۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۲۵۲۷۱
فرماندار اراک با بیان اینکه پدافند غیرعامل مصون‌‌سازی اهداف سازمانی است، گفت: باید قبول کرد که در استان و شهرستان و کشور توجه قابل قبولی به پدافند غیرعامل نشده است و مسئولان کم توجهی کرده‌اند.
به گزارش پایداری ملی، حسین بختیاری در نشست شورای پدافند غیرعامل گفت: در پدافند غیرعامل همه راه‌‌ها جهت واکسینه کردن هدف و تحقق اهداف را در هر شرایطی باید بتوان دنبال کرد.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل برای هر دستگاهی می‌تواند تعریفی مجزا داشته باشد، افزود: بدون شک پدافند غیرعامل در کشور، استان و شهرستان اراک آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته تا توسعه کشور را همانند کشورهای پیشرفته به دنبال داشته باشد.

بختیاری تصریح کرد: شاید آخرین حادثه‌ای که باید به صورت پدافند غیرعامل به صورت کارشناسی و علمی پیش بینی می‌شد، حادثه قطار سمنان بود. به طور مثال اگر پیش بینی کنیم که در کنار  ریل راه‌آهن جاده‌ای معمولی به موازات خط راه‌آهن برای تردد بعضی ماشین‌ها در نظر گرفته شود، شاهد چنین حادثه‌هایی نمی‌شدیم چراکه یکی از دلایل این حادثه این بود که دسترسی برای نجات افراد توسط دستگاه‌های امدادرسان فراهم نبود که باعث بیشتر شدن تلفات شد.

وی ادامه داد: طبق اصول پدافند غیرعامل ابتدا باید از بروز حوادث پیشگیری کرد و خدمات به گونه‌ای انجام شود که در مواقع اضطراری مردم کمتر آسیب ببینند.

بختیاری گفت: پدافند غیرعامل اولین بار در سال 82 توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، اما تا سال 90 تقریبا اقدامی در این حوزه صورت نگرفت و از سال 90 به بعد سازمان مربوطه تشکیل و فعالیت‌های آن آغاز شد.

فرماندار اراک تصریح کرد: در چند سال اخیر موضوع پدافند غیرعامل در کنار ساماندهی کارگاه‌ها و کارگروه‌ها و ستادهای مدیریت بحران استان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در استان مرکزی نیز فعالیت‌ها از دو سال اخیر شروع شده، اما به دلیل نبود سازماندهی این تلاش‌ها ماندگاری نداشته است که در حال حاضر در حال سازماندهی شدن است.

فرماندار گفت: در شهرستان اراک در سال 93 اقدامات محدودی به طور مقطعی انجام شد و از این لحاظ رتبه سوم را بین فرمانداران کسب کردیم در حالیکه تنها مکاتبات محدودی صورت گرفته بود و این مهم نشان می دهد در کل فعالیت‌ دراین زمینه کم است.

فرماندار اظهار کرد: امید است با فعال شدن دبیرخانه شورای پدافندغیرعامل در این زمینه گام‌های مستمر و ماندگاری برداشته شود.

بختیاری تاکید کرد: انتظار می‌رود فعالیت‌ دستگاه‌های اجرایی در این زمینه به طور مستمر ادامه یابد و مقطعی نباشد و با تشکیل دبیرخانه این شورا در فرمانداری و تعیین متولیان این مهم ساماندهی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در درجه اول باید تلاش کرد تا جای ممکن هیچ حادثه‌ای پیش نیاید و در صورت بروز این حوادث عوارض و تلفات به حداقل ممکن برسد، افزود: برای این مهم دستورالعمل و جزوات آموزشی جمع بندی، تقسیم و یک نسخه به دستگاه‌های عضو شورا داده شود و همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به معرفی رابط ماندگار پدافند غیرعامل در فرمانداری اقدام کنند، همچنین باید جلسات ماهیانه تشکیل شود و حداقل دو نفر از دستگاه‌های اجرایی شامل رئیس اداره یا معاونت مربوطه و کارشناس مربوطه حضور پیدا کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر