۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۲۵۹۷۱
الجزيره در گزارشي مدعي شد که هر چند روابط ايران و ترکيه به‌خاطر روابط اقتصادي گسترده نمي‌تواند وارد مرحله پرتنش شود اما ايران مي‌تواند جريان گاز به سوي ترکيه را قطع کند.
به گزارش پایداری ملی، تحليلگران تنش پيش آمده در روابط ايران و ترکيه را نشاني از تلاش براي پرکردن خلاء قدرت در منطقه ناشي از سقوط قريب الوقوع داعش برشمردند.

به نوشته وبگاه شبکه خبري «الجزيره» تحليلگران ترکيه‌اي عنوان داشتند تنش ديپلماتيک بين تهران و آنکارا به‌خاطر روابط تجاري گسترده طرفين منجر به تقابل واقعي نخواهد شد هرچند که ايران مي‌تواند اقدام‌هايي نيز انجام دهد.

«آليتا يسيلادا» تحليلگر سياسي ساکن استانبول مي‌گويد: «تنش بين ايران و ترکيه غيرمنتظره ايجاد نشد. اين رقابت مدت‌ها نهفته بود و فعل و انفعال‌هاي اخير در سوريه و عراق موجب شده تا دو کشور عليه همديگر آشکارا رويکرد تهاجمي به‌کار بندند.»

بر اساس اين گزارش، تنش‌هاي ديپلماتيک بين تهران_ آنکارا در هفته گذشته بعد از اين‌که ترکيه، ايران را مقصر در پي‌گيري برنامه‌هاي فرقه گرايانه و بي‌ثباتي در خاورميانه دانست، شدت يافت.

در اين گير و دار «رجب طيب اردوغان» رييس جمهور ترکيه ايران را متهم به تفرقه افکني در عراق و سوريه با پيگيري سياست «ملي گرايي فارسي» نمود و وزير خارجه اين کشور نيز ايران را با اتخاذ سياست قوميتي به هدف ضربه به بحرين و عربستان سعودي متهم کرد. ايران نيز در واکنش سفير اين کشور در تهران را به وزارت خارجه احضار کرد.

بايد گفت که ايران و ترکيه در نبردهاي سوريه دو طرف مخالف اين ماجرا بوده‌اند و درحالي‌که آنکارا خواهان سرنگوني «بشار اسد» رييس جمهور سوريه بوده اما ايران با کمک روسيه پشتيبان متحد مهم خود است.

يسيلادا تحليلگر ترکيه‌اي در ادامه گفت: «ترکيه خود را به عنوان حامي سني‌هاي منطقه نشان مي‌دهد در حالي که ايران خواهان ايجاد حلقه شيعه براي نفوذ از تهران به لبنان است بنابراين، درگيري اين دو قدرت منطقه‌اي اجتناب ناپذير است.»

وي در ادامه افزود، درحالي‌که داعش به طور پيوسته در حال از دست دادن قلمروي خود در عراق و سوريه است، خلاء قدرت قابل توجه در مرز جنوب شرقي ترکيه موجب شده که اين دو کشور درباره اين‌که چه کسي جايگزين شده و قدرت مسلط در اين ناحيه باشد با هم در کش و قوس باشند.

«ييرديم آيدين» تحليلگر امور ايران در دانشگاه ترکيه به الجزيره گفت: «ايران حضور نظامي ترکيه در عراق و سوريه را مانعي برابر خود در منطقه مي‌بيند.»

وي افزود، ايران خواهان قطع تلاش‌هاي ترکيه در ايجاد منطقه امن تحت کنترل سني‌ها در شمال سوريه است.

وي ادامه داد: «اين احتمال وجود دارد که اعراب خليج فارس در عوض کمک مالي به ايجاد منطقه امن سني از اردوغان بخواهند تا رويکرد ستيزه جويانه‌تري با ايران داشته باشد.»

به گزارش الجزيره، کارشناسان البته عنوان مي‌کنند با توجه به حجم بالاي روابط تجاري تهران و آنکارا بعيد است که دو طرف وارد رويارويي واقعي شوند.

آيدين در اين رابطه به الجزيره گفت: «سياست‌هاي منطقه‌اي شايد موجب تنش بين دو کشور شود اما با توجه به روابط اقتصادي قوي، تنش اخير ديپلماتيک منتهي به رويارويي جدي نمي‌شود.»

وي در خاتمه گفت: «البته اين درست است که ترکيه مقاديري زياد گاز طبيعي از ايران وارد مي‌کند و .... ممکن است اين کشور به عنوان درسي به ترکيه شيرهاي گاز خود را ببندد. البته اين امکان نيز وجود دارد که ترکيه با پذيرش مواجهه با تهديد اقتصادي هر اقدامي را براي توقف نفوذ بيشتر ايران در غرب آسيا به‌کار بندد زيرا هر سناريوي ديگر از لحاظ سياسي براي هر دو طرف هزينه‌هاي زيادي در بر دارد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر