۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۵۱۳۳
به مناسبت 9 دی؛
دشمنان نظام با هم دستی نوکران در آستین بزرگ شده ی انقلاب با نقشه ای از پیش تعیین شده و هدفمند در ابتداء امر به دنبال تضعیف و تخریب هدف های انقلاب بر آمدند و بر آن پا فشاری نمودند آنان با تصور خام اینکه مردم ایمانشان ضعیف گشته و از انقلاب و حکومت آن نا امید شده اند دست به هر کاری زدند و گمان بردند که اکثریت این مردم هم پای آنان خواهند شد.
دشمنان نظام با هم دستی نوکران در آستین بزرگ شده ی انقلاب دنبال بهانه ای برای اجرای نقشه شان می گشتند که بهترین گزینه پیشروی آنها انتخابات ریاست جمهوری 88 بود. آنان با هدف چه پیروزی و چه شکست برای بر اندازی نظام وارد عرصه انتخابات شدند. شاید عناصر شناخته شده در انتخابات مهره های شاخه های اصلی این فتنه نبوده اند ولی به گونه ای آنان را در عرصه قرار دادند  که شدند مهره ی اصلی صفحه پازل فتنه گران.

فتنه گران گمان کردند در بررسی 30 ساله خود مردم ایران را شناخته اند اما با حرکاتی که به دنبال جمع کردن نیرو دور خود انجام داند باعث ایجاد بصیرت در مردم شده و همان قدر نیرو های حامی خود را از دست دادند و باز هم متوجه گمراهی خود  نشدند و با اهانت ها ی مکرر به مقدسات همان مردمی که آنان ادعای حمایت از آنها را داشته باعث نابودی خودشان و نقشه پلیدشان گردید.

حماسه واقعه ایست که در برهه ای از زمان نقش اساسی ای در سرنوشت یک یا چندین ملت ایفا می کند. در همه تاریخ حماسه در پی ایجاد مشکل و یا فتنه و یا نابهنجاری ای که به مزاج آن ملت خوش نیاید رخ می دهد. همچنین باید بدانیم علت چیزی است که باعث کار یا فعالیتی از سوی فاعل می شود و زمینه به چیزی گفته می شود که در آن فعالیت یا کار، نقش جنبش یا تحرک آفرینی فاعل را ایفا می کند.

در راستای رسیدن به عوامل ایجاد کننده حماسه 9 دی لاجرم نیاز می باشد تا به چند سوال  قبل از ورود به آن عرصه پاسخ داده شود ، این سوالات را می توان به سه قسم تقسیم کرد، 1-  مردمی که این حماسه را خلق کردند چگونه مردمی بودند؟ 2- جامعه ای که در آن حماسه رخ داده چگونه جامعه ای بوده ؟ 3- فضای اجتماعی آن مقطع از زمان چگونه فضایی بوده؟

پاسخ سوال شماره ی یک : ملت ایران از دیدگاه امام خمینی(ره): «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیر المؤمنین و حسین بن علی  علیهم السلام  می باشند، آن حجاز که در زمان رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی کردند و با بهانه هائی به جبهه نمی رفتند که خداوند تعالی در سوره توبه به آیاتی که آن ها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است، و آن قدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل در منبر به آنان نفرین کرد.

 و آن اهل عراق و کوفه که به امیر المؤمنین آن قدر بدرفتاری کردند و از اطاعتش سرباز زدند که شکایات آن حضرت از آنان در کتب نقل شده است. و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سید الشهداء  علیه السلام آن کردند که شد و آنان که در شهادت دست آلوده نکردند یا گریختند از معرکه، و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد.

  اما امروز می بینیم که ملت ایران از قوای مسلح نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و داوطلبان در جبهه ها و مردم در پشت جبهه ها با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاری ها می کنند و چه حماسه ها می آفرینند و چه کمک های ارزنده می کنند…. و این ها همه از عشق و ایمان و سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان در صورتی که نه در محضر رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  هستند و نه در محضر امام معصوم  صلوات الله علیهم اجمعین  تنها انگیزه آنان ایمان و اطمینان به غیب است. و این رمز موفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف است و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی  تربیت نموده و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم.»

پاسخ سوال شماره دو :  این مردم در حکومتی به سر می بردن که در بتن انقلابشان بوده ، انقلابی که با نثار خون جوانانشان برای بدست آوردن هدف های والایی به آن رسیده بودند؛ بر همین اساس به رهبری امام خمینی کبیر و مردم با ایمان ایران زمین آن حکومت اسلامی که بعد از خلافت امیرالمومنین به کج راهه های سلطنت طلبی و ستمگری رفته بود به سر جای خود بازگشت و انقلاب اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 در تاریخ بشریت ثبت شد و این مردم در چنین جامعه ای بسر می بردند.جامعه مردم سالار.

در نظام مردم سالاری دینی خواست و اراده مردم از شأن و منزلت خاصی برخوردار است و باعث پیدایش و استمرار حاکمیت است، اما باید گفت این خواست و اراده از منطقی خاص پیروی می‌کند که به موجب آن، چنین نظامی از نظام‌های لیبرال دموکراسی غرب و نقش مردم در آن‌ها متمایز گردد.
 

پاسخ سوال شماره سه : فضایی که در سال 88 مردم با آن مواجه بودند فضایی پر از غبار فتنه بود فضایی پراز شبهه و شایعه ، خوب است برای تبیین فضای اجتماعی آن تاریخ ، بررسی مختصری در خصوص فتنه نیز داشته باشیم.

بررسی ابعاد فتنه از دیدگاه امیر مؤمنان علی (ع):

  فتنه چیست؟

ابتدا باید ببینیم فتنه چیست و به چه فضایی فضای فتنه گفته می شود؟ فتنه به دو معنا در نهج البلاغه آمده، یکی جریانی که حق از باطل مطلقاً روشن نیست یا هر دو طرف سهمی از حق و باطل دارند. این فتنه همان است که در اولین کلمات قصار نهج البلاغه آمده است. « کُن فِی الفِتنَهِ کَابنِ اللَبون، لاَظهرٌ فَیُرکَب و لا ضرعٌ فَیُحلَب» در فتنه مثل شتر دو ساله باش که نه پشتی برای بار بردن و نه پستانی برای شیر دادن دارد. بسیاری از دعواهای ناسیونالیستی که در شهر ها است و بسیاری از دعواهای خانوادگی در این حوزه قابل ارزیابی است و هیچ طرفی نمی تواند بگوید که صد در صدحق است یا صد در صد باطل است. اینجا باید بی طرف بود. و با شعارهای جذّاب چهره خود را پوشیده نگه می دارد

 معرفی فتنه سازان   

 عوامل فتنه و زمینه سازان فتنه چه کسانی اند؟

 خطبه 50 نهج البلاغه؛ فتنه و فتنه گران را اینگونه معرفی کرده است:

همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها، پیروی خواهش های نفسانی است. بدعت هایی در احکام آسمانی، بدعت هایی که کتاب خدا آن را نمی پذیرد و گروهی از گروه دیگر یاری خواهند تا بر خلاف دین خدا، اجرای آن را بر عهده گیرند. پس اگر باطل با حق در نیامیزد حقیقت جو آن را شناخت و اگر حق به واسطه باطل پوشیده نشود برای دشمنان دیگر مجال طعنه زدن باقی نمی ماند. لیکن اندکی از حق و باطل به هم می آمیزد، آنگاه شیطان فرصت می یابد و حیلت خواهد نمود تا بر دوستان خود چیره شود و از راهشان منحرف نماید. اما آنان که لطف حق را در یافته باشند، نجات یابند و راه حق را برخواهند گزید. ( ترجمه سید جعفر شهیدی)

علت های مهم واصلی که 9 دی به عنوان یک حماسه بی نظیر در تاریخ ایران اعلام گردید را می توان در موارد ذیل جستجو کرد.

1- اراده خداوند متعال و ایمان به توفیق الهی را عامل اصلی هدایت قلب‌ها و دل‌های ملت ایران برای حضور در عرصه‌های مختلف برشمردند.

2- بدست آوردن بصیرت بی نظیر مردم در فضای پر از فتنه ی سال 88 که با سیر این مراحل ذیل به آن دست پیدا کردند .

 خود آگاهی با توجه به فطرت:

  میدانیم که در فرهنگ اسلامی و سخن معصومان شناخت خود به عنوان بهترین و پر فایده ترین شناخت ها معرفی شده و نزدیک ترین راه برای شناخت خداوند تلقی می شود. البته منظور از خود آگاهی در اینجا ( معرفت نفس )، آن هم به صورت کامل و جامع و عمیق نیست بلکه شناخت اجمالی از خود فطری انسان و ویزگی هایی که هرانسانی فط تا حائز آن باشد نیز کفایت می کند. به عبارت دیگر بدانیم  گرایش به نیکی  ،زیبایی،حق و حقیقت ، ومحبت در یک کلمه  ،جلوهای کمال الهی  در انسان وجود دارد. و مصداق های غیر واقعی هر یک از اینها را  از مصداق های حقیقیشان بشناسیم.

زمان آگاهی با نگاه به آینده  :

یعنی زمان شناسی و موقعیت سنجی و آگاهی از مقتضیات زمانی که در آن زندگی می کنیم.یعنی در حصار گذشته محصور نبودن و در زندان حال گرفتار نشدن. و به آینده نظر کردن یعنی برسنن حاکم بر تاریخ واقف بودن و توانایی تطبیق امروز با گذشته و وقایع امروزین با وقایع مشابه تاریخی را داشتن،برای استخراج درسها و عبرتهای زمانه به منظور ساختن آینده رمشن. و چه آینده ای روشن تر از جهان پس از ظهور حضرت ولی عصر (عج) اصولا جلوه های مهم تمایز تشیع با همه ادیان و مذاهب دیگر همین آینده نگری و تعیین مسئولیت شیعه منتظر برای سهم داشتن در ساختن آینده است. و بخش عمده ای از روایات و احادیث آخر الزمانی  که علایم آخر الزمان و ظهور را بیان داشته اند. و در حقیقت برای منتظران وظیفه و نقش تعیین کرده اند هم به همین خاطر است.راستی هیچ به نشانه های آخرالزمان و علائم غیر حتمی ظهور و تطابق عجیب آنها با زمان حاضر توجه کرده اید.

 جامعه آگاهی  با نگرش جهانی:

به طور خلاصه یعنی شناخت گرایش ها نگرش ها وارزشها و ضد ارزش های حاکم جامعه ای  که در آن زندگی می کنیم ، آن هم بدون هیچ تعصبی.سپس شناخت جامعه رقیب همراه با وقایع نگری و درک ضعف ها و قوت ها و تهدید ها و فرصت های جامعه خود و رقیب  علاوه بر این درک کلی  شرایط حاکم بر جامعه  بین المللی  و نگاه جوامع دیگر  به جامعه اسلامی ایرانی ما و عوامل مهم هویت بخش زندگی ما از دیگر فاکتور های لازم این بخش است .قدم بعدی در این رابطه  درک هویت جمعی خود و نقش و جایگاه خود  به عنوان یک فردی از یک جمع و جزئی از یک کل  منسجم برای رسیدن به جامعه آرمانی و آرمان شهر اسلامی می باشد.

فرقان :

 فرقان یعنی قدرت تشخیص تشخیص خوب از بد حق از باطل ،راه از چاه  هدایت از ضلالت و روشنایی از تاریکی. فرقان همان است که خداوند در قرآن می فرماید و« من یتق اله ،یجعل له فرقانا»  یعنی چنین قدرت تشخیصی حاصل تقوای الهی ،دوری از گناهان و هوای نفس  و جاذبه های دنیایی است.

 اگر کسی خود آگاهی داشته باشد زمان آگاه و جامعه هم آگاه باشد اما تقوا نداشته باشد. نمی تواند انسان بصیری باشد. و سر انجام در کوران فتنه های دوران  حتی اگر تشخیص هم درست باشد در انتخاب دچار گمراهی خواهد شد.

3- حضور منسجم و یک پارچه ی همه اقشار مردم در سراسر کشور و با یک شعار متحد در حمایت همه جانبه از انقلاب و دست آوردهایش بخصوص ولایت فقیه.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح اولین عنصر یعنی اهمیت حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف افزودند: هنر اصلی امام خمینی(ره)، وارد کردن مردم به صحنه بود و در هرجایی که مردم با شجاعت، بصیرت و عمل متناسب با ایمان خود، وارد میدان شدند تمام مشکلات، و بزرگترین موانع در مقابل اراده مردم از بین می‌رود.

4- ایمان دینی مردم و قائل شدن مردم به عنوان وظیفه ملی مذهبی جهت حضور در آن عرصه از تاریخ.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در تبیین ایمان دینی مردم، به عنوان دومین عنصر اهمیت حادثه ماندگار نهم دی افزودند: آن معجزه‌گری که همه مردم را بسیج کرده، به صحنه می‌آورد و با وجود همه سختی‌ها آنان را در صحنه نگه می‌دارد، ایمان قلبی و دینی است چرا که بر اساس ایمان دینی، شما در هر شرایطی پیروز خواهید بود و شکست معنایی ندارد. رهبر انقلاب اسلامی، حماسه نهم دی را از این منظر کاملاً شبیه صدر اسلام و همچنین روزهای پیروزی انقلاب دانستند و خاطرنشان کردند: در این روز، مردم براساس وظیفه دینی خود به میدان آمدند تا نشان دهند بر خلاف تبلیغات فتنه‌گران، مردم ایران ضمن پایبندی به نظام جمهوری اسلامی از عزم و اراده دینی استوار برخوردارند.

بعد از بررسی در خصوص اینکه چه علت هایی باعث ایجاد حماسه نه دی 88 گردید به بررسی در رابطه با زمینه هایی که تحقق 9 دی را به همراه داشته خواهیم پرداخت.

Top of Form

1- اهانت به ارزش های مذهبی ملت ایران بخصوص اهانت به عاشورای حسینی توسط فتنه گران.

رهبر انقلاب اسلامی به نقش عاشورای حسینی و محرم، در تحقق حماسه نهم دی هم اشاره کردند و افزودند: همانگونه که در ابتدای انقلاب، محرم به کمک این مردم آمد و امام خمینی(ره) فرمود خون بر شمشیر پیروز است، در قضایای 9 دی هم، عاشورا به کمک ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کرد.

2- بی اهمیت نشان دادن نقش مردم در عرصه های مختلف جامعه توسط فتنه گران؛ همانند انتخابات.

3- هدف قرار دادن فتنه گران به ستون اصلی انقلاب « ولایت فقیه» و نا دیده گرفتن ولایت پذیری مردم ایران با تصویر خامی که گمان می کردن با گذشت 30 سال اطاعت از ولایت در مردم کمرنگ گشته.

4- نا امن کردن فضای زندگی برای مردم عادی در شهر های بزرگ و تاثیر گذار بر کشور.

5- مقدس جلوه دادن چهره های مترود انقلاب و مانور خبری و رسانه ای در این خصوص . چهره هایی همچون منتظری که از سوی امام خمینی(ره) از عرصه سیاست کنار گذاشته شده بود.

6- ادامه دار کردن مسائل مربوط به انتخابات به عنوان یک حربه در صورتی که برای مردم کاملا روشن و واضح شده و جای هیچ شبه ای باقی نگذاشته بود.

7- حمایت های علنی دشمنان قسم خوره نظام از فتنه گران چه با تریبون ها و چه از طریق رسانه های جمعی که از سوی آنان ساپورت مالی می شدند.

همه بند های 2و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 وموارد دیگری که بوده با واقعه ی اهانت به عاشورای حسینی که در گوشت و خون مردم اجین بود به  آتشفشان خروش مردم مبدل شد و زمینه حضور گسترده مردم را در حماسه 9 دی 1388 رغم زد.

همان طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه 21/9/90 در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی فرمودند: حضور عظیم و خروشان مردمی در  9 دی 88 ، تجلّی بارزی از هویت و ماهیت انقلاب یعنی روح دیانت حاکم بر دل‌های مردم بود.

نتیجه گیری:

       در بررسی کوتاهی که در رابطه یا علل و زمینه های وقوع حماسه 9 دی  داشته ام به به این جمله رسیده ام که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. دشمان این انقلاب برای اینکه مردم ایران و تعصبات ملی و مذهبی آنان را به خوبی نمی شناختند وارد عرصه براندازی نظام شدند و چون مردم این سرزمین ایمان به خدایشان در تمام تاریخ مثال زدنی بود با عنایت حضرت حق بصیرتشان روز به روز بیشتر شد و حضورشان در عرصه حمایت از ولایت و هدف های انقلاب در جامعه گسترش یافت تا اینکه واقعه اسفناک اهانت به عاشورای حسینی پیش آمد که به گمان دشمنان مرحله ای از فتنه گریشان بود ، آنان ندانسته کفن جریان فتنه گری خودشان را خودشان به دست مردم دادند مردمی که در آن روز ها به بصیرت کافی رسیده بودند دنبال جرقه ای برای حضور میلیونی می گشتند که آن جرقه توسط خود فتنه گران به دست این ملت داده شد و حماسه بزرگ و بی نظیر 9 دی 88 در تاریخ برای همیشه وهمچنین عبرت ابدی خائنین و دشمنان نظام ثبت گردید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر