۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۶۱۸۵
مرحله میدانی و عملیاتی پدافند زیستی در دامشهر قم و چند روستای همجوار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، صبح امروز رزمایش پدافندزیستی حضرت مسلم ابن عقیل(ع)با رمز یا حضرت معصومه(س) توسط سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشوروفرمانده قرارگاه پدافند زیستی و ‌با حضور مسئولان لشکری و کشوری در قم آغاز شد.

استان قم دارای بزرگترین میدان دام در سطح کشور است افزود: این تعداد دام وارد دامشهر شده و پرورش پیدا می کنند ضمن این که عرضه و فروش دام به استان های مختلف از این منطقه صورت می گیرد.

شهرک دامشهر قم که سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرای دام، سالانه میزبان حدود 600 هزار دام از 29 استان کشور است.

برگزاری رزمایش پدافند زیستی

از آنجایی که منطقه دامشهر قم بزرگترین منطقه دامپروری است باید مراقب تهدیدهای دشمن در انتقال بیماری های دامی و زیستی در این مکان باشیم.

فعالیت تیم های هشتگانه قرارگاه رزمایش پدافند زیستی با اجرای اقدام هایی از جمله قرنطینه، درمان و واکسیناسیون به رفع آلودگی ها می پردازند، کارگروه رصد و پایش و هشدار سریع، کارگروه آشکار سازی و تشخیص، کارگروه قرنطینه و محدودسازی، کارگروه آرامش بخشی و مدیریت، کارگروه بهداشت و پیشگیری، کارگروه قرنطینه و درمان، کارگروه رفع آلودگی و حذف منابع آلوده و کارگروه بازتوانی و بازسازی از جمله کارگروه های هشتگانه هستند.

این رزمایش به صورت عملیات فرضی با بیماری تب برفکی برخورد می کند و تیم های عملیاتی برای مدیریت و کنترل آلودگی و جلوگیری از تلفات دامی اقدام می کنند.

در این رزمایش دستگاه ها ظرفیت های خویش را مورد سنجش و آزمایش قرار دادند و این تمرین می تواند نقش مفیدی در شناسایی نقاط قوت و ضعف داشته باشد.

برگزاری رزمایش پدافند زیستی

در این رزمایش دو روزه750 نفر درصدوشصت تیم عملیاتی مستقر در دامشهر و روستای جعفرآباد به انجام اقدامات تخصصی در راستای کنترل و مهار بیماری تب برفکی پرداختند.

سردار جلالی در حاشیه ی برگزاری این رزمایش گفت: در تلاش هستیم با انجام چنین رزمایش هایی توان مقابله با تهدیدهای ناخواسته را در استان ها ارتقا دهیم.

فرمانده قرارگاه پدافند زیستی در این رزمایش با اشاره به اینکه رزمایش زیستی به ‌دنبال کنترل وضعیت بیماری‌های دامی در استان است، اظهار داشت: با ارائه گزارش از سوی اداره‌کل دامپزشکی استان قم مبنی بر وجود بیماری در دام‌ها، کارگروه‌ها مختلف مسئولیت رسیدگی و بررسی دقیق ‌تر را برعهده می‌گیرند.

وی بابیان اینکه اداره ‌کل دامپزشکی قم به‌صورت مداوم وضعیت بهداشتی و زیستی دامی را به فرماندهی قرارگاه پدافند زیستی اعلام می‌کند، افزود: هر‌یک از کارگروه‌ها موضوع را بررسی کرده و گزارش خود را اعلام می‌کند.

جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور نیز در این رزمایش با اشاره به اینکه رزمایش زیستی به‌دنبال کنترل وضعیت بیماری‌های دامی در استان است، اظهار داشت: با ارائه گزارش از سوی اداره‌کل دامپزشکی استان قم مبنی بر وجود بیماری در دام‌ها، کارگروه‌ها مختلف مسئولیت رسیدگی و بررسی دقیق‌تر را برعهده می‌گیرند.

برگزاری رزمایش پدافند زیستی

فرمانده قرارگاه تاکتیکی رزمایش زیستی قم هم در این رزمایش با اشاره به وقوع وضعیت نارنجی در برخی موارد، اظهار داشت: در صورت وقوع وضعیت نارنجی، اقدامات ویژه‌ای باید در راستای عادی‌سازی و رفع حادثه بیوتروریستی صورت بگیرد.

سرهنگ محمدرضا موحد بابیان اینکه آموزش به مردم به‌منظور مقابله با بیماری‌های دامی در دستور کار قرار دارد، افزود: آگاهی‌های لازم در جهت بیماری‌های دامی و روش‌های پیشگیری ارائه می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم در این رزمایش با اشاره به اینکه رزمایش زیستی استان قم با ابلاغ سازمان پدافند غیرعامل ‌و در حوزه دام در دستور کار استان قم قرار گرفته است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تهدیدهای بسیاری در حوزه زیستی برای کشور تصور شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم نیز گفت: یک دستگاه به تنهایی نمی تواند در مقابله با تهدیدها ایستادگی کند بلکه همکاری دستگاه های مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی قم، سپاه امام علی بن ابی طالب(ع)، صدا و سیما و نیروهای انتظامی و امنیتی ضروری است.

برگزاری رزمایش پدافند زیستی

این رزمایش در حال حاضر به مرحله کنترل و مهار بیماری تب برفکی رسیده است که با اعلام کارگروه بهداشت از51 مورد نمونه برداری شده 10 مورد نمونه از قلب 41 مورد نمونه از دهان بود که خوشبختانه این بیماری مهار شده است.

رزمایش پدافند زیستی حضرت مسلم ابن عقیل(ع) از روز دوشنبه این هفته در تالار معصومیه فرمانداری قم آغاز شد و امروز مرحله عملیاتی در دامشهر قم و با مدیریت ستاد قرارگاه زیستی برگزار شد.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر