۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۲۵۱۴۹
در جلسه ی کارگروه فرعی قرارگاه زیستی استان مطرح شد
حری مدیرکل پدافندغیرعامل استان با تأکید بر لزوم بازگرداندن حقابه ی تالاب شادگان و احیای رودخانه ی کارون جهت حفظ محیط زیست استان از نابودی، بر بعضی مصوبات مهم جلسه مانند تشکیل فوری کمیته ی عملیاتی تخصصی به دبیری سازمان محیط زیست استان با حضور ادارات و سازمان های ذیربط ، رهاسازی ماهیان بومی در حوزه آبی استان توسط اداره کل شیلات با اولویت تالاب شادگان ، توقف ارسال بچه ماهی به دریاچه پشت سدها تأکید نمود.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، در جلسه کارگروه فرعی قرارگاه زیستی استان با موضوع ارائه ی راهکارهای عملیاتی کنترل و مقابله با رشد و تکثیر ماهی تیلاپیلای زیلی که روز چهارشنبه 8 دی در استانداری خوزستان به ریاست مدیرکل پدافند غیرعامل، و با حضور رئیس گروه آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیران کل محیط زیست، شیلات و دامپزشکی استان و رئیس پژوهشگاه آبزی پروری جنوب کشور و نمایندگانی از دانشگاه های شهید چمران اهواز، علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به مصوبه قرارگاه زیستی استان در خصوص مقابله با تکثیر ماهی تیلاپیای زیلی درآب های استان، به لزوم تشکیل این کارگروه و اهمیت این مسأله در حوزه اکوسیستم استان اشاره کرد. دکتر مرمضی رئیس پژوهشگاه آبزی پروری جنوب کشور با بیان سابقه صید این ماهی برای اولین بار در سال 1390 در تالاب شادگان، گفت این ماهی به میزان زیادی در تالاب شادگان تکثیر پیدا کرده است، وی افزود: نسبت امگا 6 به امگا 3 در این ماهی به نسبت سایر ماهی ها بالاتر می باشد و لیکن با معیارهای سازمان جهانی بهداشت مغایرتی ندارد. مرمضی همچنین به ارائه ی راهکارهای عملیاتی برای مقابله با تکثیر این گونه ماهی اشاره کرد.

«توسعه ی لجام گسیخته ی صنایع ملی در خوزستان تأثیرات زیانباری بر محیط زیست استان گذاشته است»

 

رئیس گروه آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه مشکل اصلی این گونه ماهی،  تهدیدِ دیگر گونه های بومی استان می باشد، اعلام کرد هر اقدامی در مورد پیشگیری در حوزه محیط زیست بهتر از جبران است.

لاهیجان زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز ضمن مهم برشمردن اقدامات انجام شده در حفاظت از محیط زیست در مقابل تأثیرات مخرب صنایع عظیم استان، به محدودیت امکانات این سازمان برای رویارویی با تمام این مشکلات اشاره کرده و خواستار تشکیل کمیته ی استانی و عزم همگانی برای عملیاتی شدن راهکارهای موجود شد . خانم دکتردهقان معاون پژوهشگاه آبزی پروری جنوب نیز با اشاره به اینکه در حوزه ی مسائل طبیعی نمی توان بر متغیر خاصی تأکید نمود و لازم است که مسائل مربوط به آن به صورت یکپارچه و در قالب یک اکوسیستم واحد نگریسته شود، به تأثیر تنزل سطح کیفی آب های استان در اثر ورود پساب های صنعتی به تالاب ها و رودخانه ها اشاره کرد و معضل پساب های صنعتی را یکی از عوامل مهم در برهم زدن تعادل طبیعت استان و بروز مشکلات بعدی دانست.

محمد حری مدیرکل پدافندغیرعامل در خاتمه با تأکید بر لزوم بازگرداندن حقابه ی تالاب شادگان و احیای رودخانه ی کارون جهت حفظ محیط زیست استان از نابودی، بر بعضی مصوبات مهم جلسه مانند تشکیل فوری کمیته ی عملیاتی تخصصی به دبیری سازمان محیط زیست استان با حضور ادارات و سازمان های ذیربط ، رهاسازی ماهیان بومی در حوزه آبی استان توسط اداره کل شیلات  با اولویت تالاب شادگان ، توقف ارسال بچه ماهی به دریاچه پشت سدها تأکید نمود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر