۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۲۷۴۴۰
وزیر خارجه عربستان سعودی در آستانه سفر دونالد ترامپ به ریاض اعلام کرد که روابط استراتژیکی و تاریخی بین عربستان و آمریکا وجود دارد.
به گزارش پایداری ملی،  «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی (پنجشنبه) طی سخنانی قبل از سفر رئیس جمهور آمریکا به ریاض اعلام کرد که یک رابطه استراتژیک و تاریخی بین دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه عربستان افزود: عربستان و آمریکا پیشتر درباره مبارزه با تروریسم و نابودی داعش و مسایل منطقه بویژه سوریه و یمن بحث و تبادل نظر کردند.

الجبیر گفت که با نشست سران آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رابطه بین واشنگتن و کشورهای عضو شورای همکاری تقویت خواهد شد.

وی افزود: کنفرانس عربی اسلامی آمریکایی، تاریخی است و در نوع خود بی‎نظیر خواهد بود، چراکه صفحه جدیدی در روابط واشنگتن و کشورهای عربی و اسلامی باز خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان با تاکید بر اینکه سفر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به واشنگتن موفقیت آمیز بوده است، افزود: این سفر زمینه سفر ترامپ به ریاض را فراهم کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان تصریح کرد: دونالد ترامپ در سفر به ریاض درباره ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته ای رایزنی خواهد کرد. ایران باید رفتار خصمانه خود در منطقه را متوقف کند.

الجبیر گفت: اگر ایران می‎خواهد روابط عادی با کشورهای منطقه داشته باشد، باید سیاست های خود را تغییر دهد. دولت ترامپ خطرناک بودن سیاست ایران را می داند.ایران دخالت های خود در عراق و سوریه را پس از توافق هسته ای ادامه داد.

عادل الجبیر گفت: ما نگران آن بودیم که توافق با ایران بعدا باعث شود که این کشور به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما آمریکا این اطمینان را به ما داده است که چنین توافقی نمی‌تواند منجر به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت که حمله موشکی آمریکا به سوریه نشان دهنده جدیت دولت ترامپ است.

الجبیر افزود: در کنفرانس اسلامی- آمریکایی روی مسایل تروریسم، اقتصاد و جوانان تمرکز خواهد شد. همکاری سعودی آمریکایی از سال ۱۹۵۴ ادامه دارد.

وی گفت: دولت ترامپ در مسایل مختلف به غیر از برخی مسایل جزیی و گذرا با دولت عربستان همسو است.

عادل الجبیر به طرح صلح در خاورمیانه بر اساس طرح عربی و قطعنامه های شورای امنیت اشاره کرد و گفت: تحقق صلح در خاورمیانه نیاز به گرایشات غیرسنتی دارد.

وی بر ایجاد شراکت در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: سران شرکت‎کننده در کنفرانس، مرکز مبارزه با تروریسم را افتتاح خواهند کرد. ما در ائتلاف ضد داعش بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار داریم.

الجبیر تصریح کرد: ما به عمل ایرانی‎ها نگاه می‌کنیم و نه به شعارهای آنها. انتخابات این کشور یک امر داخلی است.

وی گفت: به دنبال ایجاد تاسیس یک مرکز و نهاد امنیتی در منطقه برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات هستیم. در عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری برای بهبودی شرایط معیشتی شهروندان آن تلاش می کنیم.

وزیر خارجه عربستان گفت: در عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری در زمینه حقوق بشر گام های بزرگی را برداشتیم.

وی گفت: ما خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه هستیم و از ایجاد مناطق امن در این کشور برای تسهیل عملیات امدادرسانی حمایت می‌کنیم.

الجبیر تاکید کرد که انتخاب عربستان به عنوان اولین کشور برای سفر خارجی ترامپ، اقدام خیلی مهمی است.

عادل الجبیر اظهار داشت که می‎خواهیم به غرب و جهان اعلام کنیم که جهان اسلام دشمن نیست، لذا به دنبال ایجاد گفتگوی بین ادیان جهان هستیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ۲۳ ماه جاری میلادی قرار است به عربستان سفر کند و این اولین سفر خارجی وی پس از تصدی سمت ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شود. ترامپ در این سفر قرار است به صورت جداگانه با شاه عربستان، روسای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و روسای کشورهای اسلامی دیدار کند. وی پس از این سفر به فلسطین اشغالی و واتیکان سفر خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر