۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۲۵۰۰۳
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل:
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل می گوید که هنوز ضرورت مساله مهمی چون پدافند غیرعامل در جامعه آنگونه که جا نیفتاده و برای عملی کردن این مهم، شبکه رابطین پدافند غیر عامل با هدف ارتباط مستمر دستگاههای اجرایی بایکدیگر و با مردم در حال گسترش می باشد.
به گزارش پایداری ملی،لطیفی افزود: برای فعال تر شدن شبکه رابطین ، دوره های آموزشی مختلف در استان با حضور بیش از 900 نفر و چهار هزار 200 نفر ساعت برگزار شده است.

وی بیان کرد: این آموزش ها برای فرمانداران ، مدیران کل ، بخشداران ، شهرداران و کارشناسان دستگاههای اجرایی استان به صورت مستمر هر سال برگزار می شود تا در پیشبرد و نهادینه شدن مبحث پدافند غیر عامل در جامعه تاثیرگذار بوده و در تلاش هستیم تا این مهم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی تاکید کرد که تلاش برای تدوین سند جامع پدافند غیر عامل استان اردبیل با همکاری دستگاه های مرتبط ادامه دارد و با این اقدام گام مهمی در همگانی کردن بحث پدافند غیرعامل برداشته می شود.

**پدافند غیر عامل ضرورتی برای جامعه امروزی

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری اردبیل تامین زیر ساخت ها در جامعه را برای مقابله با بحران های احتمالی ضروری خواند و گفت: پدافند غیرعامل دفاع تنها مختص صرف مسال نظامی نیست بلکه در بحران ها و بلایای طبیعی نیز نقش کاربردی داشته و رعایت آن می تواند در ایمن سازی جامعه و جلوگیری از آسیب های ناشی از بلایاهای طبیعی بسیار تاثیرگذار باشد.

لطیفی بیان کرد: تجارب حاصله از بلایای طبیعی به وجود آمده هچون تجربه تلخ زلزله بم در سال1382، سیل گلستان در سال1380 موید آن است که به علت عدم رعایت اصول پدافند غیرعامل کشور دچار خسارت زیاد مالی و جانی و گاه بلندمدت از اینگونه حوادث شده است.

وی افزود: امروزه کشورهای که طعم خرابی و خسارات ناشی از جنگ و بلاهای طبیعی را چشیده اند برای حفظ سرمایه های ملی و منابع حیاتی خود توجه خاص و ویژه ای به دفاع غیرعامل داشته و در راهبرد دفاعی خود جایگاه رفیعی برای آن قائل هستند.

به گفته لطیفی ، غیر از حوادث و بلایای طبیعی ، موضوع تهدیدهای زیستی درونی و برونی توسط دشمن نیز یکی از دغدغه های پدافند غیرعامل است و در این مبحث وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی وظیفه خطیری بر عهده دارند و با توجه به حساسیت موضوع پدافند غیر عامل لازم است با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری و با شناخت ژرف و کامل از ابعاد مختلف پدافند غیرعامل و اتخاذ تمهیداتی برای آن خود را به مرز آمادگی کامل برسانیم.

او تشریح کرد که پدافند غیرعامل همچنین در برابر تهاجم بدون استفاده از سلاح و درگیرشدن مستقیم ، سابقه ای طولانی در تاریخ بشری دارد و انجام اقدامات دفاع غیرعامل در ابعاد مختلف در زمان حاضر در جهت مقابله با تهاجم دشمن و تقلیل خسارات ناشی از آن مانند حملات هوایی ، زمینی ، دریایی و حملات نرم همچون حملات سایبری و جنگ نرم موضوعی بنیادی است که وسعت و گستره آن ، تمام زیر ساخت های کلیدی ، مراکز حیاتی ، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور چون پالایشگاه ها ، نیروگاه ها ، بنادر ، فرودگاه ها ، مجتمع های بزرگ صنعتی ، مراکز بهداشتی و درمانی ، قرارگاهها و مراکز عمده فرماندهی نظامی و هدایت و تصمیم گیری های سیاسی ، مراکز اصلی مخابراتی و ارتباطی ، پل های استراتژیک مراکز و ایستگاه های رادیویی ، تلویزیون ، انبارهای عمده مواد غذایی و دارویی ، مراکز جمعیتی و قرارگاه های تاکتیکی ، مقرهای عمده آمادی و پشتیبانی را در بر می گیرد.

لطیفی ادامه داد: تجارب حاصله از جنگ های گذشته از قبیل هشت سال جنگ تحمیلی ، جنگ 11 هفته ای سال 1999 ناتو علیه یوگسلاوی ، جنگ سال 2003 آمریکا و انگلیس علیه عراق ، جنگ 33 روزه سال 2006 اسرائیل علیه لبنان و دیگر جنگ ها موید این نظر است که کشور مهاجم جهت درهم شکستن اراده ملت و توان سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و مدیریتی کشور مورد تهاجم با اتخاذ استراتژی انهدام مراکز ثقل، توجه خود را صرف بمباران و انهدام مراکز حیاتی ، حساس و مهم
می کند.

** بستر سازی فرهنگی برای توجه عمومی به پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری اردبیل با اشاره به برنامه ها و اقدام های صورت گرفته فرهنگی در این رابطه گفت: برگزاری همایش سایبری و فناوری اطلاعات ، شرکت در چند فقره برنامه تلویزیونی و رادیویی با محوریت تبیین اهداف و وظایف پدافند غیرعامل و فرهنگ سازی همگانی با مشارکت دستگاههای اجرایی استان ، برگزاری نمایشگاهها و مسابقات مختلف در ارتباط با پدافند غیرعامل در اداره کل آموزش و پرورش و نواحی مختلف این اداره ، تهیه و توزیع سی دی آموزشی پدافند غیر عامل و دفترچه هایی در این ارتباط و نیز برگزاری دور های آموزشی ، تهیه و توزیع بروشور ، بنر ، انعکاس رسانه ای موضوع پدافند غیر عامل با همکاری نشریات و جراید محلی استان ، خرید و توزیع بیش از یک هزار جلد کتاب در ارتباط با پدافند غیر عامل برای دستگاههای اجرایی و فرمانداری ها از جمله اقدامات انجام شده می باشد.

او اضافه کرد: در زمینه عملیاتی کردن بحث پدافند غیر عامل در طرح های عمرانی نیز اقدام های اساسی در حال انجام است که از جمله آن می توان به اجرایی شدن رینگ خط انتقال گاز استان از مسیر سراب به اردبیل و رینگ شدن خطوط انتقال برق استان از چند مسیر به استان های همجوار از جمله آذربایجان شرقی و زنجان اشاره کرد.

لطیفی اظهار کرد: این طرح ها برای تامین گاز استان از طریق مسیر آستارا به اردبیل و تامین انرژی برق برای مواقع اضطراری و همچنین رینگ کردن برق مراکز حساس و مهم استان اجرایی شده است.

لطیفی دوگانه سوز کردن موتورخانه های مراکز حساس و حیاتی استان ، راه اندازی ژنراتورهای برق اضطراری در مراکز حساس و حیاتی از جمله بیمارستان ها ، مراکز نظامی و انتظامی ، مراکز خدمات رسان ، استانداری و سایر سازمان های مهم در راستای مستمر کردن ارائه خدمات به مردم در مواقع ضروری را در این ارتباط مورد اشاره قرار داد.

یه گفته وی ، دوگانه سوز شدن تعدادی از نانوایی های در شهرستان های مختلف برای ارائه خدمات به مردم در مواقع قطع گاز و پیگیری برای گسترش تعداد این واحدها ، انجام مطالعات پدافندغیرعامل و تامین آب در شرایط اضطراری در تاسیسات آب و فاضلاب شهر اردبیل ،برگزاری همایش ها و دوره های مختلف در سازمان نظام مهندسی استان با محوریت اجرایی شدن مبحث21 مقررات ملی ساختمان (پدافند غیر عامل) از جمله اقدام های دیگر اداره کل پدافند غیر عامل می باشد.

وی ارتقای سطح کارگروههای استان از 6 کارگروه به 14 کارگروه تخصصی مصوب کمیته دائمی پدافند غیر عامل در راستای تخصصی شدن امور مربوط به پدافند غیر عامل در سال جاری ، بررسی و تایید طرح های پدافند غیر عامل و پروژه های حساس و مهم استانی از جمله بیمارستان 500 تختخوابی ، وضعیت سد میل مغان و کانال های آب شهرستان های پارس آباد و بیله سوار و تشکیل قرارگاه سایبری و قرارگاه زیستی در استان را از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا ذکر کرد.

او همچنین از تدوین برنامه اجرایی پدافند غیر عامل استان در حوزه های مختلف خبرداد و گفت: شناسایی و طبقه بندی زیر ساخت ها مراکز و تاسیسات در استان و شهرستان های تابعه در دست اقدام می باشد.

** رزمایش های پدافند غیرعامل اقدامی در راستای آمادگی هر چه بیشتر و تمرین عملیات در مواقع ضروری

لطیفی در ادامه با اشاره به اجرای رزمایش در ادارات و دستگاههای اجرایی افزود: این رزمایش ها با هدف آشنایی و تمرین و ممارست مقابله با پدیده های بحرانی صورت می گیرد و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

وی برگزاری چند مورد رزمایش در نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل و بررسی نقاط مختلف نیروگاه از منظر پدافند غیر عامل با حضور نمایندگانی از ارتش ، برق منطقه ای آذربایجان و کارشناسان این اداره کل ، برگزاری رزمایش های مستمر سالانه در فرودگاه اردبیل در ارتباط با قطع برق ، برف روبی و قطع گاز را از جمله این برنامه ها ذکر کرد.

لطیفی گفت: رزمایش تست و بکار گیری مولدهای برق اضطراری به صورت ملی و کشوری توسط شرکت توزیع نیروی برق استان همه ساله برگزار می شود که در این رزمایش برق نقاط حساس و مهم سازمان های تابعه استان از تابلوهای برق خارج از این نهادها قطع شده و عملکرد ژنراتورهای برق اضطراری این دستگاهها توسط کارشناسان مستقر در این مراکز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: برگزاری مستمر رزمایش انفجار گاز با سناریوهای حمله توپخانه ای و عملیات خرابکارانه در شرکت گاز استان و برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل از منظر پدافند غیرعامل از قبیل اطفای حریق در اثر انفجار و نشت گاز ، اجرای عملیات نجات از چاه های خطوط انتقال گاز استان و برگزاری رزمایش رینگ گاز استان از مسیر سراب ، برگزاری رزمایش های مختلف در نیروی انتظامی ، رزمایش تامین سوخت مورد نیاز ، پخت نان ، تامین آب و برق برای پایداری در حفظ نظم و امنیت در مواقع اضطراری از جمله رزمایش های اجرا شده است.

او به رزمایش اطفای حریق در سیلوهای ذخیره گندم 50 هزار تنی دشت مغان را یادآور شد و افزود: در ناحیه روحکندی با حضور مسوولان استانی و محلی و با به صدا درآوردن آژیر در مراکز ذخیره گندم در ارتباط با بالا بردن هوشیاری در مواقع تهدید رزمایش اطفای حریق برگزار شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این رزمایش ، رزمایش های مستمر در شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی استان در انبارهای نفتی مرکز استان و شهرستان های تابعه با سناریوی اطفای حریق ، تخلیه مخازن و امداد و نجات ، رزمایش مختلف در سازمان جمعیت هلال احمر استان با عناوین امداد و نجات و جستجو برای بالا بردن سطح آمادگی این نیروها و برگزاری رزمایش های مختلف در ارتباط با آلودگی های دامی و پرندگان در اداره کل دامپزشکی استان اردبیل برگزار شده که مورد استقبال عموم واقع شده است.

وی در زمینه رزمایش زیر ساخت های ارتباطی نیز افزود: اجرای رزمایش زیر ساخت های ارتباطی توسط شرکت مخابرات و اداره کل فناوری اطلاعات با سناریوهای قطع برق ، قطع خطوط فیبر نوری جایگزینی مراکز سوییچ قطع گاز و قطع سرورهای اصلی و جایگزینی سرورهای استند بای یکی از رزمایش های موثر و مستمر در این شرکت است که می تواند در مواقع ضروری مورد استفاده قرار بگیرد.

اداره کل پدافندغیر عامل استان اردبیل نخستین بار ششم اسفند ماه سال 91با ابلاغ استاندار وقت به صورت مستقل از اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل که پیشتر عهده دار امور مربوط به پدافند غیر عامل بود با تعیین و انتصاب اولین مدیر کل شروع بکار کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر