۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۶۸۳۶
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو :
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با اشاره به ضرورت اراده لازم برای ساماندهی مدیریت بحران در کشور، تاکید کرد مدیریت بحران نیازمند فرماندهی واحد و قاطع است.
به گزارش پایداری ملی، «میثم جعفر زاده» امروز (چهارشنبه) با اشاره به بروز سیلاب اخیر در استان های آذربایجان شرقی و غربی و گلایه عده ای از هموطنان مبنی بر اطلاع رسانی نشدن شایسته این حادثه غیرمترقبه افزود: سازمان هواشناسی در این زمینه اطلاعیه داد، اما چندان جنبه اخطاری نداشت.

به گفته این مقام مسئول، صدور اطلاعیه ها از سوی سازمان هواشناسی همواره وزارت نیرو را بر آن وا می دارد تا به پیش بینی ساز و کار لازم بپردازد و آمادگی داشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس، با استفاده از اطلاعیه های هواشناسی و بکارگیری چندین مدل پیش بینی داخلی و جهانی سیلاب به بررسی موضوع پرداختیم که نتایج آن حاکی از وقوع سیل بود؛ همین مساله سبب شد تا وزارتخانه به نیروها و زیرمجموعه خود در این مناطق در زمینه تاسیسات و خدمات آب و برق اخطار داده و آنها را در حالت آماده باش نگه دارد.

جعفر زاده خاطرنشان کرد: همین آمادگی ها سبب شد تا بطور مثال بجز شهرستان بستان آباد که یکی از خطوط اصلی انتقال آن دچار تخریب شد و برخی مناطق که بطور موقت دچار قطع آب شدند و به سرعت با تانکر آبرسانی شد، مشکلی در زمینه آب نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: در حوزه برق اما سیلاب موجب کنده شدن تیرهای برق و برخی تاسیسات برقی در بعضی روستاها شد، به طوری که در آذربایجان غربی 17 روستا و در آذربایجان شرقی 10 روستا به مدت کمتر از 24 ساعت دچار قطعی برق شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو ادامه داد: قطعی برق در روزهای گذشته در چهار روستای آذربایجان شرقی که با توجه به کوهستانی بودن از مسیر دسترسی مناسبی برخوردار نبودند، ادامه داشت که اینک برق دو روستا وارد مدار شده و برای دو روستای باقی مانده منتظر فروکش کردن سیلاب برای اعزام نیرو به منطقه هستیم.

وی یادآور شد: تلاش پرسنل برق برای حل مشکلات تا اندازه ای بود که در برخی مناطق، تجهیزات و تیرهای چوبی توسط پرسنل به دوش کشیده شد و به ارائه خدمات پرداختند.
جعفر زاده بیان داشت: در روزهای گذشته همچنین وقوع سیلاب در الموت قزوین سبب قطع برق چند روستا شد که با تلاش پرسنل به سرعت وصل شد.

** نقش سدها در کنترل سیلاب

وی با اشاره به وجود سد در برخی مناطق این دو استان و آبگیری مناسب آنها در پی سیلاب اخیر، تاکید کرد در این مناطق به دنبال باز کردن محتاطانه دریچه سدها هستیم تا برای سیلاب های احتمالی بعدی آماده آبگیری باشند.

این مقام مسئول گفت: به عنوان نمونه سیلاب اخیر سبب پر شدن و کنترل 6 میلیون مترمکعب سیلاب در سد «قلعه چای» شد، اما روستای «چنار» واقع در بالادست سد به دلیل دبی عبوری 50 مترمکعب در ثانیه ای سیلاب تخریب شد.

وی با اشاره به برخی انتقادها و هجمه ها علیه دولت و وزارت نیرو درخصوص سدسازی ها در کشور، تصریح کرد: در کنترل سیلاب ها هیچ چیز به اندازه سدها نمی تواند موثر باشد.

جعفر زاده یادآوری کرد: این در حالی است که بررسی تغییرات اقلیمی کشور در سال های گذشته حاکی از افزایش احتمال بروز سیلاب بوده و بر این اساس لازم است تا سدهای بیشتری داشته باشیم .

وی اضافه کرد: در این زمینه باید به انجام مطالعات گسترده پرداخته و با بررسی دقیق تغییرات اقلیمی و بارش ها به اولویت بندی مناطق برای سدسازی بپردازیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با اشاره به استفاده برخی افراد از مسیرهای جاده ای عبوری از مسیل ها و رودخانه ها که در سیلاب اخیر منجر به حوادث ناگوار برای برخی هموطنان شد، افزود: برخی مواقع سازه هایی که در بعضی رودخانه ها و مسیل ها پیش بینی و ساخته می شود، برای سیلاب های کوچک است که در بازه های زمانی 10 تا 15 ساله به وقوع می پیوندند؛ به عنوان نمونه در جهرم اگر دهانه پل شرایط بهتری داشت، شاهد تخریب پل در سیلاب اخیر نبودیم.

جعفر زاده از تشکیل کارگروه مشترکی بین وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی از دو سال پیش خبر داد که طی آن، نقشه های کاری دو وزارتخانه با یکدیگیر مبادله می شود.

وی تاکید کرد، سازمان مدیریت بحران باید در این زمینه به مدیریت بپردازد، اما شاهدیم این سازمان از توانایی و برش لازم برای نهایی کردن تصمیم ها برخوردار نیست.

این مقام مسئول وزارت نیرو افزود: تصمیم گیری ها در مواقع وقوع بحران آنی است، اما هیچ بودجه مستقلی برای سازمان مدیریت بحران در نظر گرفته نمی شود و اندک اقدام های انجام شده نیز در چارچوب روابط موجود است.

وی با اشاره به «دومینویی» بودن حوادث کشور که بطور مثال در پی بروز سیلاب، خدمات آب، برق، گاز، مخابرات و ... قطع می شود، تاکید کرد، مدیریت بحران نیازمند فرماندهی قاطع است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو یادآور شد: قانون آیین نامه سازمان مدیریت بحران از مجلس گذشته تاکنون به تصویب نرسیده ، این در حالی است که ایران جزو 10 کشور حادثه خیز جهان بوده و بیش از 70 درصد حوادث و بحران های طبیعی که در جهان به وقوع می پیوند، در ایران مسبوق به سابقه است.

وی گفت: اراده ای برای ساماندهی مدیریت بحران بویژه از سوی مجلسی ها در کشور نمی بینیم؛ موضوعی که کلافگی و سر درگمی مسئولان و متولیان امر را در زمان وقوع بحران به همراه داشته است.

جعفر زاده ادامه داد: این در حالی است که در زمان وقوع بحران هایی از این دست، وزارت نیرو و سایر وزارتخانه ها و سازمان ها بدون هماهنگی با سایر دستگاه ها، تنها به انجام وظایف و ماموریت های سازمانی خود می پردازند.

به گزارش ایرنا، سیلاب از روز 25 فروردین ماه جاری استان های آذربایجان شرقی و غربی را فراگرفت و این حادثه موجب بروز خسارات جانی و مالی به شماری از هموطنان در این استان ها شد که مراغه، چارو ایماق، هریس و بستان آباد از جمله این شهرستان ها به شمار می آید.

شهرستان های ورزقان، شبستر، تبریز، عجب شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز و زنجان از دیگر مناطقی هستند که از سیلاب اخیر خسارت دیده اند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر