۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۶۴۴۷
آلمان روز سه شنبه تحقیقاتی را درباره اتهام های مربوط به جاسوسی ترکیه از اتباع ترک تبار آلمان آغاز کرد و همزمان وزیر کشور آلمان گفت که برلین جاسوسی خارجی در خاک خود را تحمل نخواهد کرد.
به گزارش رسانه های آلمان، در آستانه همه پرسی اواخر فروردین ماه قانون اساسی ترکیه ، تنش بین ترکیه و آلمان دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بالا گرفته است.پیش ازاین نیز لغو برخی تجمعات سیاسی برای حمایت از اصلاحات قانون اساسی ترکیه در برخی شهرهای آلمان ، خشم مقام های ترکیه را بر انگیخته بود.

در این حال گزارش های رسانه ها مبنی بر جاسوسی ترکیه از ترک تبارهای آلمان موجب تشدید تنش ها بین دو کشور شده است. 

روز سه شنبه یک سخنگوی دفتردادستانی فدرال آلمان (GBA) اعلام کرد: تحقیقاتی را درباره اتهامات جاسوسی در مورد نهادی که نامش ذکر نمی شود آغاز کرده ایم. 

وی از اظهارنظر درباره گزارشهای رسانه ای مبنی بر اینکه این نهاد مورد تحقیق همان سازمان اطلاعاتی ترکیه (MIT) است خودداری کرد. 

آلمان پیش از این نیز درسال جاری میلادی تحقیقاتی را درباره جاسوسی احتمالی آلمان از روحانیون ترک تبار در آلمان آغاز کرده بود، و سخنگوی دادستانی آلمان روز سه شنبه تاکید کرد که تحقیق جدید مستقل از تحقیق قبلی است.

این سخنگو گفت: در هر دو مورد ، تحقیقات در ارتباط با ظن جاسوسی با مداخله ترکیه است اما در این لحظه هیچ محتوای مشترکی در این دو تحقیق وجود ندارد . 

روزنامه آلمانی'زدویچه سایتونگ' و دو شبکه خبری آلمانی گزارش داده اند که سازمان اطلاعات ترکیه به سرویس اطلاعات خارجی آن فهرستی از اسامی بیش از 300 فرد و 200 گروه ، مدرسه و سایر نهادهای مظنون به حمایت از فتح الله گولن در آلمان را داده و خواستار جاسوسی از آنها شده است. 

توماس دی ماتزیر وزیر کشور آلمان نیز روز سه شنبه گفت از گزارش های جدید رسانه ای متعجب نشده است وخاطرنشان کرد که این فهرست اسامی بطور جداگانه بررسی خواهند شد. 

وی افزود: بارها به ترکیه گفته ایم که چنین اقداماتی قابل پذیرش نیست؛ صرفنظر ازنوع تفکر شما درمورد جنبش گولن، اینجا قانون آلمان اعمال می شود و شهروندان آلمانی در معرض جاسوسی دولت های خارجی قرار نخواهند گرفت.

درهمین حال، 'بوریس پیستوریوس' وزیر کشور ایالت ساکسونی در شمال آلمان نیز در یک کنفرانس خبری گفت: آشکار است که سرویس مخفی ترکیه MIT در حال تحقیق از افراد ساکن آلمان است و این اقدام غیرقابل تحمل و پذیرش است. 

وی اقدام مقام های ترکیه دراین زمینه را'رفتاری نزدیک به پارانویا' توصیف کرد وافزود: تا امروز ما هیچ شواهد و مدارکی مبنی بر نقض قانون توسط حامیان گولن نداریم. 

تحقیقات آلمان درباره جاسوسی ترکیه ازهواداران گولن در آلمان در حالی است که رئیس سازمان اطلاعات خارجی آلمان (BND) بتازگی گفته بود دولت ترکیه نتوانسته است آلمان را متقاعد کند که فتح الله گولن مبلغ مذهبی ترکیه ای ساکن آمریکا، پشت صحنه کودتای نافرجام تابستان گذشته ترکیه بوده است.

'برونو کال'(Bruno Kahl)در گفت وگو با مجله آلمانی اشپیگل گفت: ترکیه در تمام سطوح تلاش کرده است ما نسبت به این مساله متقاعد کند اما تاکنون موفق به این کار نشده است.

رئیس سازمان اطلاعات خارجی آلمان در پاسخ به این سوال که آیا جنبش گولن یک سازمان افراطی یا تروریستی است، گفت: این جنبش یک انجمن مدنی است که هدفش ارائه آموزش های بیشتر دینی و سکولار است. کال در عین حال تاکید کرد که گمان نمی کند دولت ترکیه در پشت صحنه کودتا بوده است. 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و دولت ترکیه ، گولن را متهم کرده اند که در پشت صحنه کودتای نافرجام 15 ژوییه سال گذشته میلادی بوده که در آن بیش از 240 تن کشته شدند. دولت ترکیه همچنین از آمریکا خواستار استرداد گولن شده است. گولن هر گونه دخالتی در کودتای ترکیه را تکذیب کرده است.

این در حالی است که روابط آلمان و ترکیه در ارتباط با تجمعات سیاسی مرتبط با همه پرسی ترکیه در شهرهای آلمان نیز دچار تنش شده است. دولت آلمان گفته که تصمیم در این باره بر دوش مقام های محلی در شهرهای آلمان است و دخالتی در این مساله ندارد؛ اما ترکیه با خشم این اقدامات را رد و دولت آلمان را به اقدام علیه همه پرسی ترکیه متهم کرده است.

آلمان محل سکونت بزرگترین جمعیت اتباع ترکیه درخارج ازترکیه است. حدود سه میلیون ترک تبار در آلمان زندگی می کنند، که حدود 1.4 میلیون تن از آنان می توانند در همه پرسی قانون اساسی ترکیه شرکت کنند.

قرار است همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذار از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در 16 آوریل (27 فروردین 1386) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر