۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۷۵۴۸
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب از ایران به عنوان دهمین کشور بلاخیز دنیا و چهارمین کشور سیل خیز آسیا یاد کرد و گفت: سیلاب یک رخداد عجین شده با کشورمان در بین 30 حوادث غیرمترقبه و عوامل طبیعی، بالاترین میزان خسارت را به بار می آورد.
به گزارش پایداری ملی، سیف الله آقابیگی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی تبیین نظام نامه مدیریت سیلاب در تبریز با بیان اینکه در بروز و تشدید سیلاب عوامل اقلیمی، خصوصیات منطقه ای و حوضه ای و عوامل انسانی دخالت دارد، اظهار کرد: اقلیم ما نسبت به گذشته فرق کرده و باید رفتار خودمان را در این خصوص تغییر دهیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران یادآوری کرد: عوامل اقلیمی و خصوصیات منطقه ای قابل کنترل نبوده ولی عوامل انسانی باید از طریق آگاه سازی مردم و جلوگیری از تجاوز و تصرف غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه و مسیرگشایی قابل کنترل است.

آقابیگی، ادامه داد: از تعداد 10 سیل ویرانگر در ایران، سیل گلستان در سال 1380 با به جای گذاشتن 500 کشته و مفقودی در رده اول و سیل دربند و تجریش تهران در سال 1366 با بیش از 300 کشته و مفقودی و سیل نکا در سال 1378 با بیش از 60 کشته در رده های دوم و سوم قرار دارند.

وی یادآوری کرد: سیل آذربایجان شرقی در سال 1396 با 42 کشته و مفقودی در رده ششم سیل های ویرانگر ایران قرار دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اقدام مناسب دستگاه های متولی در سیل اخیر آذربایجان گفت: در پی این اقدام ها از تلفات قابل توجه انسانی و خسارت های غیرقابل تصور در حد 10 هزار میلیارد ریال پیشگیری شد.

آقابیگی، ادامه داد: شرایط حاکم بر کشور ما ایجاب می کند که در ارتباط با موضوع سیلاب دیدگاه خود را تغییر و با ایجاد تشکیلات منسجم و نظام نامه مدیریت سیلاب بر اساس الگوی این نظام نامه فعالیت کرد.

وی با بیان اینکه 12 ارگان، وزارت خانه و سازمان متولی مدیریت سیلاب کشور است، گفت: هواشناسی، شهرداری ها، جهادکشاورزی، بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی و هلال احمر از جمله دستگاه های متولی مدیریت سیلاب هستند.

مدیر شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این کارگاه گفت: بروز سیل روز به روز و سال به سال در حال افزایش بوده و این امر هشداری به مسئولان است تا اقدام پیشگیرانه برای مقابله با این پدیده انجام دهند.

هاشمی، افزود: مدیریت سیلاب بخش های مختلفی را پوشش می دهد و باید بین دستگاه های متولی در این امر تعامل و همکاری تنگاتنگی برقرار باشد و اقدام ها براساس اصول و نظام نامه ای واحد انجام شود.

وی اصلی ترین عامل خسارت سیل را دخل و تصرف های غیرمجاز و احداث سازه های غیراصولی اعلام و اظهار کرد: نبود اطلاع عموم مردم از خطرات سیل و قدرت ویرانگر آن از عوامل خسارت سیل است.

مدیر شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی یادآوری کرد: از سال 78 تا کنون 349 مورد سیل حادثه ساز در استان مورد تحلیل قرار گرفته که 34 مورد آن مربوط به سال جاری است.

هاشمی ادامه داد: کافی نبودن ظرفیت کانال های جمع آوری کننده روان آب های سطحی، انسداد کانال های شهری، حذف برخی از آب راه ها، پل های متعدد بر روی کانال های هدایت روان آب های سطحی و شدت بارندگی در زمان کم از عوامل عمده سیلاب های شهری اخیر است.

وی میزان اعتبار سالانه مورد نیاز برای پیشگیری از سیلاب در استان را 500 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان 120 میلیارد ریال برای حفظ و حراست از حدود بستر و حریم رودخانه ها و مسیل ها، 30 میلیارد ریال برای راه اندازی و استقرار سامانه هشدار سیل، 180 میلیارد ریال برای انجام عملیات لایروبی و بازگشایی و 170 میلیارد ریال برای انجام عملیات ساماندهی در بازه های اولویت دار رودخانه مرزی ارس نیاز است.

کارگاه آموزشی یک روزه تبیین نظام نامه مدیریت سیلاب با شرکت مدیران شرکت آب منطقه ای شهرستان های استان های آذربایجان شرقی و اردبیل در سالن شهید عباسپور شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی برگزار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر