۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۵۹۹۵
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ایران چهارمین کشور آسیا و دهمین کشور جهان در بروز پدیده سیلاب است که با توجه به این امر باید برنامه ریزی های لازم را در خصوص مقابله با این پدیده در دستور کار جدی خود قرار دهیم.
به گزارش پایداری ملی، سيف الله آقابيگي در کارگاه آموزشي تبيين نظام نامه مديريت سيلاب وزارت نيرو در شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي افزود: نصب و راه اندازي سامانه‌هاي هشدار سيلاب در کشور و اطلاع‌رساني گسترده و لازم در خصوص مخاطرات و پيامدهاي بروز اين پديده بايد مورد توجه جدي باشد.

وي اضافه کرد: در اين راستا نظام نامه جامع سيلاب در کشور تدوين شده تا خسارت کمتري در زمان بروز پديده سيلاب متوجه کشور شود.

وي اظهار کرد: در اين نظام‌ نامه تمامي تکاليف و مسئوليت‌هاي مديريت سيلاب شناسايي و دامنه مسئوليت بخش‌هاي مرتبط به تفصيل بيان شده است.

وي ادامه داد: با توجه به حساسيت و اهميت منابع آبي، لازم است در همه طرح هاي در دست بهره برداري و اجرا الزامات پدافند غيرعامل لحاظ شود.

مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران با تاکيد بر سيل خيز بودن آذربايجان غربي افزود: مديريت بحران بحثي فراسازماني است که مسئوليت هاي آن متوجه بخش هاي مختلف و ساير ارگان هاي دولتي نيز بوده و مديريت به هم پيوسته اي را طلب مي کند.

مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان غربي نيز در اين کارگاه گفت: سيل امري اجتناب ناپذير است و پيشگيري از آن را نمي توان انجام داد اما خسارات ناشي از آن را با تمهيدات لازم مي توان کاهش داد.

کيومرث دانشجو اضافه کرد: عموم مردم به علت آگاهي نداشتن و ناديده گرفتن دوره برگشت سيلاب، در حريم رودخانه ها پيشروي مي کنند که اين امر در برخي موارد خسارت هاي جبران ناپذيري را به دنبال دارد.

وي اظهار کرد: امروزه با حجم گسترده اي از تصرفات حريم بستر رودخانه ها مواجه هستيم که بايد براي جلوگيري از آن از همه ظرفيت هاي استاني استفاده کرد.

وي با اشاره به اينکه در رودخانه هاي داراي سدهاي مخزني، سدّ عامل کنترل سيلاب است، ادامه داد: در ساير رودخانه ها نيز با تمهيدات لازم از جمله تهيه اطلاعات اوليه بارش ها و اطلاع رساني به موقع مي توان خسارات ناشي از سيلاب را به حداقل کاهش داد و آب هاي ناشي از سيل را مديريت کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر