۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۲۶۴۵۱
رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا
رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا با تکرار ادعاها علیه ایران گفت: تهران می‌خواهد قدرت مسلط در منطقه باشد.
به گزارش پایداری ملی، ژنرال جوزف ووتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در اظهاراتی با تکرار ادعاها علیه ایران گفت که تهران می‌خواهد قدرت مسلط در منطقه باشد. 

وی که در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا صحبت می‌کرد از افزایش تنش‌ها با ایران به عنوان چالشی یاد کرد که نیازمند توجه و تلاش آمریکا است. 

«ووتل» در بخشی از اظهاراتش در این نشست با اشاره به اقدام پارلمان عراق در بازشناسی نیروهای حشد شعبی به عنوان نیروهای رسمی امنیتی این کشور مدعی شد که مشارکت این نیروها در آزادسازی شهر موصل از چنگ داعش باعث ایجاد چالش‌ها و مشکلاتی خواهد شد.

ووتل مدعی شد که «نیروهای بسیج مردمی» (حشد شعبی) دنبال گسترش نفوذشان در عراق از طریق کانال‌های سیاسی و نظامی هستند. 

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا گفت: «ما کماکان شاهد اثرگذاری مخرب ایران در سراسر عراق و سوریه هستیم. در حالی که آنها بر مقابله با داعش در عراق متمرکز هستند، ما کماکان از تلاش‌های ایران برای حمایت از حکومت سوریه در برابر معارضان این کشور نگران هستیم.»

جوزف با بیان این ادعا که ایران در صدد افزایش دادن «نقش مخرب خود نه تنها در سوریه بلکه در سراسر کشورهای عربی در منطقه است» گفت: «این، در راستای بلندپروازی دیرینه آنها برای به دست آوردن هژمونی در منطقه است.»

فرمانده آمریکایی در ادامه با بیان این ادعا که ممکن است بعد از کاهش تهدید داعش توجه ایران به سمت هدف قرار دادن پرسنل و زیرساخت‌های آمریکا معطوف شود گفت: «علاوه بر این، ما بایستی مراقب باشیم که اقدامات ما به صورت غیرتعمدی به تقویت موضع ایران در داخل منطقه منجر نشود.»

«ووتل» ادعا کرد: «ایران مهم‌ترین تهدید علیه منافع ما و منافع شریکان و متحدان ما است.»

وی به سوال یک نماینده کنگره درباره اینکه آیا «اقدامات مخرب ایران در منطقه» بعد از برجام افزایش یافته است، پاسخ مثبت داد و گفت که واشنگتن در حال همکاری با متحدانش برای واکنش به این موضوع است. 

این ژنرال آمریکایی همچنین گفت: «ما بعد از برجام شاهد هیچ بهبودی در رفتار ایران نبوده‌ایم. ایران به دنبال این است که یک هژمون منطقه‌ای باشد و نیروهای آن با منافع آمریکا در عراق، یمن، لبنان، غزه و سوریه در تعارض است.»

ووتل گفت که آمریکا بایستی در واکنش به این اقدامات برای مسئولیت‌پذیر کردن ایران و مقابله با ایدئولوژی انقلابی این کشور تلاش کند. او گفت: «نگرانی ما مردم ایران نیست بلکه ایدئولوژی انقلابی این کشور است.»

وی تصریح کرد: «توافق هسته‌‌ای دست‌کم برای چندین سال یکی از تهدیدهای کلیدی ایران را از بین می‌برد. متأسفانه، این توافق موجب شده عده‌ای فکر کنند که ما تا اندازه زیادی مشکلاتی که ایران ایجاد می‌کند را حل کرده‌ایم اما چنین نیست. ایران علاوه بر قابلیت سلاح هسته‌ای، منشأ چندین تهدید باورپذیر دیگر نیز هست. آنها یک برنامه موشکی قدرتمند دارند و ما از فعالیت‌های سایبری و دریایی ایران و همچنین اقدامات نیروهای سپاه و سپاه قدس ایران و شبکه وابستگان آنها نگران هستیم.» 

فرمانده آمریکایی همچنین تصریح کرد: «با علم به اینکه ایران بزرگترین تهدید درازمدت علیه منافع آمریکا است بایستی از فرصت‌ها برای اطمینان خاطر دادن به متحدانمان و شکل‌دهی به رفتارهای ایران استفاده کنیم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر