۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۵۹۰۰
سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود اظهارات سمی ترامپ را عامل تیرگی و ناامنی بیشتر در دنیا دانسته و پیروزی انتخاباتی وی را بزرگترین زلزله سیاسی سال ۲۰۱۶ دانست.
سازمان عفو بین الملل در گزارشی جهان را از جمله در سایه روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا تیره و تارتر ارزیابی کرد.

سازمان عفو بین الملل سال گذشته در سطح جهانی بررسی هایی را در این باره انجام داده است که چگونه سیاستمداران تاریک ترین غرایز طبیعت انسان را تحریک می کنند تا افکار عمومی را علیه مخالفان خود بشورانند. در صف مقدم این سیاستمداران دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا که در ماه نوامبر انتخاب شده است قرار دارد.

در گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل پیروزی انتخاباتی ترامپ جمهوریخواه به عنوان بزرگترین زلزله سیاسی ممکن در سال 2016 ارزیابی شده است. بر این اساس ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود سیاستی را وعده داد که دفاع از حقوق بشر را در بالاترین درجه آن نقض می کند.

دبیر کل سازمان عفو بین الملل همچنین تصریح کرد که جهان در کل تاریک تر و ناامن تر شده است.

در این گزارش اشاره شده است که جنگ سوریه وارد ششمین سال خود می شود، در افغانستان افراد کم سن و سال برای مبارزه استخدام می شوند، در آلمان و یونان پناهجویان مورد حمله قرار می گیرند. سال هاست که شرایط حقوق بشر در خیلی کشورها وخیم می شود اما در این گزارش سازمان عفو بین الملل انتقاد صریحی و ویژه ای به ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی وارد شده است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل تنها از زمان روی کار آمدن ترامپ نیست که آمریکا نگرانی هایی را ایجاد می کند، بلکه سلف وی اوباما نیز میراثی که شامل موارد زیادی از شکست های جدی است را به جا گذاشته است که از جمله آن حملات هواپیماهای بدون سرنشین با بسیاری قربانیان غیر نظامی در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و یا یمن و جاسوسی های گسترده سازمان های اطلاعاتی آمریکا را می توان نام برد.

سازمان عفو بین الملل در بخش دیگری از این گزارش همچنین انتقاد شدیدی به برخورد برخی کشورها و دولت ها با منتقدان از جمله در کشورهای ترکیه، اتیوپی، مصر و بحرین وارد کرد.

سازمان عفو بین الملل همچنین انتقاد شدیدی به نحوه برخورد با بحران پناهندگان و بالا رفتن شمار حملات نژاد پرستانه به این گروه در آلمان وارد کرده و همچنین از اقدامات امنیتی شدید در فرانسه و محدودیت حقوق بشر در این کشور انتقاد کرد.

این سازمان حقوق بشری همچنین شرایط پناهندگان و نحوه برخورد با آن ها در یونان را نگران کننده ارزیابی کرده و همچنین انتقاد شدیدی به اقدامات سرکوبگرانه ترکیه علیه مخالفان بخصوص بعد از کودتای نظامی نافرجام وارد کرد.

سازمان عفو بین الملل همچنین درباره تشدید سیاست تفرقه و جدایی در اتحادیه اروپا نیز هشدار داده و نوشت: مبارزات انتخاباتی مسموم ترامپ تنها نمونه ای از یک رویکرد جهانی که بر خشم و جدایی تاکید دارد می باشد.

عفو بین الملل همچنین از زوال روزافزون استانداردهای حقوق بشر در اتحادیه اروپا گفته و یکی از کارشناسان این سازمان تاکید کرد که قوانین ضد تروریسم در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حقوق آزادی بدون وجود کنترلی ضروری از طرف دولت مشروعه را در پی دارد.

سازمان عفو بین الملل همچنین از نقض شدید حقوق بشر در سایه سیاست های اتحادیه اروپا در قبال بحران پناهندگان سخن گفته و همچنین به تصویب قوانینی از طرف دولت آلمان که حقوق پناهجویان را محدود می کند انتقاد وارد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر