۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۲۷۶۲۲
در جلسه هماهنگي پدافند غيرعامل استان مرکزی با مديريت بحران استان مطرح شد:
روز شنبه هفته جاری جلسه ای با حضور عسگری، مدیر کل پدافند غیرعامل استان مرکزی و فرخی مدیرکل مدیریت بحران و حضور چند تن از کارشناسان این دو حوزه، با محوریت تجمیع کارگروه ها در مباحث مشترک و برگزاری مشترک کمیته ها برای جلوگیری از موازی کاری پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در اداره کل پدافند غیرعامل استان مرکزی برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، روز شنبه هفته جاری جلسه ای با حضور عسگری، مدیر کل پدافند غیرعامل استان مرکزی و فرخی مدیرکل مدیریت بحران و حضور چند تن از کارشناسان این دو حوزه، با محوریت تجمیع کارگروه ها در مباحث مشترک و برگزاری مشترک کمیته ها برای جلوگیری از موازی کاری پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در اداره کل پدافند غیرعامل استان مرکزی برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه عسگری به نقش پدافند غیرعامل پیش از وقوع بحران پرداخت و با بیان اینکه ما باید قبل از اینکه اتفاقاتی بیافتد تمهیداتی داشته باشیم  و در برخی دستگاه ها اقدامات مهمی انجام شده است تاکید کرد: پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نقاط مشترک بسیاری دارند و برخی از کارگرو ها را می توان به مدیریت بحران تنفیذ کرد.

تجميع كارگروه هاي مشترك پدافند غيرعامل و مديريت بحران براي هم افزايي و جلوگيري از موازي كاريوی با اشاره به اینکه در بعضی وزارتخانه ها مدیرکل پدافند و مدیریت بحران یکی است عنوان کرد که برای جلوگیری از موازی کاری و رفتار بهینه ی اداری، کارگروهی بین پدافند غیرعامل و مدیریت بحران تشکیل شود تا هماهنگ کارها پیش برود.

عسگری در ادامه اظهار داشت که وظیفه ی پدافند غیرعامل، تسهیلِ مدیریت بحران است و مرحله ی پیش از مدیریت بحران تلقی می شود. واضح است که ما کارگروه هایی یکسان  و موازی داریم مانند کارگروه امداد و نجات، کارگروه انرژی و آب یا کارگروه فرهنگی که باید به صورت مشترک اداره شود و باید دید در حال حاضر چطور می شود با این آیین نامه ها مسیر را ادامه داد.

در ادامه مدیر کل مدیریت بحران با اشاره به نقش مدیریت بحران که هرگاه حادثه اتفاق بیافتد، مدیریت بحران باید مدیریت کند بیان کرد: گروهی ایجاد بشود تا کارگروه هایی که می توان اعضای مشترک داشت را شناسایی و موضوعات و دستورکارها را بررسی و مطرح کرده و موارد مشترک را مطرح کنند. فرخی پیشنهاد داد که با برنامه های زمانی پیش برویم تا نقاط مشترک احصاء بشود و پیگیری های مربوط هرچه سریع تر جواب دهد.

نظیری گفت ما چرخه ی مدیریت بحران داریم؛ پیشگیری، آمادگی، مقابله و بهسازی و پدافند تا مسیری با ما هست. ترکیب این کارگروه ها شبیه هم هستند اما شرح وظایف متفاوت است پس این کارگرو ها ترکیب نه! بلکه باید تجمیع شوند. مثلا بعضی مسائل به صورت موضوعی پیگیری می شود و همکاران می توانند متناظر شرکت کنند. پس تجمیع و قرار دادن رئیس کارگروه مشترک امکان پذیر است.

در ادامه پزشک نیا از اداره کل پدافند غیر عامل با اشاره به اشتراکات بسیار کارگروه ها و پیشگیری از موازی کاری و با تاکید بر اینکه نباید بی اطلاع از یکدیگر و جزیره ای کار کرد بیان کرد که هدف این است که جلسات غیرعادی نگذاریم و وقت مدیران را نگیریم.

وی ادامه داد برخی شرح وظایف حتی در اجرا هم ممکن است مشترک باشد و هرگاه حادثه ی پیش می آید پای مدیریت بحران می آید وسط؛ مثلا مناطق صنعتی خارج از نواحی ایمن نیستند و مراکز آتش نشانی مناسب هم برایشان موجود نیست و این کارها بی ارتباط با مدیریت بحران نیست.

در ادامه عسگری مدیر کل پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه یک مدیریت امنیتی بحرانی داریم و یک مدیریت تخصصی بحرانی عنوان کرد که می توانیم یک تفاهم نامه ی داخلی هم داشته باشیم.

وی گفت: مثلا در بحث تالاب میقان، یکی از تهدیدات متصور ما این است که تالاب میقان چه اتفاقی باید در آن بیافتد که حوادث که در حوزه ی شماست رخ ندهد؛ مثلا موضوع انتقال مرغ داری های آن جا و آزمایشگاه مرجع دامپزشکی. در حوزه ی بیوتروریسم، سایبری و شیمیایی نیز به همین شکل است و اگر رصد ما نباشد حادثه ایجاد می شود. مثلا ما واحد های شیمیایی بسیاری داریم که باید ایمن بشوند و از بحرانی که در حوزه ی مدیریت بحران است پیشگیری کند.

عسگری خبر داد که ما به دنبال اولین همایش تخصصی پدافند شیمیایی هستیم و پیشنهاد بنده این است در تمام حوزه های مشترک، طرفین در جریان باشند.

در ادامه فراهانی از اداره کل پدافند غیرعامل، بیان کرد اعتقاد من این است که جایگاه وزارت کشور تضعیف شده است و لازم نیست ما در هر حوزه ای متخصص داشته باشیم و دستگاه ها باید به این فکر باشند که درکجا به ما نیاز دارند و این آسیب جدی ای است که ادارات کل مدیران را مدام در کارگروه های مشابه دعوت می کنند و ما وقت زیادی را از مدیران می گیریم. باید برویم به این سمت که با حفظ ساختار و شرایط موجود، کمترین استهلاک را داشته باشیم و بیشترین بازده.

فرخی مدیر کل مدیریت بحران با بیان اینکه وظیفه ی ما هماهنگی و به بخشی دستگاه ها است نه کار اجرایی، مطرح کرد که در نهایت با حفظ همین ساختار، با حرکات هماهنگ می توانیم الگوسازی کنیم و هم جدا بودن و مرز ها را حفظ کنیم. استانداری یک مجمع الجزایر است نه بدن کامل و تنها راه برون رفت همین نشست ها است. حال باید کارگروهی تشکیل بشود و شرح وظایف و شباهت ها را مشخص کند و روسای مشترک برای کارگروه ها تعیین بشود و عضویت همکاران در راستای تجمیع رخ دهد و طرح ها سریع تر آماده گردد.

در ادامه شایسته فرد از پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه وظیفه ی پدافند تسهیل مدیریت در زمان بحران بوده است عنوان کرد باید کارها را یکپارچه کنیم چرا که جلسات موازی استانداری را زیر سوال می برد.

در پایان عسگری عنوان کرد که کار الگویی را باید شروع کرد. همچنین سریع تر گردهمایی کارشناسان مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، فرمانداری ها و دستگاه ها برای هم افزایی انجام شود. کارهای بسیاری در استان باید انجام شود که نیازمند پیگیری های لازم است. آقایان پزشگ نیا و نظیری هم به عنوان رابط، شرایط همکاری مشترک را پیگیری نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر