۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۲۶۲۳۸
رئيس سازمان پدافند غيرعامل:
رئيس سازمان پدافند غيرعامل از راه‌اندازي اورژانس هسته‌اي در برخي استان‌هاي كشور خبر داد و گفت: اين مركز اكنون در اصفهان و بوشهر راه‌اندازي شده است.
به گزارش پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی عصر امروز در حاشیه افتتاح نخستین مرکز آموزشی و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل در حوزه ‍‍CBRNE در یزد در نشستی خبری با اشاره به اینکه طی 10 سال اخیر کشور در حوزه صنایع شیمیایی توسعه بسیاری داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر در کشور از زیرساخت‌های شیمیایی گسترده‌ای برخوردار هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه هسته‌ای نیز در برخی استان‌های زیرساخت‌ها و تجهیزات هسته‌ای وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر در پنج استان کشور زیرساخت‌های هسته‌ای داریم.

جلالی با اشاره به اینکه شرایط در کشور به لحاظ زیرساخت‌های هسته‌ای، شیمیایی، زیستی و بیولوژیک متفاوت شده است، بیان کرد: در حوزه‌های پدافند شیمیایی، هسته‌ای و زیستی قرارگاه‌هایی سازماندهی شده و استانداران در استان‌ها، فرماندهان این قرارگاه‌ها هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: برای مقابله با تهدیدات این سه حوزه باید تهدیدها و حوادث را بشناسیم به عنوان مثال اگر کارخانه شیمیایی در نزدیکی محل سکونت مردم وجود دارد باید آسیب و تهدید آن شناسایی و راه‌های کنترل این آسیب‌ها و پیامدهای آسیب‌های آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه تشخیص و درمان آسیب‌های شیمیایی، هسته‌ای و زیستی نیز لازم است بیمارستان‌ها و مراکز تشخیصی تجهیز شوند، افزود: اقداماتی در این زمینه آغاز شده به عنوان مثال در بیمارستان بقیه‌الله مجهزترین دستگاه‌های مورد نیاز بیماران شیمیایی مستقر شده و ظرفیت پذیرش مصدومیت‌های شیمیایی به صورت گسترده فراهم شده است.

جلالی تصریح کرد: مهم‌ترین ضعف ما در این حوزه، آموزش مهارتی کارکنان مراکز درمانی و صنایعی است که با حوادث شیمیایی و هسته‌ای مرتبط هستند که در این راستا آموزش آنها را در اولویت قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع تلاش‌های بسیاری در حوزه مصدومیت‌های هسته‌ای انجام شده و تجهیزات بسیاری راه‌اندازی شده است و اکنون لازم است در حوزه آزمایشگاه‌ها نیز اقدامات اساسی انجام شود که در این راستا باید از ظرفیت خیران بهره گرفته شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: بزرگترین ضعف ما در حوزه پدافند بیولوژیک و زیستی، آزمایشگاه‌ها هستند به نحوی که اکنون امکان اینکه هر تهدید نو پدیدی را نمی‌توانیم در کشور تشخیص دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی اورژانس هسته‌ای در بیمارستان‌های کشور خبر داد و اظهار داشت: این اقدام برای استان‌های بوشهر و اصفهان انجام شده اما در یزد از آنجا که مرکز هسته‌ای تولیدکننده رادیواکتیو وجود ندارد، اقدام خاصی صورت نگرفته است.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها باید حساسیتی که در مورد مثلا محیط زیست و قطع یک درخت دارند، در مورد پدافند غیرعامل نیز داشته باشند و مردم نیز باید برای حفظ سلامت خود مطالبه‌گری کنند در واقع رسانه باید پرسشگری کرده و مردم باید مطالبه‌گری کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مورد استقرار صنایع شیمیایی در مناطق مختلف کشور نیز بیان کرد: در تمام شهرهای کشور، نقشه‌های شیمیایی احصا شده و هر مسؤولی باید شرایط حوزه استان خود را بداند.

وی تأکید کرد: هر کارخانه‌ فعال در حوزه شیمیایی باید پلان مراقبتی داشته باشد و به مردم حریم خود آموزش دهد و اگر قوانین و مقررات وضع شده را رعایت نکند، باید تغییر مکان داده و از شهر خارج شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر