۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۶۰۶۶
یک کارشناس آلمانی ضمن اشاره به پایبندی ایران به توافق هسته ای خاطر نشان کرد که دلیلی برای برگشت تحریم ها علیه ایران وجود ندارد.
مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تازه روی کار آمده آمریکا بعضا در محافل سیاسی جنجال برانگیز شده است. جدایی واشنگتن از پیمان ترانس پاسیفیک از جمله این موارد است که وی پس از آغاز بکار خود بر اساس آنچه که از پیش وعده داده بود عمل کرد.  
 
تناقض برخورد اروپا و آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران از دیگر مواردی است که اظهارنظرهای مختلف را بدنبال داشته است. به همین منظور خبرنگار مهر گفتگویی با کارشناس آلمانی خاورمیانه و از کارشناسان ارشد شبکه خبری دویچه وله آلمان انجام داده است که در ادامه می آید.
 
«پیتر فیلیپ» ۲۳ سال به عنوان خبرنگار اعزامی از سوی رادیو آلمان، روزنامه های تاگس آنسایگر، زوددویچه و شمار دیگری از مطبوعات و رسانه های آلمان فعالیت داشته است. فیلیپ از سال ۱۹۹۱ بار دیگر به رادیو آلمان بازگشت و علاوه بر عهده داشتن مسئولیت بخش خاورمیانه، مقالات و تحلیل های بسیاری در حوزه خاورمیانه به رشته تحریر در آورد. وی از سال ۲۰۰۹ میلادی خود را در ظاهر بازنشسته کرد، اما همچنان علاوه بر مطالعه درباره خاورمیانه تحلیل های دقیق و تاثیرگذاری درخصوص خاورمیانه می نویسد.
 
ترامپ چه در کمپین های انتخاباتی و چه از زمان به قدرت رسیدن، مسائلی را در خصوص اروپا مطرح کرده است که به مذاق متحدان این کشور از جمله فرانسه و آلمان خوش نیامده است. انتقاد وی از پرداخت سهم کشورها به ناتو باعث شد تا فرضیه تشکیل ارتش مشترک اروپایی تقویت شود. به نظر شما دلایل موضع گیری های ترامپ در خصوص ناتو چیست؟
 
«دونالد ترامپ» در زمان فعالیت های انتخاباتی خود وعده داد که تعهدات آمریکا را در ائتلاف های بین المللی تعدیل کرده و حتی میزان آن را کاهش دهد تا بار مسئولیت یک جانبه از دوش آمریکا برداشته شده و پایان یابد.
 
ناتو از منظر رئیس جمهوری جدید آمریکا سازمانی اضافه و ناکارآمد است. ترامپ پس از انتخابات از طریق «جیمز ماتیس» وزیر دفاع منصوب شده خود این پیام را به ناتو رساند. وی همچنین به کرات اعلام کرد که کشورهای اروپایی موظفند تا هزینه نظامی بیشتری برای تامین امنیت خویش در چارچوب ناتو بپردازند.
 
این در خواست تاکنون با مقاومت کمی از سوی ناتو مواجه شده است، زیرا مدت هاست که در ناتو همه می دانند که خود وی نیز تعهدات خود را نمی تواند آنطور که بیان کرده، به انجام برساند. این مورد درباره آلمان نیز صدق می کند، در حالی که «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان نیز بارها خواستار بهبود شرایط ناتو شده است.
 
با توجه به اینکه ترامپ از مخالفان رژیم های تجاری است و از ترانس پاسیفیک نیز خارج شد، آینده پیمان تجاری ترانس پاسیفیک را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
پیش بینی آینده پیمان ترانس پاسیفیک کمی دشوار به نظر می رسد. در بحران های سیاسی اروپا این نظر غالب است که ترامپ درصدد آن است که در عین به انزوا کشاندن آمریکا به نوعی محوریت مسائل بین المللی را نیز در دست داشته باشد.
 
کناره گیری آمریکا از ترانس پاسیفیک این پیامد را در بر داشت که به چین فرصت اعمال الگوها و طرح ها خود را داد. به هر حال باید به این نکته اذعان داشت که پیمان ترانس پاسیفیک متلاشی نشده و از بین نرفته است.
 
آینده روابط آمریکا و اتحادیه اروپا را در سایه ترامپ چطور ارزیابی می کنید؟
 
بخش عمده ای از مناسبات آتی آمریکا به اتحادیه اروپا به نتایج انتخابات آتی در کشورهای هلند و فرانسه و همچنین انتخابات ماه سپتامبر آلمان بستگی دارد.
 
منتقدان عرصه سیاست در اروپا بر این عقیده اند که باید در برخورد با آمریکا جانب احتیاط را در پیش گرفت، زیرا وی به دنبال ملی گرایی است و از همین رو اروپا محتاطانه در مسیر مناسبات با واشنگتن گام بر می دارد. کشورهای اروپایی همواره در پی استقلال و افزایش توانمندی خود هستند.
 
روابط ایران و اتحادیه اروپا را چطور ارزیابی می کنید؟
 
شمار زیادی از کشورهای اروپایی خواهان در پیش گرفتن سیاست مستقل با ایران بوده و درصدد حمایت کورکورانه از سیاست های واشنگتن در قبال ایران نیستند. به خصوص اینکه اتحادیه اروپا ادعای نسنجیده آمریکا در قبال نقض توافق هسته ای از سوی ایران را به هیچ وجه نمی پذیرد.
 
تاکنون شمار زیادی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا بر این عقیده هستند که ایران تاکنون به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای پایبند بوده و هیچ دلیلی برای برگشت به دوره تحریم وجود ندارد.
 
اتحادیه اروپا علاقمند است تا مناسبات خود با ایران با را نه تنها در زمینه اقتصادی که در سایر زمینه ها تعمیق بخشد و گسترش دهد. اروپایی ها می دانند که در مناسبات با ایران نباید به طناب آمریکا آویزان شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر