۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۵۳۴۹
مالاریا تهدید جدی برای افراد در تمامی سنین است؛ مخصوصاً آنهایی که در آسیا و جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند یا آنهایی که توسط حشره آلوده آنوفلِ ناقل مالاریا گزیده شده‌اند.
به گزارش پایداری ملی، مالاریا تهدید جدی برای افراد در تمامی سنین است؛ مخصوصاً آنهایی که در آسیا و جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند یا آنهایی که توسط حشره آلوده آنوفلِ ناقل مالاریا گزیده شده‌اند.

ممکن است مزه نیش آنها را چشیده باشید یا نه، اصلاً آن قدر خوش‌شانس بوده‌اید که این حشره‌های موذی دور و اطراف شما پیدایشان نشده باشد.

انگل‌های تراریخته؛ حافظ شما در برابر بیماری مالاریا

 در هر حال، ممکن است یک حشره مبتلا و آلوده انگلی به نام پلاسمودیوم فالسیپاروم (Plasmodium falciparum) که یک جانور تک‌سلولی است توانسته به سرعت در بدن شما مأوا گرفته باشد. شما اصلاً متوجه نخواهید شد که انگل وارد کبد شما شده و شروع به تکثیر کرده است. اما پس از آن، ده‌ها هزار انگل وارد خود شما می‌شوند و شروع به خوردن مسیر خود در سلول‌های خونی می‌کنند…

برایتان متأسفیم! حالا دیگر مالایا دارید!

اما نگران نباشید! به تازگی محققان در سیاتل در تحقیق کوچکی که متشکل از داوطلبان انسانی بود،  توانسته‌اند واکسنی را اختراع کنند که ظاهراً امن است و در ایجاد پاسخ ایمنی به مالاریا با تراریخته کردن یا اصلاح نژاد این انگل‌ها می‌تواند مؤثر باشد. در این تحقیق جهانی، برای از بین بردن رنجی که مبتلایان به مالاریا می‌کشند آزمایش بهتر، درمان، ریشه‌کنی و توسعه واکسن مؤثر را انجام می‌شود.

انگل‌های تراریخته؛ حافظ شما در برابر بیماری مالاریا

تأثیر جهانی مالاریا چیست؟

مالاریا تهدید جدی برای افراد در تمامی سنین است؛ مخصوصاً آنهایی که در آسیا و جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند یا آنهایی که توسط حشره آلوده آنوفلِ ناقل مالاریا گزیده شده‌اند. با یک گزش، حشره بین ۸ تا ۱۰ انگل را وارد بدن می‌کند و تنها یکی از آنها می‌تواند منجر به عفونت مالاریا شود. حتی موارد خفیف مالاریا ممکن است منجر به علائمی شبیه به آنفولانزا و تب شود. مالاریا در کودکان و نوزادان منجر به معلولیت‌های دائمی می‌شود و تأثیرات منفی جبران‌ناپذیری از نظر اجتماعی و اقتصادی در پی دارد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سال ۲۰۱۵، موارد جدید ابتلا به مالایا ۲۱۲ میلیون گزارش شده است که ۴۲۹ هزار تا از آنها منجر به مرگ شده است. در امریکا، هر سال حدود ۲ هزار مورد ابتلا به مالاریا شناسایی می‌شود که بیشتر آنها مربوط به مسافرانی هستند که از شهرهای خارجی می‌آیند.

انگل‌های تراریخته؛ حافظ شما در برابر بیماری مالاریا

با اینکه مطالعات مربوط به انگل‌هایی که منجر به مالاریا می‌شوند تا سال ۱۸۸۰ انجام نشده بود، این بیماری که اصطلاحاً آن را به دلیل هوای بد به نام (mal aria) می‌خواندند، حدود ۴ هزار سال است بشر را گریبان‌گیر خود کرده است.

اگر چه، ما همه حشرات را انگل‌های خون‌آشام می‌دانیم اما حشره آنوفل یک حشره میزبان است که انگل یا باکتری را با خود حمل می‌کند. یک انگل موجود زنده‌ای است که غذای خود را به قیمت جان میزبانی که از آن تغذیه می‌کند می‌پردازد. با وجود این که معمولاً این نام را زیاد نشنیده‌اید، اما تنوع این انگل‌ها بسیار زیاد است و شامل انگل‌هایی می‌شود که توسط حیوانات منتقل می‌شوند؛ مانند کرم قلاب‌دار، کریپتوسپوریدیوم که انگل موجود در آب‌های تصفیه‌نشده است یا شپش ناحیه تناسلی که معمولاً از طریق ارتباط جنسی سرایت می‌کند.

انگل‌های تراریخته؛ حافظ شما در برابر بیماری مالاریا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر