۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۷۳۶۱
با حضور عسکری مدیر کل پدافند غیرعامل اراک انجام شد؛
جلسه سازمان آتش نشانی و بازدید از ایستگاه های مرکزی و شماره 3 شهرستان اراک و مدرسه آتش نشانی با حضور مجید عسگری مدیرکل پدافند غیرعامل استان و آقا زیارتی رئیس سازمان آتش‌نشانی برگزار شد.
رامین قناتی

به گزارش خبرنگار پایداری ملی،جلسه سازمان آتش نشانی و بازدید از ایستگاه های مرکزی و شماره 3 شهرستان اراک و مدرسه آتش نشانی با حضور مجید عسگری مدیرکل پدافند غیرعامل استان و آقا زیارتی رئیس سازمان آتش‌نشانی برگزار شد.

عسگری ضمن تبریک سال جدید و میلاد مسعود حضرت علی (ع)، به بیان مفهوم پدافند غیرعامل و ظرفیت‌های موجود در استان و جایگاه آن در مأموریت‌های امدادی و آتش‌نشانی پرداخت.

وی توانایی مقام معظم رهبری در مدیریت موضوعات مختلف و مطروحه در کشور و در سطح منطقه را منحصربه‌فرد دانسته بطوریکه رهبران کشورهای بزرگ دنیا، نسبت به توانمندی فوق‌العاده رهبری ایران اسلامی اعتراف و اذعان داشته‌اند و این حقیقت بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

حضور مجيد عسگري در جلسه سازمان آتش‌نشاني و بازديد از ايستگاه‌هاي مركزي و شماره 3 شهرستان اراك و مدرسه آتش‌نشاني اراك

عسگری در ادامه وجود سپاه، بسیج، صنایع دفاعی و سیستم امنیتی قوی کشور را از ظرفیت‌های مهم برشمرد.

عسکری، مقطع کنونی را یکی از حساس‌ترین ایام عمر بابرکت انقلاب اسلامی دانست و متذکر شد که مسئولین باید با آگاهی و هوشیاری کامل با این شرایط روبرو شوند.

این مقام مسئول ضمن بیان تهدیدات در حوزه‌های مختلف پدافند غیرعامل، مأموریت سازمان آتش‌نشانی را در حوزه زیستی نیز مهم دانست و یکی از اهم وظایف سازمان آتش‌نشانی را رصد و احصاء تهدیدات و منعکس کردن آن‌ها به پدافند غیرعامل برشمرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان در ادامه یکی از ظرفیت‌های خطر در سازمان آتش‌نشانی را عدم همخوانی تعداد کارکنان متخصص و آموزش‌دیده با مأموریت‌های محوله دانست و افزود: ماهیت و نوع مأموریت‌های آتش‌نشانی به گونه‌هایی است که یک امدادگر بدون وجود تجهیزات و امکانات بروز و مدرن قادر به مهار حادثه و مقابله با خطرات متصور در حوزه کاری خود نخواهد بود.

وی گفت: یک آتش‌نشان زمانی می‌تواند مثمر ثمر بوده و در حداقل زمان ممکن در محل حادثه حاضر و بر اساس استانداردهای جهانی انجام‌ وظیفه نماید که اولاً آموزش‌های لازم را در خصوص رصد و شناسایی خطر و چگونگی مقابله و مهار آن را دیده باشد و ثانیاً امکانات لازم را نیز در اختیار داشته باشد.

عسکری افزود: کمبود نیروی متخصص در حوزه آتش‌نشانی استان باعث گردیده که عملیات‌های اطفاء حریق و حوادث اتفاق افتاده در بعضی از شهرستان‌های همجوار شهرستان اراک را نیز آتش‌نشانی اراک به انجام برساند که این موضوع از نظر سازمانی و اداری و حوزه ماموریتی خطراتی را بوجود می آورد و سیستم اداری سازمان آتش‌نشانی فقط در حوزه کلان‌شهر اراک پاسخگو می باشد نه در شهرستانهای دیگر.

وی گفت:هرچند این تلاش مجدانه و مأموریت‌های خارج از شهرستان اراک، یک ایثار است و کارکنان زحمتکش و ایثار گر آتش‌نشانی با نگاه حس نوع دوستی و احساس مسئولیت اخلاقی و انسانی بیش از وظایف محوله و حوزه مأموریت ایثار می کنند اما باید توان تجهیزاتی و نیروی انسانی شهرستان ها را ارتقا بخشید و آتش‌نشانی اراک می تواند و باید به عنوان محور اصلی این موضوع قرار گیرد و در این راستا همکاری خوبی را با اداره کل پدافند غیرعامل استان داشته باشد.

همچنین وی تهدیدات در حوزه آتش‌نشانی  در چند بخش خلاصه کرد که عبارتند از: 1- شناسایی تهدیدات در حوزه درون سازمانی مثل کمبود شدید نیروی انسانی چه از نظر تعداد و چه از نظر گذراندن آموزش‌های جدید فنون و روش های نوین انجام مأموریت ها و همچنین بروزرسانی تجهیزات انفرادی و امکانات و وسایل موتوری و امدادی.

2-شناسایی تهدیدات متصور در حوزه برون سازمانی چه در قالب خطرهای بالقوه و حوادث طبیعی و چه خطرهای انسان سازاز قبل برنامه ریزی شده.

3 -شناسایی ظرفیت‌های خطر در حوزه‌های اصناف، صنایع، دستگاه ها و ساختمان های دولتی، مجتمع های مسکونی

  • اولین راهکار رفع کمبودها و ایجاد َتحول در سیستم آتش‌نشانی، تهیه سند راهبردی پدافند غیرعامل در حوزه آتش‌نشانی در منطقه استان مرکزی و کلان‌شهر اراک می باشد.

  • برگزاری مانور تخصصی در حوزه‌های مختلف مأموریت سازمان در سال جاری

  • با تغییر مدیریت نباید دکترین سیستم دچار چالش و تغییر و دگرگونی شود.

  • برگزاری کارگاه های آموزشی و کسب علوم و مهارت های جدید لازمه وجودی یک آتش‌نشان است.

  • کارکنان عملیاتی سازمان باید با مواد جدید شیمیایی و مواد رادیواکتیو و نحوه برخورد با آن‌ها را طی دوره های آموزشی فراگیرند.

  • در سال جاری باید اولین گردهمایی دست اندرکاران و مسئولین و مدیران آتش‌نشانی استان با موضوع پدافند غیرعامل برگزار گردد.

  • اولین همایش ملی شیمیایی کشور در مهرماه سال جاری در استان برگزار خواهد گردید که سازمان آتش‌نشانی باید برنامه ریزی لازم به‌منظور خوش درخشیدن و بهره برداری لازم از این همایش را به انجام برساند.

در ادامه جلسه آقا زیارتی رئیس سازمان آتش‌نشانی کلان‌شهر اراک ضمن خوش‌آمد گویی به مدعوین از وضعیت حوزه مأموریت، تعداد کارکنان، امکانات و تجهیزات موجود و چگونگی عملکرد نیروها، چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف و نیازهای مبرم سازمان به تجهیزات و امکانات بروز و جدید به بیان سخنانی پرداخت.

در ادامه جلسه مسئولین واحدها و ایستگاه‌های عملیاتی سؤالات خود را مطرح و عسگری مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی پاسخ‌های مناسب را ارائه دادند. و پس از پایان جلسه آقای عسگری به همراه آقا زیارتی و کارشناسان از ایستگاه مرکزی و ایستگاه شماره 3 آتش‌نشانی و مدرسه آتش‌نشانی بازدید به عمل آوردند.

در پایان مقرر گردید:

- بالا بردن اطلاعات و آگاهی در سطح مسئولین، مدیران و کارشناسان در تمامی شهرستان‌های استان در نظر و برنامه ریزی قرار گیرد.

- شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود و شناسایی ظرفیت‌های خطر و تهدیدات موجود در این حوزه

- تهیه سند پدافند غیرعامل در حوزه آتش‌نشانی در منطقه استان مرکزی

- ایجاد گروه واکنش سریع

-تربیت مربیان آموزش در حوزه پدافند غیرعامل در راستای اهداف سازمان آتش‌نشانی

- برگزاری مانور در حوزه‌های پدافند غیرعامل با موضوعات آتش‌نشانی

- برگزاری گردهمایی مدیران شهرداری‌های استان با موضوعیت پدافند غیرعامل به دعوت امور شهری استانداری و میزبانی اداره کل پدافند غیرعامل

- شناسایی تهدیدات درون و برون سازمان آتش‌نشانی

- حضور جناب آقای آقا زیارتی در جلسات پدافند غیرعامل

- بررسی ظرفیت خطر اصناف و واحدهای تجاری و دادن تذکر کتبی به اصناف متخلف و ارائه گزارش به دستگاه‌های ناظر استانی برای جلوگیری از حوادث نظیر پلاسکو

- برگزاری جلسه با شرکت شهرک‌های صنعتی استان با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت به‌منظور بررسی ظرفیت‌های خطر صنایع و زمینه‌سازی همکاری آن‌ها با آتش‌نشانی

- عضو شدن سازمان آتش‌نشانی در کارگروه صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه پدافند غیرعامل

- تهیه تفاهم‌نامه بین سازمان آتش‌نشانی با صنایع مهم مستقر در حوزه مأموریت سازمان آتش نشانی با پیگیری اداره کل پدافند غیرعامل استان.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر