۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۴۶۴۷
وزير نيرو در نشست مشترک با استانداران حوضه آبريز زاينده رود مطرح کرد:
وزير نيرو با تاکید بر اینکه با توجه به کمبود بارش ها در حوضه زاینده رود بايد جهت رهاسازي آب براي کشت پاييزه در اين حوضه کمي احتياط کرد،گفت: از ابتدای سال آبی ميزان بارش در حوضه زاینده‌رود حدود 22 ميلي‌متر بوده، اين در حالي است که در سال آبي گذشته و در همين بازه زماني 164 ميلي‌متر بارندگی داشتیم.
به گزارش پایداری ملی، حميد چيت‌چيان در نشست شورای هماهنگی مدیریت به‌هم پیوسته حوضه آبريز زاينده‌رود به بررسي مشکلات اين حوضه پرداخت، و اظهار داشت: متاسفانه حوضه آبريز زاينده رود از جمله حوضه هاي پرتنش آبي کشور است و در سال آبي جاري 95-96 وضعيت بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طرز قابل ملاحظه اي کاهش پيدا کرده است.

وي افزود: ميزان بارش در اين حوضه در 45 روز گذشته حدود 22 ميليمتر بوده، اين در حالي است که در سال آبي گذشته و در همين بازه زماني ميزان بارش ها برابر با 164 ميلي‌متر بوده است.

وي تصريح کرد: براساس پيش بيني هاي هواشناسي براي آبان ماه در گاوخوني و حوضه زاينده رود شاهد افزايش 0.5 تا 1.5 درجه دماي هوا هستيم و انتظار مي رود ميزان بارش ها در سال آبي جاري تا پايان دي‌ماه حدود 20 درصد نسبت به متوسط درازمدت کاهش يابد.

وي با اشاره به پیشی گرفتن مصرف بر منابع آب در این حوضه، گفت: وضعيت ورودي آب به حوضه زاينده رود در سال گذشته حدود 1100 ميليون مترمکعب بوده، اين در حالي است که ميزان خروجي آن کمي بيش از اين مقدار بود و به 1312 ميليون مترمکعب رسيد.

چيت چيان تأکيد کرد: با توجه به کمبود بارش ها در اين حوضه بايد جهت رهاسازي آب براي کشت پاييزه در اين حوضه کمي احتياط کرد، در غير اينصورت ممکن است با رها سازي بدون برنامه آب سد زاينده رود، هم ميزان ذخيره آب سد کاهش يابد و هم ممکن است بارندگي کافي هم براي جبران آن وجود نداشته باشد.

وي ادامه داد: در اين صورت هم کشاورزان نخواهند توانست به مقدار کافي آب دريافت کنند، و هم اينکه مشکل آب شرب استان اصفهان با مشکل مواجه شود.

وي خاطرنشان کرد: همه سعي و تلاش وزارت نيرو اين است که با برنامه ريزي درست امکان رها سازي آب جهت کشت پاييزه کشاورزان را فراهم آورد و اميد است با افزايش بارندگي ها در اين حوضه در روزهاي آتي بتوان با اطمينان خاطر بيشتر به اين کار مبادرت کرد.

 وزير نيرو با اشاره به برداشت هاي غيرقانوني از آب بويژه در بالادست و پايين دست سد زاينده رود، اظهار داشت: از استانداران حوضه مي خواهم براي تأمين آب پايدار در اين حوضه با شرکت هاي آب منطقه اي جهت جلوگيري از برداشت هاي غيرقانوني از آب در بالادست و پايين دست سد زاينده رود همکاري بيشتري داشته باشند.

وي تأکيد کرد: از جمله مشکلات اساسي ما براي جلوگيري از برداشت هاي غيرمجاز در اين حوضه کمبود تجهيزات اندازه گيري است که اميدواريم بتوانيم با کمک استانداران محترم و همکاري کشاورزان تعدا اين تجهيزات را افزايش دهيم.

در ادامه این نشست استانداران و اعضای شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود که از ارگان‌هایی همچون وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، محیط زیست و نماینده کشاورزان حضور داشتند، پیشنهادهای خود را برای مدیریت بهتر منابع آبر این حوضه ارائه کردند.

منبع:ایمنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر