۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۵۱۰۴
پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی فنی مهندسی پدافند غیرعامل صرفا جهت آگاهی بوده و قابل استناد نمی باشد
تدوین الزامات و ملاحضات پدافند غیرعامل برای مراکز بیمارستانی امن مدفون

چکیده:

با وجود اهمیت بیمارستان‌ها به عنوان یکی از مراکز حیاتی و حساس در مدیریت بحران شهری، متاسفانه هنوز در کشور ما استانداردی تهیه و ابلاغ نشده است تا طراحان و مهندسان تاسیسات بیمارستانی بدانند در یک بیمارستان امن مدفون علاوه بر استانداردهای معمول بیمارستانی چه ملاحظاتی باید لحاظ شود تا سازه در شرایط بحران بتواند بصورت پایدار به کار خود ادامه دهد.


 هدف نهایی این پروژه تهیه و تدوین ملاحظات پدافند غیرعامل در تاسیسات مکانیکی بیمارستان امن مدفون شامل ملاحظات آب­رسانی، دفع فاضلاب ، تهویه و تعویض هوا، اطفاء حریق و گازهای طبی در قالب دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه­هایی به صورت کتابی جامع به منظور کاهش آسیب‌پذیری بیمارستان امن زیرزمینی و تامین امنیت افراد آن­جا می­باشد. برای نیل به این هدف،  شناخت تهدید مهم‌ترین و برجسته‌ترین عامل می‌باشد.


اگر شناخت تهدید به درستی انجام نگیرد آثار منفی آن در مراحل تصمیم گیری و برخورد، خود را نشان خواهد داد و اقدامات دفاع غیرعامل از کارایی خوبی برخوردار نخواهد بود. ارزان­ترین و کم‌هزینه­ترین روش مقابله با تهدیدات، بکارگیری ملاحظات مهندسی دفاع غیرعامل در تاسیسات مکانیکی و برقی این نوع بیمارستان­ها می‌باشد.

در واقع هدف اصلی پدافند غیرعامل، مقاوم­سازی تاسیسات و تجهیزات آن در برابر انواع آسیب­های عمدی و غیر عمدی، کاهش آسیب‌پذیری و افزایش احتمال بازپروری و بازسازی به منظور بالا رفتن قابلیت اعتماد سیستم در شرایط عملیاتی و کاهش حفره‌های ایمنی عملیات است. 


به این ترتیب می­توان اذعان داشت که مهم‌ترین هدف، جلوگیری از ایجاد بحران و دوری از ایجاد شرایط بحران‌زا بوده و در صورت وقوع بحران، ایجاد شرایطی برای کنترل سریع اوضاع و بازگرداندن شرایط به حالت قبل از بحران می­باشد، به این ترتیب مشخص می­شود که با رعایت اصول پدافند غیرعامل میزان آسیب­پذیری وقوع بحران‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.

الزامات پدافند غیرعامل

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر