۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۲۷۶۰۹
در حالي که باج افزار واناکراي تا به حال عمدتاً کشورهاي اروپايي را هدف قرار داده بود، اخباري دال بر افزايش فعاليت آن در کشورهاي آسيايي به گوش مي رسد.
به گزارش پایداری ملی، اين باج افزار که حدود 10 روز از آغاز فعاليتش مي گذرد براي برخي دولت ها و شرکت هاي تجاري آسيايي مشکلاتي ايجاد کرده و آمار تازه از آلودگي صدها هزار رايانه به اين باج افزار در بيش از 150 کشور جهان خبر مي دهد.

بخش عمده آلودگي ها به واناکراي از طريق ارسال ايميل هاي آلوده ايجاد شده است. اين ايميل ها داراي ضمائم آلوده اي هستند که با باز کردن آنها واناکراي فايل هاي شخصي کاربران را گروگان مي گيرد و آنها را رمزگذاري مي کند. واناکراي براي باز کردن فايل هاي ياد شده 300 دلار باج طلب مي کند واگر اين رقم پرداخت نشود فايل ها را ظرف مدت يک هفته پاک مي کند.

منابع خبري از نفوذ واناکراي به دهها کارخانه، بيمارستان و مدرسه و دانشگاه در سراسر جهان خبر مي دهند. محققان امنيتي مي گويند کاربران بايد از باز کردن ايميل هاي حاوي فايل هاي ضميمه مشکوک خودداري کنند.

واناکراي در چين به سيستم هاي پرداخت PetroChina که يکي از شرکت هاي بزرگ انرژي اين کشور است، حمله کرده و باعث شده استفاده از برخي پمپ بنزين ها در اين کشور ناممکن شود.

برخي نهادهاي دولتي چين مانند پليس، نهادهاي مرتبط با ترافيک و ... هم به همين علت دچار مشکل شده اند. شرکت فناوري چيني Qihoo 360 مي گويد حداقل 200 هزار رايانه در چين به واناکراي آلوده شده اند و مدارس و دانشگاه ها از جمله اهداف ساده براي آن محسوب مي شوند.

کره جنوبي و تايوان هم از آلودگي برخي مدارس و نهادهاي دولتي به باج افزار ياد شده خبر داده اند. کل موارد آلودگي به واناکراي در کره جنوبي 9 مورد اعلام شده است. در استراليا هم آلودگي سه شرکت تجاري به واناکراي تاييد شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر