۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۲۶۵۹۸
سردار جلالی خبر داد:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:باید با برگزاری مانورهایی آمادگی‌ برای مقابله با حوادث زیستی در خوزستان ایجاد شود.
به گزارش خبرنگارپایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور،ظهر امروز در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان خوزستان اظهار داشت: خوزستان یکی از استان‌های راهبردی و مهمی است  که حوادث در آن قابلیت تاثیرگذاری در سطح ملی را دارد.

وی در ادامه با اشاره به خطرات جدید در عرصه پدافند غیر عامل افزود: در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه گذشته بیل گیتس درباره موضوعات زیستی از جمله موضوع اپیدمی آبله و ویروس‌های مشترک حوزه سایبری و بیولوژیکی که از طریق سطح مانیتور می‌تواند به مخاطب وارد شود، هشدارهای جدی داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل  کشور در ادامه تصریح کرد: در بازدیدی که هیاتی از از وزارتخانه‌های بهداشت و دفاع از روند ساخت و انتقال این ویروس‌ها داشتند از  بنیاد سازی این پروژه در چین خبر دادند.

جلالی تصریح کرد: در حوزه زیستی و بیولوژیک باید از آمادگی صد در صد برخوردار شویم و این موضوع نیازمند هماهنگی و اقدام مشترک  دستگاه‌های مقابله‌کننده که حدود 22 دستگاه هستند است.

وی در ادامه به اهمیت استان خوزستان در این خصوص به واسطه مرزی بودن اشاره کرد و اظهار داشت: استان خوزستان دارای سه معبر ورودی به کشور عراق است که تبادلات و تعاملات مرزی می‌توانند مسبب آسیب‌پذیری‌های زیستی باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید با برگزاری مانورهایی آمادگی‌ برای مقابله با حوادث زیستی در خوزستان ایجاد شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: خوزستان در حال حاضر قطب انرژی و شیمیایی کشور به واسطه داشتن پتروشیمی‌های متعدد و همچنین پالایشگاه و ... است.

وی تصریح کرد: هرگونه حادثه‌ امنیتی، نظامی و یا نشت صنعتی در این منطقه می‌تواند تبعات آلودگی شیمیایی در منطقه داشته باشد و بنابراین اقدامات و داشته‌های استان در این زمینه باید بررسی شود.

جلالی افزود: از وزیر بهداشت خواسته‌ایم که در بیمارستان‌های ماهشهر با واسطه وجود صنایع بزرگ پتروشیمی بخشی را در زمینه رسیدگی و درمان شیمیایی اختصاص داده شود.

وی  موضوع گرد و خاک را نیز از دیگر موضوعات مهم برای رسیدگی عنوان کرد و گفت: قطعی برق و آب و نتعطیلی‌های حاصل از آن در چند ماه اخیر در خوزستان  ناشی از عدم کنترل پیوست و وابستگی بین زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت:  موضوع پدیده گردوغبار در صورت عدم پیگیری و کنترل با تبعات، سیاسی، اجتماعی و امنیتی وارد می‌شود که خوشایند مردم محروم خوزستان نیست.

وی گفت: در حادثه قطع برق در خوزستان از وضعیت زرد عبود کرده و به وضعیت نارنجی وارد شدیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: چنین حادثه‌ای مدیریت استان و نیز ظرفیت ملی را تحت تاثیر خود قرار داد به طوری که مقام معظم رهبری و نیز رئیس جمهور در این خصوص ناراحتی خود را ابراز کردند.

وی افزود: حادثه قطعی برق در استان خوزستان ممکن است با منشأ سایبری نیز تکرار شود.

وی اضافه کرد: آمریکا طرحی به نام نیتروزئوس طراحی کرده که زیرساخت‌های برق ایران به عنوان هدف سایبری طرح تعریف شده است.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از تکرار این حادثه نیمه دوم خرداد ماه امسال مانور آمادگی تست برق برگزار می‌شود.

جلالی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌هایی که وابستگی به برق دارند باید وابستگی‌هایشان را با دستگاه‌های دیگر موازنه‌سازی کنند همچنین حادثه بهمن را می‌توانیم به عنوان یک سناریوی پایه در استان در نظر بگیریم.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر