۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۲۵۳۵۷
رئیس‌جمهور در نشست‌خبری:
روحانی با اشاره به اینکه برخی دولت‌ها از جمله آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی‌هایی داشته‌اند گفت: همه تحریم‌های هسته‌ای پس از اجرای برجام برداشته شده است.
به گزارش پایداری ملی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز در نهمین نشست‌خبری خود با اصحاب رسانه که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: در آغاز صحبت لازم می‌دانم از مردم قدرشناس، بزرگوار، فهیم و زمان‌شناس ایران در ضایعه درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که با حضورشان، اشک‌شان، آه‌شان و با حرکت پرشورشان در خیابان‌ها و در مراسم نماز، بدرقه آن پیکر پاک و همچنین حضورشان در مراسم ترحیم تشکر و سپاسگذاری داشته باشم.

وی افزود: حضور ملت نشان داد که مردم ما به خوبی قدر بزرگان‌شان، خادمان‌شان و آنهایی که تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی در استقرار این نظام و همچنین برای توسعه کشور و آبادانی آن و از همه مهمتر نشان دادن راه صحیح در مسائل مهم اجتماعی و کشوری بودم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجه نسبت به انقلاب، نظام و کشور، با صبرشان، متانت و سکوتشان، آنچه را که برای نظام لازم می‌دیدند، انجام داد. با بیان آرامشان در مسائل بسیار مهم سیاسی همراه با روش اعتدالی‌شان، عقلانیت، خرد و سعه‌صدرشان نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور، تعامل با افکار مختلف و اندیشه‌های مختلف است.

روحانی ادامه داد: امروز آن مرد بزرگ در میان ما نیست، ما نمی‌توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده‌مان استفاده کنیم، اما شیوه او، راه او، نصایح او و آنچه که او برای ما به یادگار گذاشته‌اند، از نوشتهه‌ا، آثار صوتی و از همه سرمایه‌هایی که برای ما به یادگار گذاشتند، می‌توانیم استفاده و بهره‌برداری کنیم، راه اعتدال، راه خرد با صبر و حوصله برای حل معضلات کشور تلاش کنیم.

وی  تصریح کرد: ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران، از همه فعالان سیاسی خواهش می‌کنم همین فضا را ادامه دهیم، نه برای امسال، بلکه برای سال‌های پیش رو ادامه دهیم؛ برای آبادانی کشور عزیزمان، از همه چیز مهمتر آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان الهی و دستورات خداوند و اخلاق زیرپا گذاشته نشود. نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی، درستی، اخلاق حسنه و همچنین شیوه‌هایی که خداوند بزرگ و قرآن مجید به ما توصیه کرده، به دست فراموشی بسپاریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نکته دوم، تشکر و سپاس مردم از دولت خدمتگذارشان است. اگر ما در فضای سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی دستاوردهایی داشتیم این دستاوردها به خاطر حضور، تلاش، کمک، ایستادگی، استقامت، اندیشه، صبر، حوصله و امید مردم به آینده این کشور و نظام بوده است. ما بحمدالله در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها نیاز به تلاش بیشتری داریم.

وی ادامه داد: راه ما هم سپاس و هم شکر به درگاه خداوند نسبت به کارهای انجام گرفته و هم تلاش و کوشش پیگیر برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آنها نرسیده‌ایم. بسیار خوشحالم که از آغاز سال به مردم وعده داده بودم که امسال تلاش ما بر این است که به رشد 5 درصدی دست پیدا کنیم و بسیار سپاسگذارم از کارآفرینان، فعالان اقتصادی، خدمتگذاران مردم و همه مقامات و کارگزاران قوا که دست به دست هم دادیم تا امروز شاهد رشد بیش از 5 درصد هستیم. رشد 7.4 درصدی که در منطقه نظیری برای او نمی‌شناسیم و در سطح جهان هم نمونه‌های خیلی زیادی ندارد، آن هم در شرایط این سال‌هایی که جهان معمولا با نوعی رکود اقتصادی مواجه بوده است.

رئیس‌جمهور افزود: بسیار سپاسگذارم که توانستیم در زمینه اشتغال قدم بسیار بزرگی برداریم، گرچه تا مقصد مطلوب زیاد فاصله داریم، اما اینکه در طول یک سال بیش از 700 هزار شغل خالص در کشور ایجاد شود، نظایر زیادی ندارد. در خود دنیا هم نظیر زیادی ندارد. در گفتگوی تلویزیونی هم گفتم که در 6 کشور بالای 600 هزار شغل در سال‌های اخیر بوده، لذا ایجاد 700 هزار شغل بسیار زیاد است، البته به خاطر انباشت مسائلی که در سال‌های گذشته داشتیم، نیاز به کار بسیار زیادی دارد.

به گزارش تسنیم، روحانی گفت: نکته سوم، موفقیت ما در مذاکرات هسته‌ای و برجام است. برجام تعلق به دولت یازدهم یا به شخص خاصی ندارد. برجام از آن ملت بزرگ ایران است، برجام از آن رهبری مقتدر کشور است، برجام از آن شهیدان از جمله شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران است، برجام نتیجه استقامت یک ملت و یک دستاورد بزرگ ملی است. کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند.

وی افزود: برای ما از برجام مهمتر حق و موفقیت یک ملت است، چرا در پیشگاه خداوند نسبت به موفقیت‌مان شاکر نباشیم؟ البته هیچ کسی در دنیا مدعی موفقیت صددرصد نیست و هر کاری نقصی و یا عیبی دارد، اما برجام یک موفقیت برای ملت بزرگ است.

رئیس شورای‌ عالی امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: ما در اخلاق پیروز شدیم، هیچ کسی تردید نکند که برجام پیروزی ملت در اخلاق است. ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. آنچه راجع به ایران، نظام، دولت و ملت ایران نسبت به کشتار جمعی گفته می‌شود، دروغ و اتهام است. ما در دنیا به اثبات رساندیم که ملت ایران و نظام ایران، نظام راستگوست و آنها که علیه این نظام به ناروا سخن گفتند، امروز در تاریخ جهان و در پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کمتر کسی از صاحب نظران این کشور فکر می‌کرد موضوع پی ام دی حل شود و آژانس بین‌المللی رسما اعتراف کند که مسائل گذشته ایران پایان یافته و نسبت به آینده، بررسی‌ها را ادامه می‌دهیم. پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود. ما از لحاظ سیاسی پیروز و موفق شدیم. به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با او رفتار امنیتی در دنیا شود. ما خواستیم به دنیا بگوییم ایران کشوری است که می‌تواند در مسائل مختلف جهان به عنوان یک بازیگر فعال و سازنده در صحنه باشد.

وی بر همین اساس تاکید کرد: ما می‌خواستیم بگوییم که ایران‌هراسی نادرست است، از ایران نترسید. ایران به دنبال صلح و امنیت برای منطقه و جهان است. ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم که ایران استحقاق آن را ندارد که تحت فصل 7 سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته، باشد. ما از نظر سیاسی موفق و پیروز شدیم و قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان مرجعی که صادر کرده بود، لغو کردیم و برای احقاق حقوق ملی موفق شدیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما غنی‌سازی را حق ملت ایران می‌دانستیم، ما می‌گفتیم مثل هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش کنیم و این موفقیت ما بود که امروز سازمان ملل و آژانس فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته است. این موفقیت و پیروزی حقوقی ما بود. ما از لحاظ اقتصادی موفقیت بسیار خوبی را به دست آوردیم.

روحانی ادامه داد: ما به مردم‌مان گفته بودیم زمانی توافق هسته‌ای را می‌پذیریم که دولت‌هایی که با ما مذاکره می‌کنند، همه تحریم‌های هسته‌ای ایران را کنار بگذارند؛ گفته بودیم قدم به قدم آماده نیستیم که تحریم را کنار بگذارید. یک روز بگویید امروز پتروشیمی آزاد است. بعد از سه ماه نفت آزاد است و بعد از چند ماه بگویید فعالیت‌های مربوط به فلزات گرانبها آزاد است. بعدا هم بگویید در زمینه حمل و نقل آزاد است و بعد از آن بیمه، روابط بانکی و غیره.

به گزارش تسنیم، وی افزود: گفته بودیم تحریم‌ها باید برداشته شود و من به ملت ایران می‌گویم که همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دی‌ماه سال گذشته برداشته شد. امروز در نفت و گاز تحریمی نداریم؛ در حمل و نقل، بیمه و مسائل بانکی با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا رابطه عالی داریم، البته بانک‌هایی که سهام خصوصی دارند گاهی احتیاط‌های بیش از حدی انجام می‌دهند و برخی از کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی‌هایی را انجام دادند، لذا توقع ما از ابتدا نسبت به آمریکا این چنین است، وقتی دولتی دولت خصم است، پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند، اما در عین حال امروز مردم به حقوق بسیار فراوانی در اقتصاد دست یافتند و اگر مشکلاتی باقی مانده آن مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در توافقات جهانی حتی با یک کشور هم که باشد، در اجرا ممکن است اشکالاتی پیش بیاید و مسائلی داشته باشیم. شاید در بعضی از موارد کار به دلخواه پیش نرود، ما نباید حوصله‌مان را از دست بدهیم و باید منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: طبیعی است در یک توافق بزرگ با 6 کشور بزرگ و مربوط به سازمان ملل، در بعضی موارد مشکلاتی را داشته باشیم، اما در عین حال در برابر بدعهدی‌ها ما با قدرت و مقتدرانه ایستاده‌ایم. مردم مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و خواهیم کرد، اما عجولانه کاری نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. منافع ملی برای ما اصل است و این منافع را همواره مدنظر قرار خواهیم داد.

رئیس‌جمهور در ادامه نشست‌خبری به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید "در سالگرد برجام که منتقدان دولت دستاوردهای آن را لوکس معرفی می‌کنند، بفرمایید دستاورد برجام برای فقرا و حاشیه‌نشینان چه بوده است؟" گفت: شما از دستاورد برجام برای مردم و فقرا صحبت کردید؛ برجام متعلق به همه ملت و از جمله اقشار مستضعف است. اگر 27 دی سال گذشته برجام اجرایی نمی‌شد، با این تحریم‌هایی که تساعدی افزایش می‌یافت، وضع بد نفتی ما ادامه پیدا می‌کرد. در سال‌های قبل کل درآمد نفتی 32 هزار یا 33 هزار میلیارد تومان بیشتر نبود، اما در سال جاری تا پایان سال با اجرای برجام نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر نبود ما این پول را از حقوق چه کسی کم می‌کردیم؟ از حقوق پرستاران، معلمان، بهداشت و درمان؟ مجبور بودیم کارها را زمین بگذاریم. در زمینه کارهای اجتماعی که انجام می‌دهیم، حقوق بازنشسته‌ها را تعطیل کنیم؟ چه کاری انجام می‌دادیم؟ بخش امنیتی و نظامی را حقوق نمی‌دادیم؟ کسانی که نقد می‌کنند، لوکس هم نقد می‌کنند؟ باید بدانند نقد لوکس خیلی جا ندارد. باید به مردم قشنگ بگویند که اگر برجام نبود چه چیزی می‌شد؟

روحانی تاکید کرد: تلاش این کارگرانی که کار می‌کنند سبب شد که صادرات و تولید نفت را به قبل از تحریم رساندیم. چه کسی باعث شد؟ شرایط را چه کسی فراهم کرد؟ در زمستان سرد که برخی گازشان قطع شده، بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز مصرف می‌شود و برای مصارف به کار می‌رود؛ اگر نتوانیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم، چطور زندگی مردم تأمین شود؟ ما 11 میلیون از همین حاشیه‌نشین‌ها را بیمه کردیم و بهداشت و درمان به بسیاری از آنهایی که بیمه نبودند، خدمات می‌دهیم.

"موضوع برجام یک موضوع ملی است. نقد یک جایی خوب است. نقد اشکالی ندارد، اما برجام موضوع دولت نیست که کسی فکر کند باید با دولت مقابله کند. برای کسانی که می‌خواهند دولت را نقد تند کنند راه‌های دیگری هم هست. اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد، یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است. معنای آن واضح است. مسئله برجام طوری است که همه نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت‌ملی تصویب کردند. برجام تعلق به دولت ندارد، متعلق به ملت و نظام است".

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه "همه اذعان دارند که کشور با فقدان آیت‌الله هاشمی پشتوانه مهمی را از دست داده و حالا شما هدف حملات بیشتر تندروها قرار خواهید گرفت. همچنین برخی از احتمال ردصلاحیت شما صحبت می‌کنند. آیا به عنوان عالی‌ترین مقام پس از رهبری، وقت آن نرسیده که برای تندروی‌ها چاره‌ای بیاندیشید؟ اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی یک شخصیت بزرگ در نظام ما بودند. جای خالی ایشان به نظر من هیچ وقت پر نمی‌شود. از لحاظ شخصیت، آقای هاشمی جای‌شان خالی است، مثل شهید مطهری و شهید بهشتی و امیدواریم همه تلاش کنیم تا حدی که امکان‌پذیر است در جهت کار بزرگی که آن مرد بزرگ انجام می‌داد، کوشا باشیم و بتوانیم جبران کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه چنین پاسخ داد که در مورد بقیه مسائل که گفتید باید بگویم که ما را با شورای نگهبان دعوا نیندازید. روابط ما با شورای نگهبان همیشه خوب بوده است، اینها شایعات است، انتخابات همیشه یک فرآیندی دارد، در ضمن انتخابات برای سال آینده است و تا آن زمان خیلی مانده است. امروز همه ما باید برای خدمت به نظام‌مان کمربندها را محکم‌تر کنیم و به جامعه‌مان خدمت کنیم.

روحانی تاکید کرد: این مردم بزرگ در هر حادثه‌ای نشان می‌دهند که چقدر بزرگ و با عظمت هستند. باید نسبت به این مردم تلاش و خدمت کنیم. از همه چیز مهمتر خدمت به نظام و مردم است. باید خدمت کنیم و کار کنیم و در صحنه باشیم. امیدوارم نگرانی‌هایی که در بیان شما مطرح شد به زودی کاسته شود و فضای وحدت ملی که در رحلت آقای هاشمی نمود بسیار خوبی داشت و در تشییع پیکر ایشان با حضور جناح‌ها و اندیشه‌های مختلف به وجود آمد را به آخر برسانیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد آمار اشتغال 700 هزاری نفری دولت و سهم فارغ‌التحصیلان در این آمار، گفت: مسئله اشتغال بسیار مهم و پیش روی ماست، یعنی برای همه متولدین دهه 60 در دهه 80 باید شغل درست می‌شد. در نیمه دوم دهه 80 ایجاد شغل متوقف شد. ما در سال 85 تا 90 و 91 چیزی در اشتغال خالص نمی‌بینیم و حدود صفر است. در واقع تنها 14 هزار شغل ایجاد شده است.

وی افزود: درست آن سال‌هایی که می‌بایست اشتغال درست شود و سال‌هایی که وضع نفت و درآمد نفتی بسیار خوب بود، باید شغل درست می‌کردیم، اما واردات را افزایش دادیم. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که ما باید امروز جبران کنیم. در‌ آن مقطع یک کار تأخیری انجام شد و آن اینکه فضای دانشگاه‌ها وسعت پیدا کرد. دانشگاه‌هایی مثل پیام‌نور، علمی و کاربردی و دانشگاه آزاد شروع به توسعه کردند و سرمایه جمع شد و آمار دانشجویان ما به 4 میلیون رسیده و الان که به 5 میلیون نفر رسیده است.

روحانی ادامه داد: سالانه 700 هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند و باید برای آنها شغل ایجاد کرد. اگر از تابستان گذشته تا امسال را مبنا قرار دهیم، بیش از یک میلیون و 200 هزار نیروهای فعال وارد بازار کار شدند و این آمار کم سابقه است.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور تاکید کرد: 700 هزار نفر شاغل شده‌اند و از آن طرف به بیکاران نیز اضافه شده است، پس بنابراین بیکاری در مجموع افزایش یافته است. علاوه بر اینکه 700 هزار شغل درست شده، بنابراین آماری که داده می‌شود، متوسط است، البته در این یک سال گذشته ایجاد اشتغال در جوانان و زنان بیشتر شد، گرچه در زمینه اشتغال عقب هستیم و این آمار متوسط است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف بزرگ ما در مسئله برجام اشتغال جوانان است، افزود: امسال در بخش کشاورزی و صنعت رشد خوبی داشتیم. سال گذشته همین موقع یک مصاحبه کردم و گفتم تلاش می‌کردیم که جنس‌هایی که در انبارها مانده به فروش برسانیم. در برخی از کارخانه‌ها آن قدر انبارها انباشته شده بود که جا نداشتند. فولاد در حیاط‌ انبارها هم انباشته شده بود، اما الان کارخانه فولاد جنس آماده ندارد و نوبت سه ماهه می‌دهد. افرادی که می‌گویند رکود است و رونقی را نمی‌بینیم، فولاد را نسبت به سال گذشته نگاه کنند. ذوب‌آهن نسبت به سال گذشته چه وضعی داشت؟ نمی‌خواهم بگویم که همه بخش‌ها همین‌گونه است. هنوز بخش‌هایی نیمه فعال هستند و باید به آنها کمک کرد.

رئیس‌جمهور بر همین اساس گفت: عقب‌ماندگی‌ها به قدری عمیق است که جای آنها پر نشده است، ما در سال 91 رشد منفی داشتیم، در سال 92 رشد منهای یک و دو داشتیم، در سال 93 سه درصد رشد داشتیم، در سال 94 رشد دو درصد داشتیم که در مجموع 5 درصد می‌شود. چقدر رشد ایجاد شود تا گذشته را جبران کند؟ ما هنوز به سال 90 نرسیدیم، بنابراین این حرف درست است. ما آثار رونق را در همه بخش‌ها نمی‌بینیم، اما امسال یک حرکت خوبی شروع شد. همین حرکت را باید با امید بیشتری ادامه دهیم. آثارش اشتغال برای همه آنهایی است که دنبال کار هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌های عربی درباره ایده‌های ایران برای اجلاس آستانه و وضعیت سوریه، گفت: مسئله سوریه بسیار مهم است. بیش از 5 سال درگیری در سوریه بود. در مجموع ما خوشحالیم از اینکه یک آتش‌بسی مورد توافق قرار گرفت. قدم مثبتی است که در سوریه آتش‌بس بین دولت و برخی گروه‌ها صورت گرفت، البته همه گروه‌ها نیستند. دو گروه داعش و جبهه النصره که تروریست هستند، مطرح نیستند، اما بقیه گروه‌ها در این آتش‌بس حضور دارند. مجموعا این آتش‌بسی که شده را باید حفظ کنیم و نگذاریم جنگ شروع شود.

روحانی ادامه داد: نکته اساسی اینکه قبلا می‌گفتند مذاکره بین سیاسیون و خارج‌نشینان بود و اینها صحبت می‌کردند و دوباره می‌رفتند، اما امروز مذاکره بین دولت و گروه‌هایی است که در صحنه هستند. امروز گروه‌های مسلحی که آتش‌بس را پذیرفتند، می‌توانند یک مذاکره واقعی و جدی را تحقق ببخشند. سه کشور ایران و روسیه و همچنین ترکیه تلاش زیادی برای اجلاس آستانه کردند که در روزهای آینده این اجلاس برگزار می‌شود. اساس آن مذاکره سوری سوری است. مذاکره دولت سوریه با گروه‌هایی که هم مخالف و هم مسلح بودند و هم جنگیدند و امروز‌ آتش‌بس را قبول کردند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه تلاش ما این است که قدم اول در آستانه، قدم پایانی نباشد، بلکه آغازی باشد که ادامه پیدا کند. حل مسئله سوریه یک یا دو مسئله نیست و گروه‌های مسلح معلوم نیست کجا هستند؟ داعش و جبهه النصره با هم هستند. مسئله کردها و نیروهای مختلف در سوریه باید حل شود. تلاش جمهوری اسلامی ایران بر این بوده که مسئله سوریه از طریق سیاسی و مذاکره حل شود. توان‌مان را به کار گرفته و می‌گیریم تا ببینیم چه کسی و کدام دولت و رئیس‌جمهور حاکم باشد. این موضوع وابسته به همه مردم سوریه است و هیچ کسی حق ندارد از طرف مردم سوریه تصمیم بگیرد. ما باید فضا را برای صلح و انتخابات آزاد در سوریه فراهم کنیم.

به گزارش تسنیم، خبرنگار شبکه خبری روسیا الیوم از رئیس‌جمهور پرسید که شما حدود 4 سال پیش وعده کردید که رابطه ایران با کشورهای همسایه و عربستان بهبود پیدا می‌کند، اما تشنج بین ایران و عربستان بیشتر شد؛ رابطه این دو کشور قطع و سفارت‌ها بسته شد، در عین حال سخنانی از میانجیگری‌ کشورهایی نظیر کویت و عراق بین ایران و عربستان است و اینکه آقای ابراهیم جعفری پیام‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌‌ها آورده است. شما این حرکت‌ها را تأیید می‌کنید؟ آیا پیام‌هایی رد و بدل شده؟ شرایط ایران برای رابطه با عربستان چیست؟

روحانی در پاسخ به این سوال گفت: همواره اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان و به خصوص کشورهای اسلامی است، شورای همکاری خلیج فارس نیز از این امر مستثنی نیست. اعضای این شورا همسایگان جنوبی هستند و ما همیشه خواهان روابط خوبی با آنها بوده‌ایم، تلاش ما بر این بوده که روابط ما با این کشورها بهتر شود، عربستان‌سعودی مشکل را از حمله به یک کشور همسایه که مبنایی نداشت و امروز هم هیچ مبنایی ندارد، آغاز کرد. به نفع منطقه و عربستان است که هر چه سریع‌تر این حملات را به کشور برادرمان یمن قطع کرده و مداخلات در امور تروریسم منطقه را قطع کند.

رئیس شورای عالی امنیت‌ملی با بیان اینکه ما در رابطه دو جانبه با عربستان مشکلی نداریم که بخواهیم آن را حل کنیم، گفت: مشکلات ما مربوط به تجاوز عربستان به یمن و مداخلات عربستان در بحرین و برنامه‌هایی است که وی در حمایت مالی از ترویسم در منطقه دارد، است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما با عربستان در گذشته مذاکرات و صحبت‌هایی داشتیم، مسئله اعدام شیخ نمر و سفارتخانه عربستان رخ داد و عربستانی‌ها یک جانبه روابط  خود را قطع کردند. ما خواستار قطع رابطه نبودیم. از آن زمان تا به حال کشورهای مختلفی به عنوان اینکه بین ایران و عربستان میانجگری کنند، آمدند و کشورهای زیادی مانند کویت و عراق و اگر بخواهم نام ببرم بیش از 8 کشور بودند که با ما صحبت کردند.

روحانی ضمن ابراز امیدواری برای حل ریشه‌های مسئله ایران و عربستان، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم که در منطقه صلح و ثبات برقرار شود، ایران نه قصد دخالت در امور عربستان را دارد و نه می‌خواهد عربستان از صحنه سیاسی منطقه حذف شود و جایی که می‌تواند نقش داشته باشد، آن نقش را نداشته باشد. آنها نباید کشور همسایه مظلوم را بمباران و در امور آنها مداخله کنند، متاسفانه تروریست‌ها از منابع مالی عربستان استفاده می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم عربستان راه درستی را انتخاب و تصمیم درستی اتخاذ کند، ما حاضریم به عربستان در حل مسئله یمن و مسائل منطقه کمک کنیم و حاضریم  با کمک به عربستان در کل منطقه ثبات و وحدت بیشتری با تلاش ما ایجاد شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت یازدهم چه اقدام چالشی در مسیر تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید و افزایش تولید انجام داده است؟ گفت: مسئله اقتصاد مقاومتی برای کشور اهمیت دارد. دولت در تلاش برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. خوشبختانه خود مسئله برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسان‌تر کرد. برجام یک سرمایه‌گذار نیست، برجام یک تولیدگر نیست که بگوییم برجام کجا سرمایه‌گذاری کرد؟ برجام فضا را آماده می‌کند، موانع را بر می‌دارد. باید همه دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم.

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی گذاشتند. اولین کاری که صورت گرفته مسئله نفت و گاز بود. ساده‌ نیست که یک مرتبه تولید نفت از دو میلیون به سه میلیون برسد. صادرات نفت ما از یک میلیون و 100 هزار بشکه به بالای دو میلیون برسد. کار آسانی نیست، اضافه کردن یک میلیون بشکه نفت و تولید آن. چاه‌هایی که بسته شده باز شود و آماده شود. صنعت نفت کار بسیار بزرگ و عظیمی انجام داد. این کار بسیار بزرگی است که امروز انجام گرفته است. در مسئله نفت و گاز و پتروشیمی‌ها در حال افتتاح هستیم.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست‌خبری گفت: جهش اقتصاد مقاومتی این است که تولید بالا برود و صادرات بیشتر شود. اقتصاد مقاومتی، یعنی اشتغال بیشتر شود. امروز در بخش‌های مختلف و کشاورزی تحولی مثل خودکفایی گندم رخ داد. تولید کشاورزی از 97 میلیون تن به 117 میلیون تن رسیده است. این یک جهش و حرکت بزرگ بود. همچنین در بخش تولید خودرو جهشی صورت گرفت. تولید خودروهای مشترک ساخت داخل و خارج تا پایان امسال شروع می‌شود که یک حرکت بسیار خوبی است و قرار است 30 درصد آن صادر شود و اینها همان اقتصاد مقاومتی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ابتکار مبنی بر اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای پیگیری مواد حقوق شهروندی که مربوط به نهادهای دیگری غیر از دولت است، دارد؟ گفت: حقوق شهروندی جزو قول‌های بنده در انتخابات سال 92 بود. در انتخابات یکی از وعده‌هایم تهیه منشور حقوق شهروندی و تلاش برای اجرای آن بود، البته در 100 روز اول دولت اولین نسخه آن را منتشر کردیم.

وی افزود: طی این مدت نظرات و پیشنهادات اصلاحی به دولت ارسال و منشور تکمیل شد، بحث‌های فراوانی صورت گرفت، با همه دستگاه‌های دولتی بحث کردیم و جلسات متعددی با حقوق‌دانان و اساتید برگزار کردیم تا یک منشور بسیار خوبی تهیه شد و قطعا بعدها این منشور کامل‌تر می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی و به خصوص فصل سوم آن متکی بر مواد قانونی اساسی است، تصریح کرد: این منشور منطبق بر قانون اساسی خطی مشی و برنامه رئیس‌جمهور را  اجرا می‌کند. منشور حقوق شهروندی را به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم آن را اجرا کنند.

به گزارش تسنیم، روحانی افزود: حقوق شهروندی تنها به دستگاه اجرایی تعلق ندارد؛ اگر همه دولت همین حقوق شهروندی را اجرا کنند قوای دیگر هم در این زمینه به دولت کمک می‌کنند. امیدوارم دو قوه دیگر به کمک قوه مجریه بیایند و به اجرای آن کمک کنند، منشور حقوق شهروندی پشتوانه قانونی دارد و باید آن را اجرا و عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مواد حقوق شهروندی هنوز عملیاتی نشده است، تصریح کرد: به عنوان رئیس‌جمهور همواره این مسائل را دنبال می‌کنم. از طریق وزیر دادگستری که پیوند دو قوه مجریه و قضائیه را بر عهده دارد این مسئله را به صورت شفاهی و کتبی دنبال می‌کنم، برخی مسائل هستند که حل آن زمان می‌برد. دل‌مان می‌خواهد همین امشب آنها انجام شود و تلاش‌مان را می‌کنیم، البته توان ما به همان حدی است که در قانون اساسی آمده و در این راستا به کمک دیگران نیازمندیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه رسالت درباره تمدید تحریم «آیسا» که از رئیس‌جمهور پرسید چطور شد در حالی که آنها تحریم‌ها را برنداشتند، شما این سندها را امضا کردید؟ گفت: در برجام مقصودمان تحریم‌های هسته‌ای است، برای تحریم‌های دیگر مذاکره نکردیم و دنبال آن نیز نبودیم. بحث‌ تحریم‌های هسته‌ای با اجرایی شدن برجام در بخش‌های دولتی تقریبا اجرا شد. در بخش نفت و گاز تحریمی نداریم. در نقل و انتقال پول نفت مشکل داریم و اما در سرمایه‌گذاری مشکلی نداریم. برای اینکه بدانیم بعد از برجام چه مشکلاتی رفع شد، از وزیر نفت پرسیدم قبل و بعد برجام چطور شده؟ الان برای برخی تجهیزات مهم یک دهم سابق پول می‌دهیم. اکنون راه باز شده که برخی از داروها و وسایل پزشکی برخی کشورها که خیلی ایده‌آل بود، بگیریم. اکنون در این زمینه‌ها مشکلی نداریم. اکنون مشکل یک جا هست و در بانک است. در واقع بخش مالی مانده است.

"اگر اکنون مشکل باشد، عمدتا غیر برجام است. پس تحریم‌ها برداشته شده، اما در مورد اینکه آمریکایی‌ها بدعهد شدند، باید بگویم «آیسا» نه اینکه یک تحریم باشد، آیسا تحریم جدید نیست و اجرا هم نشده است. تمدید یک تحریم قبلی است، البته همین مسئله نیز اگر اجرا می‌شد نقض برجام است. من در‌ سخنرانی 16 آذر هم گفتم که اگر آمریکایی‌ها تمدید آیسا را بلااثر نکنند و اجرا شود، نقض فاحش برجام است."

به گزارش تسنیم، روحانی افزود: کنگره قانون آیسا را تمدید کرد، اما رئیس‌جمهور آمریکا این را امضا نکرد. دولت آمریکا با فشارهایی که جمهوری اسلامی ایران به آمریکایی‌ها و 1+5 وارد کرد بلافاصله این را بلااثر کرد و اگر بلااثر کردند، ما آرام ننشسته بودیم چون خیلی چیزها تحقق پیدا می‌کرد. اگر این قانون اجرا می‌شد، خیلی برنامه‌ها داشتیم، البته بنده به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دستوری دادم که یکی اجرا و دومی در حال اجراست. این قدم‌ها برداشته شده است.

وی ادامه داد: اینکه چطور این توافق را انجام دادیم، این توافق چارچوبی داشت که بر مبنای آن به مکانیزم‌ها عمل خواهیم کرد. یک بخشی از این اجرائیات شب گذشته انجام شد، برخی از برجام همین دو روز پیش اجرا شد. بخش فردو دیروز اجرایی شد. از آن طرف هم برخی تحریم‌ها برداشته شد، اما در زمینه بانکی هنوز باید تلاش کنیم. متاسفانه آمریکایی‌ها بدعهدی کردند و ممکن است باز هم بدعهدی کنند، البته ما باید خود را برای هر شرایطی آماده کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برجام برای آمریکا هم خیر است و ممکن است در آمریکا از آن خوش‌شان نیاید، اما این به ضرر کسی نیست و بازی برد برد است و به نفع همه است. به نظر من چیزی نیست که دولتی و یا فردی آن را نقض کرده و زیر پا بگذارد. این مسیر را ادامه می‌دهیم. باید تدبیرمان را به کار ببندیم. پایه‌های برجام مستحکم است. ما باید حواس‌مان جمع باشد و از این فضای به وجود آمده برای کشور و مملکت استفاده کنیم.

خبرنگار بلومبرگ از روحانی پرسید که آقای ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا چند روز آینده به کاخ سفید خواهد رفت. چه تدابیری اندیشیده‌اید، اگر ایشان تصمیم بگیرند مجددا درباره برجام مذاکره کنند؟ آمدن ترامپ به کاخ سفید بر تصمیم شما برای شرکت در انتخابات سال آینده چه تاثیری دارد؟ تضمین می‌کنید که سال آینده کاندیدا شوید؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال گفت: آقای ترامپ رئیس‌جمهور منتخب تا به حال اظهاراتی که نسبت به برجام انجام داده، این بوده که خوشحال نیست و توافق خوبی نیست. وی تعبیرات مختلفی انجام داده که بیشتر شعار است. من بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد، به دلیل اینکه توافق برجام دو جانبه نیست.

روحانی افزود: آقای ترامپ وقتی وارد کاخ سفید شود، نمی‌تواند بگوید من خوشم می‌آید یا نمی‌آید. مذاکره مجدد معنایی ندارد. مذاکرات مقدمه‌ای برای توافق بوده است. سال‌ها از آغاز آن گذشته و زمان برده است. مذاکرات راجع به مسائل هسته‌ای از سال 82 شروع شده و زمان زیادی برد تا به توافق رسید. بازگشت به گذشته معنایی ندارد. هیچ‌گونه مذاکره‌ای در برجام در کار نخواهد بود. مذاکره و توافق انجام گرفته و تمام شده است. تقریبا به صورت یک سند بین‌المللی درآمده است.

به گزارش تسنیم، وی همچنین گفت: وجود رئیس‌جمهور جدید در آمریکا تأثیر خاصی در انتخابات ایران نخواهد داشت و ایران روند خود را دارد. مردم تلاش خودشان را در انتخابات انجام می‌دهند و مسلما آنچه که خواست مردم باشد، در انتخابات اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رئیس شورای عالی امنیت‌ملی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه مهمترین اقدامی که در دوران باقیمانده از دوره ریاست‌جمهوری یازدهم انجام خواهید داد چه مسئله‌ای است؟ گفت: چیزی که در شش ماه باقیمانده از عمر دولت به دنبال آن هستیم، تکمیل دو سه پروژه مهم است؛ مقصودم پروژه‌های عمرانی نیست، بلکه طرح‌های اساسی است که دولت در زمینه اقتصادی به دنبال آن بود، دولت تلاش کرد محیط آرام اقتصادی به وجود بیاورد و نگذارد نوسان‌های شدید در اقتصاد ایجاد شود.

وی افزود: تلاش دولت کاهش تورم و ادامه یافتن این کاهش بود، اینکه تورم تک رقمی را تا پایان دولت به انجام برسانیم کار سختی است و برای تحقق آن روزانه مراقبت و مواظبت می‌کنیم. در زمینه رشد اقتصادی تلاش‌مان این بود که در تمام بخش‌ها از رکود خارج شویم، اما در بعضی از موارد مشکل داریم؛ بخش ساختمان راکد است و باید تحولاتی صورت بگیرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه اشتغال حرکت خوبی در دو سال گذشته صورت گرفته است، هر سال 700 هزار شغل ایجاد شده که کار بسیار مهمی است، این روند با شدت بیشتری باید ادامه یابد. اقتصاد مقاومتی را  باید بتوانیم تا پایان دولت ادامه داده و نهایی کنیم. باید از فضایی که برجام به‌ وجود آورده در سال‌های پیش رو استفاده کنیم، سرمایه‌گذرای‌های مهمی آغاز و شروع شده که باید در بخش‌های مختلف تکمیل شود.

به گزارش تسنیم، روحانی ادامه داد: در همین مسئله حمل و نقل ریلی، خرید لوکوموتیو‌ها، ماشین و خودرو و هواپیما با مشارکت شرکت‌های خارجی و هواپیما حرکت خوبی در بنادر ایجاد شده و توسعه خوبی به وجود آمده است. بخشی از توسعه بنادر ما در چابهار تا پایان امسال و دولت به افتتاح می‌رسد. کار بسیار عظیمی است. یکی از مسائلی که دولت از آغاز دنبالش بود، ایجاد وحدت و اتحاد بیشتر در بین جامعه بود.

وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم وحدت، اتحاد، شادابی و نشاط در جامعه به وجود بیاید، افزود: نگذاریم شکاف ایجاد شود و فاصله‌ها بیشتر شود، این فاصله‌ها باید کم شود، در  مسئله قومیتی و مذهبی تلاش بسیاری برای اینکه پیوستگی اقوام بیشتر و بیشتر شود، همه باید به دنبال عزت بیشتر و اتحاد بیشتر ایران عزیر باشیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دنبال این بودیم وحدت بین مذاهب و ادیان مختلف بیشتر شود، فضاهای مختلف آموزشی و علمی بهبود یافت، شرکت‌های دانش‌بنیان امروز کار بسیار بزرگی انجام می‌دهند و اشتغال و تولید خوبی ایجاد می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان حدود 20 میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند و تحول بزرگی در این بخش صورت می‌گیرد، برای توسعه اقتصاد و علمی نیازمند فضای آرام در بخش‌های مختلف هستیم.

وی گفت: تلاش می‌کنیم فضای رشد اقتصادی و اشتغال، سیاست خارجی و روابط ما با دنیا  و با کشورهای منطقه ادامه یابد و این راه را ادامه می‌دهیم. در پی ایجاد فضای فرهنگی و اجتماعی و آن اخلاق حسنه‌ای که باید در جامعه  استقرار پیدا کند با نام احیای اخلاق هستیم، این فضا در 6 ماه باقیمانده ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش تسنیم، روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس 24 مبنی بر اینکه ایران، ترکیه و روسیه در استقرار آتش‌بش در سوریه نقش موثری داشته‌اند. آیا  مذاکرات آستانه می‌تواند نتیجه بخش باشد و  منجر به ادامه آتش‌بس شود؟ گفت: شما بیان کردید که با تلاش ایران روسیه و ترکیه آتش‌بس برقرار شد و این پاسخ سوال شماست، به این معنی که اگر سه قدرت ایران، روسیه و ترکیه قادر هستند در حلب و در کل سوریه با گروه‌هایی که امروز می‌جنگند آتش‌بس برقرار کنند، یعنی این سه کشور قابل نفوذ هستند و می‌توانند در این زمینه نقش ایفا کنند.

رئیس‌جمهور گفت: این سه کشور‌ آماده مذاکره هستند، معنای آن این است که قدم اول موفق و نتیجه بخش بوده، همان‌طور که اشاره کردید دیگرانی که در مسئله سوریه از گذشته فعالیت می‌کردند، امروز در آستانه حضور ندارند، زیرا فعالیت برخی از آنها مخرب بوده و به تروریست‌ها کمک می‌کردند و این درست است. متاسفانه فعالیت برخی از کشورها مخرب بود و مثبت نبود و به تروریست‌ها کمک می‌کردند، ‌برخی از این کشورها در مذاکرات آستانه حضور ندارند، اما در عین حال به نظر ما آنچه مهم است اینکه گروه‌هایی که الان می‌خواهند با دولت مذاکره کنند، بتوانند در زمینه‌هایی که گام‌های اولیه محسوب می‌شود، به توافق برسند.

وی در پایان گفت: امیدواریم اجلاس آستانه بتواند در اولین قدم موفقیت خودش را به دست آورد، البته این روند باید ادامه یابد و جلسات متعددی باید تشکیل شود تا به نتیجه برسد، آنچه نظر ما و خواست ایران است اینکه آتش‌بس ادامه یابد، به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات کمک شود تا سپس مبارزه با تروریسم ادامه یابد، یعنی داعش و جبهةالنصره و گروه‌هایی که به آنها وابستگی دارند، جنگ با آنان ادامه یابد و در نهایت سوریه بتواند به یک ثبات و استقلالی برسد که در آن ثبات و استقلال، شرایط برای یک انتخابات واقعی و تحول برای آینده سوریه تحقق یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر