۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۰۸
سردار جلالی دردومین نشست هم افزایی اساتید شهرسازی دانشگاه ها:
دومین نشست هم افزایی اساتید شهرسازی دانشگاه های کشوردر سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، در این نشست که با حضورسردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور،اساتید دانشگاه ها و معاونین سازمان برگزار شد،محورهای، اهداف و برنامه‌های دومین نشست هم افزایی اساتید شهرسازی دانشگاه های کشور،شامل؛ابعاد پدافند غیر عامل در برنامه ریزی و طرح های توسعه شهری،ملاحظات تسهیل مدیریت بحران و یکپارچکی تدابیر،کاهش آسیب پذیری تخلیه و اسکان و شاخص های سطح بندی و مصون سازی تاسیسات و زیرساخت های حیاتی و حساس و نیز شریان ها و تقاطع های عمده شهری،تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

مراکز پر خطر در مجاورت شهرها زندگی مردم پیرامون خود را تهدید میکند + تصاویر

"امنیت شهرها به صورت مستقیم با امنیت مردم مرتبط می­ باشد"

دکتر غلامرضا جلالی،رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در این نشست با اشاره به اینکه امنیت شهرها به صورت مستقیم با امنیت مردم مرتبط می­باشد گفت:لازم است پدافند غیرعامل در همه ابعاد و لایه های شهری اعم از لایه­ های مدیریتی و زیرساختی، مورد توجه قرار گیرد.

"مراکز پر خطر در مجاورت شهرها زندگی مردم پیرامون خود را تهدید می کند"

وی با اشاره به اینکه در ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری بیرون راندن مراکز پرخطر از شهرها ابلاغ گردیده است،گفت:با توجه به اینکه توسعه بسیاری از شهرها از قبیل ابر شهر تهران، بر اساس معیار­های شهرسازی صورت نپذیرفته است و طرح جامع و مدونی برای توسعه شهرها در اختیار نبوده است، امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از مراکز پر خطر در داخل و یا مجاورت شهرها قرار دارد و زندگی بسیاری از مردم پیرامون خود را تهدید می کند.

مراکز پر خطر در مجاورت شهرها زندگی مردم پیرامون خود را تهدید میکند + تصاویر


"تهدید و آسیب­ پذیری شهرها پاشنه آشیل کشور"

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با توجه به اینکه زیرساخت های شهری با تولید خطرات شهری مطابقت ندارد،گفت:به‌طور مثال، بسیاری از مراکز تولید و ذخیره مواد شیمیایی و سمی در شهرها وجود دارد که طرحی برای مدیریت حوادث احتمالی برای آنها نیست، بلکه در بسیاری از موارد مردم از وجود آن مطلع نیستند.از این‌رو، با توجه به مسئله افزونگی تهدید و آسیب­ پذیری، شهرها را می‌توان پاشنه آشیل کشورها دانست.

" انتقال گاز وشریانات انرژی موجب تولید خطر برای شهرها"

وی با اشاره به اینکه انتقال گاز و شریانات انرژی موجب تولید خطر برای شهرهاست ،گفت ؛ از دیگر مسائلی که به نظر می‌رسد باید در این جلسه طرح گردد، لزوم توجه به موضوع تخلیه و اسکان اضطراری در طرح‌های توسعه شهری ،لزوم توجه به بهره‌برداری چندمنظوره از زیرساخت­ ها و فضاهای شهری( کارکردهای چندمنظوره دفاعی از قبیل پناهگاه، انتقال مردم و تجهیزات، ذخیره‌سازی و...)وبررسی آسیب‌پذیری زیرساخت­ های خطرزای انرژی مانند خطوط انتقال گاز، می‌توان اشاره کرد.

مراکز پر خطر در مجاورت شهرها زندگی مردم پیرامون خود را تهدید میکند + تصاویر


" قدرت اداره مردم یکی از قابلیت های مؤلفه قدرت ملی "

جلالی با اشاره به اینکه در جنگ های معاصر و اخیر،جنگ ها ناخواسته به شهرها گسیل داده می شود، گفت: الگوی اداره شهری نمی تواند جدای از الگوی ساختار شهری باشد و لذا قدرت و اداره مردم یکی از قابلیت های مؤلفه قدرت ملی است.

" تخلیه مناسب جمعیت، میزان تلفات را کاهش می دهد"

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی که بسیاری از کشورهای متخاصم در حمله به کشورها دارند، ایجاد اختلال در اداره شهرهاست ، گفت: با بررسی سوابق جنگ 33 روزه حزب‌الله، شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی با حمله به اهدافی از قبیل مخازن فاضلاب، به دنبال چنین هدفی بوده است و همچنین غیرنظامیان هدف اصلی بودند. البته در این جنگ حزب‌الله با انجام تخلیه مناسب جمعیت، میزان تلفات را تا حدود 90 درصد کاهش داد.

" توجه به مدیریت واحد در شهرها "

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:وجود مراکز ثقل سیاسی و نظامی در شهرها، جنگ شهری را اجتناب‌ناپذیر کرده است، از همین جهت، توجه به مدیریت واحد در شهرها از دیگر موارد مهم در مدیریت شهری است.

مراکز پر خطر در مجاورت شهرها زندگی مردم پیرامون خود را تهدید میکند + تصاویر

" سناریو های جابجایی جمعیت و اسکان موقت "

وی لزوم دیده شدن چالش ها ی تخلیه و و اسکان شهری در طرح های آمایش جامع و تفضیلی شهری را مهم دانسته و گفت: برای ارتقائ آمادگی باید رزمایش با سناریو های جابجایی جمعیت و اسکان موقت را دنبال کنیم.

" لزوم تعیین تکلیف متولیان و کارگروهای مسئول در کلانشهر ها و شهرهای بزرگ "

دکتر جلالی لزوم تکلیف متولیان و کارگروهای مسئول در کلانشهر ها و شهرهای بزرگ را یادآوری نموده و گفت:باید برای کارکردهای دفاع شهری،ساختار مدیریتی تعیین کرده،فرمانده،ساختار و ابزار آن آماده و مشخص باشد.

مراکز پر خطر در مجاورت شهرها زندگی مردم پیرامون خود را تهدید میکند + تصاویر

 در ادامه،دکترربانی،مسئول تونل انرژی اصفهان از کارکردهای دفاعی مناسبی که در این طرح پیش‌بینی‌شده است و همچنین ویژگی‌های فنی و روش اجرای طرح صحبت نموده و مشکلات پیش روی پروژه‌های شهری مشابه را در نگاه جزیره‌ای و کوتاه‌مدت مسئولین دانست.

دکتر صادقی ،رئیس سازمان پیشگیری و مقابله با بحران و پدافند غیرعامل شهر تهران خلاصه‌ای از حادثه شهران و ارزیابی‌های به عمل‌آمده از ویژگی‌های آن را بیان کرد و عدم هماهنگی و نداشتن اطلاعات بروز را از مهم‌ترین مشکلات در مدیریت حادثه شهران خواند.

مراکز پر خطر در مجاورت شهرها زندگی مردم پیرامون خود را تهدید میکند + تصاویر

وی دلایل فرونشست زمین را برداشت بیش‌ازحد سفره‌های آب زیرزمینی و عدم دسترسی به اسناد، اطلاعات و نقشه‌های لازم و عدم همکاری دستگاه­ ها دانست.

صادقی در پاسخ به پرسشی در رابطه با طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران ،اشاره نمود که تهران دارای چنین طرحی بوده و در آن مدیریت به خود محلات سپرده‌شده و اقداماتی از قبیل پیش‌بینی مسیر اضطراری و ذخیره‌سازی آب برای مواقع اضطراری انجام‌شده است.

دکتر عندلیب نیز گزارشی از نشست اساتید منتقد طرح جامع تهران، ارائه نمود.

وی اساتید منتقد این طرح را به چند گروه تقسیم نمود، و گفت:به اعتقاد گروه اول با توجه به ساختار مدیریتی هیچ امکانی برای پیاده کردن طرح جامع در تهران وجود ندارد. گروه دوم ایده آل گرایانه به طرح های مشارکتی و استفاده از کمک مردم اعتقاد دارند. گروه سوم نیز اعتقاد به یک طرح اقتدار گرا دارند.

مراکز پر خطر در مجاورت شهرها زندگی مردم پیرامون خود را تهدید میکند + تصاویر

دکتر اصغریان جدی نیز به موارد ؛رابطه بین مهارت نظامی و مهارت برنامه ریزی در اقتصاداشاره کرد و گفت:باید برای کنترل توسعه بی رویه شهرها، کنترل شدیدتری را اعمال می کردیم

وی اصلی ترین وظیفه پدافند غیرعامل را آمایش درست و پخشایش امکانات در سطح کشور ذکر نمود.

دکتر رضایی ،از اساتید دانشگاه یزد نیز به اهمیت آموزش مدیران و تصویب قوانین الزام آور در حوزه پدافندغیرعامل و مدیریت بحران اشاره کرد.

دکتر زندیه، دکتر شریف مطوف، دکتر سطانی از دیگر اساتیدی بودند که سخنانی در این نشست ایراد نمودند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر