۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۲۷۴۱۳
وزیر خارجه پیشین آمریکا با متهم کردن روسیه به دخالت در انتخابات اخیر آمریکا، این اقدام را امری خصمانه دانست.
به گزارش پایداری ملی، به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان،  کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، در مصاحبه با این شبکه گفت «مداخله» روسیه در انتخابات آمریکا اقدامی خصمانه بود.

وی درباره ادعای اعطای اطلاعات سری به روسیه از سوی دونالد ترامپ گفت: اگر افشاگری به یک همپیمان (رژیم صهیونیستی) مربوط شود، باید این اطمینان حاصل شود که این روابط  همچنان قوی باقی می‌ماند. من اطمینان دارم هر اتفاقی که افتاد، تلاش‌هایی در جریان است تا به این همپیمان اطمینان داده شود تا بررسی کند که چه اتفاقی ممکن است رخ داده باشد. 

وزیر خارجه پیشین آمریکا افزود: هیچ چیزی مهمتر از تبادل اطلاعاتی در میان همپیمانان نیست. دولت ترامپ یک دولت نوپا است و همیشه برای دولت‌های نوپا دشوار است که بخواهند جای پای خود را پیدا کنند و روابط خود را با آژانس‌ها پیدا کنند. 

رایس اضافه کرد: موضوع دیگر این است که این مسیر دشواری برای یادگیری در پیش دارند  چون رئیس جمهور آمریکا هرگز در دولت نبود حتی نزدیک به دولت هم کار نکرد. باید دقت شود که وقتی دیدارهایی این چنینی برگزار می‌شود، درک واقعی وجود داشته باشد که چقدر حرف بیان شود. اگر کسی می‌خواهد چیزی به روس‌ها بگوید، همانطور که رئیس جمهور گفت نگران موضوعی انسان‌دوستانه بود و شاید این تهدید ممکن است روی روس‌ها تاثیر بگذارد، چنین چیزی نشانه بدی نمی فرستد. من هم به یاد دارم که روس‌ها زمانی اطلاعاتی در اختیار ما گذاشتند اما این کار باید با دقت خاصی صورت گرفت.

وی درباره وضعیت دموکراسی مدعی شد: این موضوع خیلی جدی است و مداخله در انتخابات ما مسئله‌ای خصمانه است. من معتقدم که ولادیمیر پوتین فردی است که اهل قصاص است. وی واقعا عصبانی بود که ما در آمریکا، از جمله هیلاری کلینتون گفته بود که پیروزی پوتین د در سال 2012 در انتخاباتی متقلبانه صورت گرفت، البته که آن انتخابات بخش زیادی تقلب بود، این مواضع باعث عصبانی شدن پوتین شده بود و او واکنش متقابل نشان داد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: هیلاری کلینتون وقتی گفته بود که انتخابات در روسیه متقلبانه بود، هیچ اشتباهی نکرد، اما ما باید از این موضوع حمایت کنیم که هیچ کس نباید در «استبداد» زندگی کند و این موضوع باید در کانون گفتار آمریکا با جهان باشد. وقتی تعداد کشورهای دمکراتیک در دنیا زیاد می‌شود به نفع آمریکا است.

کاندولیزا رایس گفت: من نظرم را درباره دونالد ترامپ تغییر ندادم بلکه الان وی رئیس جمهور است و من به رویه‌هایی که در کشور وجود دارد، احترام می‌گذارم اما هر جای اشکالی باشد از کاخ سفید انتقاد خواهم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر