۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۷۵۰۵
دستیار ویژه رئیس مجلس گفت: عربستان سعودی، چنین ظرفیتی ندارد که بخواهد به عنوان دشمن در استراتژی جمهوری اسلامی ایران، تلقی شود
به گزارش پایداری ملی، تحرکات سعودی آمریکایی در منطقه  31 اردیبهشت ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضورحسین  امیرعبداللهیان دستیارویژه رئیس مجلس درامور بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین امیر عبداللهیان  دستیار ویژه رئیس مجلس در ابتدا در پاسخ به چرایی سفر ترامپ به عربستان سعودی گفت: ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود مواضع غیر واقع بینانه ای را مطرح می کرد که می توان به موضوع مهاجرت و مسلمانان اشاره کرد ، که درآن مقطع مواضع منطقی را در ترامپ شاهد نبودیم .

رفتار ترامپ با شیب ملایم در حال اصلاح است
 
وی با بیان اینکه ساختار سیاسی آمریکا تلاش کرد تا ایشان را مدیریت کند اظهار داشت: فردای روزی که ترامپ رئیس جمهور شد اولین جلسه خود را با دستگاه های امنیتی برگزار کرد لذا رفتار ترامپ با شیب ملایم در حال اصلاح است البته این رفتار با پیچیدگی توام شده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اینکه ترامپ وارد عربستان شد و پس از آن عازم تلاویو و واتیکان خواهد شد ادامه داد: ترامپ اسلام ، مسیحیت و یهودیت را مورد پوشش قوی اهداف سیاسی ، اقتصادی و امنیتی خود قرار داده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه شخص ترامپ در مسائل مالی تجربه ویژه ای دارد گفت: این رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که با عربستان به گونه ای عمل خواهد کرد که عربستان هزینه هر گونه عملیاتی را به صورت نقد پرداخت کند.

وی با اشاره به اهداف ترامپ از سفر به عربستان  درحوزه انرژی ، نفت ، فروش تسلیحات و ایجاد اشتغال در داخل کشورش عنوان کرد: عربستان سعودی ده ها کشور اسلامی را برای برگزاری نشست دعوت کرده است  و ترامپ به دنبال این است که سود حاصل از حمایت از موضوعات مختلف را صرف اهداف مورد نظرش کند.

سفر ترامپ سفری میمون برای منطقه و جهان اسلام نخواهد بود
 
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل  تصریح کرد: رفتار ترامپ توسط سیستم در آمریکا  هدایت می شود ، البته این موضوع از پیچیدگی همراه است و سفر میمونی برای منطقه و جهان اسلام نخواهد بود، اشکال حاکمان کشورهای عربی در این است که آنها مشروعیت خود را از قدرت های خارجی التماس و طلب می کنند و میان حکومت و مردم شکاف وجود دارد.
 
در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی، جمهوری اسلامی ایران در تامین حداکثری امنیت ملی خودش با هیچ طرفی تعارف ندارد. 
 
وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی تلاش کرد دراین مقطع حمایت آمریکای ترامپ را جلب کند  ادامه داد: این سفر یک روی پنهان سکه دارد، عربستان به دنبال این است که از قدرت آمریکای ترامپ برای مشروعیت بخشی به خود و برای بازگرداندن نوعی اقتدار به عربستان و مقابله با ایران و محور مقاومت استفاده کند.

سعودی ها در ازای امتیاز به دنبال منتفی کردن قانون جاستا هستند

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل روی دیگر سکه را قانون جاستا دانست و عنوان کرد: قانون جاستا افشاگری جدی علیه عربستان سعودی کرد، به محض روی کار آمدن ترامپ وزیر خارجه عربستان که بیش از 20 سال سفیر واشنگتن بود اقامت 45 روزه داشت تا با ترامپ دیدار کند، سعودی ها در ازای امتیاز به دنبال این هستند که قانون جاستا را منتفی کند زیرا سعودی ها متهم ردیف اول در حادثه 11 سپتامبر بودند.

با اشاره به اینکه عربستان نقش اساسی در 11 سپتامبر داشت افزود: ترامپ در ابتدای به قدرت رسیدن خود گفته بود که باید شیر عربستان سعودی را دوشید و سپس آنها را در منطقه رها کرد.

وی با بیان اینکه ترامپ در برخی از رسانه ها هزینه خواهد داد زیرا پرونده 28 صفحه ای وجود دارد که نشان می دهد سعودی ها در حادثه 11 سپتامبر نقش داشتند خاطرنشان کرد:  امروز آمریکا به عربستان از نظرمالی نیاز دارد و از سوی دیگر عربستان دربحث یمن گرفتار شده و شرایط  خوبی ندارد، سعودی ها حساب یک چیز را نکرده اند و آن اینکه رئیس جمهور آمریکا سیری ناپذیر است. 
 
امیر عبداللهیان با بیان این که بیش از دو سال است که عربستان با حمایت های لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا، عملیات نظامی اش را در یمن دنبال می کند، گفت: سلاح های پیشرفته ای که آمریکادر اختیار سعودی ها قرار می دهد به گونه ای مدیریت شده است که مبادا روزی این سلاح ها امنیت رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دهد.

وی افزود: این تسلیحات با نواقص جدی، تحویل عربستان و دیگر کشورهای منطقه قرار داده شده به گونه ای که در مرحله عملیات نتوانند هیچ گاه به طرف رژیم صهیونیستی منحرف شوند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در ادامه به دستاوردهای عربستان از سفر ترامپ به این کشور اشاره کرد و بیان داشت: عربستان با این بازی ها و نمایش های دیپلماتیک و سیاسی قصد دارد بار دیگر خود را به عنوان رهبر جهان اسلام معرفی کند ضمن آن که درصدد است تاحدودی فقدان مشروعیت مردمی خود را با اتکا به آمریکا جبران کند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: همچنین عربستانی که خود به وجود آورنده و تقویت کننده تروریسم در منطقه است می خواهد خود را به عنوان فرمانده یک ائتلاف نظامی جدید علیه تروریسم معرفی کند تا بتواند بخشی از مشکلات خود را پوشش دهد.

وی در ادامه به دستاوردهای آمریکا در جریان این سفر اشاره کرد و اظهار داشت: تامین حداکثری امنیت رژیم صهیونیستی ، جذب مبالغ بالای سرمایه گذاری عربستان در داخل آمریکا در جهت تقویت روند اشتغال زایی و همچنین فروش تسلیحات این کشور به منظور ایجاد اشتغال و درآمدزایی بیشتر برای آمریکا از جمله دستاوردهای ترامپ در سفر به عربستان بود.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: اما این سوال که آمریکا تا چه اندازه نسبت به سایر موضوعات از جمله بحث مبارزه با تروریسم تعهد داشته باشد به موضوع تامین منافع ملی این کشور بر می گردد نه توافق نامه هایی که بین آمریکا و عربستان در این سفر منعقد شده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در درباره اینکه آیا این سفر با محور عربی، عبری و غربی  به دنبال جایگزین کردن طرح شکست خورده خاورمیانه بزرگ است نیز بیان داشت: طرح خاورمیانه جدید(بزرگ) مرده متولد شد و آمریکایی ها نتوانستند از شعار طرح خاورمیانه بزرگ دستاوردی را نصیب خود کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این مقطع آمریکایی ها به دنبال چند موضوع مهم در منطقه هستند گفت: آن ها در ابتدا خواستار آن هستند که محور مقاومت شکسته  شود و در این رابطه حتما از شکست هایشان در طرح خاورمیانه بزرگ درس خواهند گرفت تا آن شکست دیگر تکرار نشود.

امیر عبداللهیان ادامه داد: همچنین هدف مهمی که آمریکایی ها و سعودی ها در جریان سفر ترامپ به کشور عربستان آن را اعلام کردند این است که آن ها به دنبال ایجاد یک ائتلاف جدید ضد جمهوری اسلامی ایران هستند و این چیزی است که سعودی ها با ذوق زدگی بعد از روی کار آمدن ترامپ آن را دنبال کردند و امیدوار هستند در جلسه ای که امروز برخی کشورهای اسلامی و عربی با ترامپ دارند این خروجی را اعلام کنند که به نوعی بازگشت به ایران هراسی است و عربستان تلاش می کند تا از قبل این سفر ، یک ایران هراسی جدید ایجاد کند و یک فضای مقابله ای با جمهوری اسلامی ایران را مجددا در قالب یک ائتلاف جدید راه اندازی کند.
 
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل خاطر نشان ساخت: این تحرکات در حالیست که بنده همواره به مقامات عرض  کرده ام که جمهوری اسلامی ایران در منطقه نفوذ معنوی دارد و حتما با قدرت از نفوذ معنوی خودمان برای تامین حداکثری امنیت ملی مان استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص تلاش آمریکا در جهت در اختیار قرار دادن تسلیحات سنگین به کردها و مخالفت اردوغان با این اقدام گفت: آمریکا تمایل دارد در ماه های آینده چند پرونده منطقه ای را متناسب با سیاست های خود باز تعریف کند که یکی از این پرونده ها، پرونده سوریه است.

امیر عبداللهیان ادامه داد : بر این اساس آن ها به دنبال ایجاد  یک منطقه امن در شمال سوریه و قطعنامه گرفتن برای این مساله هستند تا اینکه بتوانند رقه را از داعش آزاد و آنجا را واگذار به جریانی غیر از حکومت رسمی و مشروع سوریه کنند و در این رابطه مطلوبشان این است که از کردها استفاده کنند اما ترکیه علی رغم اینکه موافق اصل این عملیات است ترجیح می دهد گروهی که در این منطقه مستقر شوند از جیش الحر که توسط خودشان سازمان دهی شده است باشند تا هم نفوذ ترکیه افزایش پیدا کند و هم عنصر کردها که در تضاد با منافع امنیت ملی ترکیه هستند نقش مهمی ایفا نکنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین در پاسخ به اینکه عربستان تا چه اندازه می تواند به اهداف تعریفی خود برسد نیز بیان داشت: عربستان امروز در بدترین وضعیت قرار دارد؛ با عربستان موجود که جماعتی تندرو ، افراطی و جنگ طلب در راس قدرت این کشور قرار گرفتند باید با حکمت اقتدار و قدرت برخورد کرد.

عربستان چنین ظرفیتی ندارد که به عنوان دشمن در استراتژی جمهوری اسلامی ایران تلقی شود

وی با بیان اینکه ما در استراتژی خود ، عربستان را دشمن تعریف نکرده ایم تاکید کرد: عربستان اصلا چنین ظرفیتی ندارد که به عنوان دشمن در استراتژی جمهوری اسلامی ایران ، تلقی شود.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: بحران در درون خاندان آل سعود امروز در بدترین شرایط است که چنین سناریوهایی را یک روز با آوردن خانم ترازا می و روز دیگر با آوردن آقای ترامپ خلق می کنند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: از عربستانی صحبت می کنیم که وقتی خواست به یمن تجاوز نظامی کند وزیر خارجه اش از واشنگتن ، شروع جنگ را اعلام کرد؛ همان کاری که سعودی ها با ذهن بسته خود با نقاط دیگر منطقه می کنند با کشور خودشان هم انجام می دهند.

حکومت بحرین قادر به تحمل تبعات اجرای حکم آیت الله شیخ عیسی قاسم نخواهد بود

وی در خصوص حکم آیت الله شیخ عیسی قاسم نیز بیان داشت: فشار بحرین بر آیت الله شیخ عیسی قاسم نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه اوضاع را پیچیده تر می کند و حکومت بحرین قادر به تحمل تبعات اجرای این حکم نخواند بود.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در پایان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی و تامین امنیت ملی خود با هیچ طرفی، تعارف ندارد گفت: جایگاه جمهوری اسلامی هم از منظر مشروعیت بخشی در انتخابات اخیر ، هم از منظر تقویت بالا و کم نظیر بنیه دفاعی کشور و هم در حوزه گفتمان منطقی انقلاب اسلامی برای ما ظرفیت بزرگ و نفوذ سرشاری در منطقه ایجاد کرده  است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر