده از قدرت نرم در حوزه‌هایی مانند راهبرد جنگ نرم در ادبیات جدید و روابط بین‌المللی، سیاست، امنیت پژوهی، علوم سیاسی و رویکردهای فرهنگی در حوزه امنیت بررسی شود.

 

 

 

همچنین در فصل نخست کتاب، به نسبت جهانی شدن و جنگ نرم پرداخته شد. توضیح داده شده است که غرب در نظریه جهانی‌سازی، در پی یکسان سازی ارزش‌ها، عقاید و اطلاعات و سبک زندگی مطابق ارزش‌های لیبرال دموکراسی است.

 

فصل دوم کتاب، به مقوله جنگ نرم پرداخته و با استفاده از تالیفات و تحقیقاتی که تا الان شده است، تعدادی از مهمترین تعاریف از جنگ نرم را برگزیدم. این تعاریف نقد و بررسی شد و با توجه به تعبیر و تعریفی که تاکنون  ارائه شده، نسبت آن تعریف با توجه به استدلال علمی و رابطه آن با بیست واژه دیگر توضیح داده شده است. از جمله در فصل دوم، رابطه غرب با تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، نافرمانی مدنی، انقلاب نرم، دیپلماسی عمومی و ،بررسی شده است. همچنین تلاش شده است یکسری شاخص‌ها با ادبیات علمی، روان و کاربردی کاملا توضیح داده شود.

 

همچنین جایگاه و پیشینه جنگ نرم مورد بررسی قرار گرفت. در پشینه جنگ نرم دو دیدگاه و رویکرد وجود دارد؛ در دیدگاه نخست، جنگ نرم به عنوان پدیده تاریخی که از ابتدای زندگی اجتماعی بشروجود داشت، بررسی شد. در این نگاه تاریخی بررسی کردیم که گروه‌های مختلف اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود با سایر گروه‌ها الزاماً از جنگ سخت استفاده نکرده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر