۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۲۴۹۸۴
پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی فنی مهندسی پدافند غیرعامل صرفا جهت آگاهی بوده و قابل استناد نمی باشد
مطالعات پژوهشی مکانیابی محل ساخت سازه های زیرسطحی پدافندی امن با استفاده از روش مقاومت ویژه و روش های شناسایی سازه های مدفون و راهکارهای مقابله با عدم شناسایی آن ها
چکیده:

یکی از اصولی­ترین اقدامات دفاعی هر کشور در حوزه راهبردی استفاده از سازه­ های زیرزمینی به­ خصوص تونل­ ها، پناهگاه ها، مقرهای فرماندهی، انبار تجهیزات و ... است.

  با این وجود مکانیابی محل ساخت این سازه­ های امن پدافندی و همچنین بررسی احتمال آشکارسازی این سازه­ های زیرزمینی از مهمترین و پیچیده ­ترین مسائل در حوزه پدافند غیر عامل می­باشد، زیرا دشمن اقداماتی در جهت توسعه روش ­های شناسایی این سازه­ ها انجام می­دهد و همچنین افزایش ادوات و تجهیزات تهاجمی، گام بعدی دشمن است.

امروزه روش های ژئوفیزیکی مقاومت­ ویژه الکتریکی، رادار نفوذی زمین(GPR)  و مغناطیس سنجی در شناسایی و آشکار سازی سازه­ های امن پدافندی، حفرات زیرزمینی، اشیاء و تاسیسات زیرزمینی توسعه فراوانی یافته اند.

در این پژوهش قابلیت روش مقاومت ­ویژه الکتریکی در مکانیابی سازه­ های امن پدافندی به همراه یک مطالعه موردی، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و سپس سه روش مقاومت­ ویژه الکتریکی، رادار نفوذی زمین(GPR)  و مغناطیس سنجی مورد بررسی و ارزیابی ، پردازش، تفسیر و مدلسازی قرار گرفته، میزان کارایی و توان شناسایی هر سه فناوری ژئوفیزیکی در آشکارسازی اشیاء، تاسیسات زیرزمینی، سازه­ های امن پدافندی، پناهگاه­ ها و تونل­ ها و... مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج نشان می­دهد.

فناوری رادار نفوذی زمین­(GPR) یک روش دارای قدرت تفکیک بالا در آشکارسازی به ­هنجاری­ هایی با ابعاد کوچک نزدیک به هم و با عمق دفن­شدگی کم، به شرطی که در محیط با رسانندگی بالا و به شدت مستهلک شونده قرار نگیرد، بهترین روش برای شناسایی اهداف مدفون می­باشد.

البته امروزه به منظور افزایش صحت ، دقّت و رسیدن به نتیجه مطلوب در مطالعات ژئوفیزیکی، به استفاده از روش‌های مختلف برای یک کار اکتشافی به صورت استفاده از روش‌های اولیه و ثانویه متناسب با هدف مورد نظر، نیاز است.

در انتها پس از ازریابی، مدل سازی و بررسی کارشناسانه، راهکارهای پدافندی(استتار، اختفا و فریب) برای کاهش احتمال کشف و آشکارسازی این سازه­ های پدافندی مدفون ارئه شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر